kristols Skrevet Mars 6, 2008 Skrevet Mars 6, 2008 Hei folkens! Har slitt lenge med min e36s elektriske anlegg. Sikringer som går, totalt smeltede ledninger i lysbryter og sentrallås som ikke virker. Nå endelig et gjennombrudd! tror jeg iallefall... På sedan (iallefall) går det en kabelbunt fra venstre bakskjerm til bagasjeromslokket. Antakelig er dette strømmen til skiltlys, sentrallåsmotor og sentrallåsbryter. Tydeligvis bli denne kabelbunten utsatt for store mengder mekanisk belastning når lokket åpnes og lukkes, nok til at kablene brekker og kortslutter hverandre. Kabelen på min var steinhard. Slik så min kabel ut inni da jeg tok den ut i dag... Verdt å sjekke for de av dere som sliter med sikringer som praier. Er det forresten noen som vet hva alle disse ledningene er til? går feks to brune ledninger til lokket, og brun ellers på bilen er jord..:S er hele 10 ledninger som går til bagasjeromslokket (!!!)
-Sammy Skrevet Mars 6, 2008 Skrevet Mars 6, 2008 Se der ja bra du fant synderen da hehe. Er klassiks på e36 dette, og anbefales at alle sjekker denne svakheten uansett om man har problemer eller ikke. Det er bare et spm om tid. Vil tro det er sentrallås, alarm, lys og muligens ?varme til låsen? Vet ikke om de bilene som har varmepakke har det på bagasjelokket også. Så kan det jo vere at noen ledninger går ned fra låsen der og videre til en annen, da vil det bli dobbelt med ledninger liksom.
kristols Skrevet Mars 6, 2008 Forfatter Skrevet Mars 6, 2008 Tenkte på noe av det samme..Har tegnigene fra haynes som kan redgjøre for de fleste av dem. Er litt usikker på om jeg skal koble til alle igjen, tar bare de som trengs tror jeg. Fant en kabelsort her med 6 ledere, tykk gummi på utsiden, samt wirestrømpe på utsiden, som tåler en smell. Tenkte erstatte med den. Koster sikkert en del å få kjøpt disse kablene av BMW?
marararius Skrevet Mars 6, 2008 Skrevet Mars 6, 2008 Har du prøvd og byttet den, eller ordnet, og sett om det ble noe bedre? Hvordan fikk du kablene av? Jeg sliter med sentrallås, funker ikke at noen av dørene låser opp, eller igjen.
kristols Skrevet Mars 6, 2008 Forfatter Skrevet Mars 6, 2008 Jeg har foreløpig bare klippet den av i begge ender, passet bare på at det er nok slakk til at det går an å lodde nytt samt sette på krympeslanger. Jeg løsnet først gummibelgen som sitter i baksjkermen, for så å løsne den andre tilsvarende i lokket. Kabelbunten går antakelig fra dashbordet under baksetet og inn i bagasjerommet. Den går inn under teppet bak ved bakskjermen, tok å klippet den der og drog av gummien rundt. Den satt som bare f.. da innholdet var så godt som totalsmeltet. du kjenner det på den svarte gummien om ledningene er brent eller ikke.. Jeg ble mistenksom da jeg så at skiltlyset begynte å lyse da jeg låste dørene..hehe;) Etter jeg klippet av alle ledningene, funker seff ikke baklukelåsen, men alle de andre. Mine sentrallåsproblemer var langt verre enn at de bare låste seg opp igjen (hadde det problemet først), låsene hang seg fast i låst tilstand, det kom mange rare lyder fra låsehjernen osv. Totalt ubrukelig. Måtte ta alle sikringene til sentrallåsen for at de skulle funke. et annet problem jeg har hatt er at batteriet tappet seg, fant ut at varming av låsene stod på hele tiden, selv uten at tenning var på..stod konstant 10 A der, smalt som rakkern da sikrignen ble satt i. Den gikk fort ut igjen for å si det sånn..
marararius Skrevet Mars 6, 2008 Skrevet Mars 6, 2008 Husker du hvem sikringer som er til sentral låsen? Og om det er noe relè eller noe til den?
kristols Skrevet Mars 6, 2008 Forfatter Skrevet Mars 6, 2008 Husker ikke i farten, men det står oppført i lokket på sikringsboksen forran, merket zentralverinung ellerno, står uansett nederst til høyre på den pålimte hvite sikringsoversikten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå