Trond.S Skrevet Mars 6, 2008 Skrevet Mars 6, 2008 Dette er altså banebilen min, en stykk nydelig 89 316 Hele e30 historien her begynte da jeg på høsten 06 ble grundig lei av å sveise rust på den gode gamle 528'n min. Tenke da på å sette sammen en billig e30 til banebruk for sommer'n 07. På den tiden begynte det å bli en del i bmwccn som satte inn M50 motorer i bilene sine så jeg begynte å lese litt om det. Dette motorbytte virka overkommelig så jeg ble frista til det. Det hjalp også at flere kammerater av meg har vært veldig fornøyd med sine e36 med m50 motorer. Spesielt Kenneth's 325 cab med høyna turtallsperre, mye missbruk og god gammel olje imponerte stort. Rett over nyttår 07 fikk Rune tak i en e36 325 med rasa automat. Det passa jo yppelig med mine planer så det ble til at jeg kjøpte den av han. Den gikk ikke helt reint, men etter litt testing og knoting viste det seg at noen av dysene hadde kutta ut. Fikk nye av Ole så ble den knall! Nå hadde jeg motor så da var det bare å få tak i bil. Det viste seg å bli vanskeligere enn jeg hadde trodd å få tak i en ok 2 dørs e30. Den jeg til slutt handla fant jeg ganske tidlig, men det tok litt tid før det ble handel. Ble vel ikke før i slutten av februar den havna på gårdplassen. Denne bilen var utstyrt med et smykke av en motor, nemmelig en M40 1,6l. Når jeg kjørte den av hengeren hjemme i gårdsplasen ble jeg stående fast på midt flatmark med "litt" treie bremser og en motor som lakk alle typer vesker og kokte som en foss. Da følte jeg liksom at jeg hadde gjort DET kuppet! Da var det tid for å ta ut motorene, først ut gikk M40'n. Nå begynte jeg å bli ivrig så M50 havna fort ut den også. Den trengte jo noen andre deler siden den hadde hatt en automat bak seg før. Når jeg fikk den ut fikk jeg en lite overraskelse. Begynte å se over den og så at toppen hadde annet produksjons år enn resten av bilen. "Ja da er vel toppen bytta da" tenkte jeg og begynte å leite etter dato på blokka. Men det jeg fant var et stort og tydelig 2.0l merke midt på blokka. Da ble jeg mildt sagt overraska. Hvem faen monterer en 2l i en 325?? Det skakka væra muli!! Tenkte jo ikke på det som en mulighet en gang så jeg sjekka jo ikke det før jeg kjøpte den. Nok en gang følte jeg at jeg hadde gjort et skikkelig kupp! Må si motivasjonen sank MANGE hakk da! Er jo tross alt en god del jobb å få den inn så følte liksom ikke at det var noe vits å fortsette med en 2l. Tror jeg hadde gitt opp da hadde det ikke vært for at jeg 2 dager før hadde bestilt meg understell som var mye dyrere enn det jeg hadde planlagt fra begynnelsen av. Like etterpå hadde Rune uflaks og rasa motor'n i 520'n sin. Det var jo flaks for meg, som solgte den tilbake til han Den sitter i bilen hans og fungerer som ei klokka i dag. Nå hadde jeg en stykk e30 og ingen motor. Var liksom ikke noe alternativ å skjære ut gulvet og dra en Flintstone heller så etter en del diskusjoner med gode(?) kammerater bestemte jeg meg for å prøve å få tak i en S50B30. Hadde jo sett noen e30'r med det etter noen år som ivrig depot-observatør på diverse treff, så jo ut som det funka på bane også Skjønte jo at dette kom til å koste en del mer enn først tenkt uansett, bare en sånn motor koster jo det samme som jeg hadde tenkt å bruke til sammen:) Var ikke så lett å få tak i en sånn heller så det ble midten av mars før jeg fikk en 94 mod i hus. Nå var det jo ingen tvil om hva påskeferien skulle brukes til iallefall Motoren havna inn i løpet av påsken etter mye banning, banking, kapping, sveising og mer banning. Prøve starten ble jo heller ikke helt som forventa da den ikke ville starte. Hadde jo hele tida et håp om å rekke License day midt i april, men det glapp så klart. Masa en del på herr Ha|||on gjennom bilforumet og det ble til slutt at jeg reise til å han å prøvde ecu'n min i bilen hans da jeg mente jeg hadde kobla riktig. Da ble bilen hans like død som min den også. Det viste seg etterhvert at jeg hadde fått med ecu til en 95 mod med startsperre. Det forklarte en hel del og jeg begynte å leite etter en 93-94 ecu uten sperre. Også det tok en måned før Heggem som jeg kjøpte motoren av klarte å skaffe en. Da ble det jubel da den endelig starta! Resten ble gjort klart og første treffet ble vårtreffet til bmwccn i slutten av mai. Bilen virka helt greit med noen små problemer som jo bare var å vente. Var temmelig fornøyd da Vidre ble det noen treff utover og bilen har virka bra bortsett fra en diff som måtte byttes og en som uler værre Har også problemer med at bakstillig hopper når det spinner. Veldig irriterende! Her er noe av bildene jeg har igjen etter at den pc'n bestemte seg for å kutte ut. Begynner med dagen derpå: I bakgrunn står e36 delebilen også: FK Königsport settet som egentlig ikke virker veldig avstemt mellom fjører og dempere. Veldig skuffa over Koni: Motor'n med alle de trivelige spjelda og grenrøret : Her er motorrommet klart med e36 tannstang og golf 1 ls bremsekraftforsterker: Det var de jeg hadde fra forrige sesong. Nå om dagen blir det gjort litt småtteri med bilen for å forbedre noen av fort-gjort løsningene fra i fjor og forhåpentligvis bli hakket penere å se på fra litt avstand Oppstart etter ei stund i dvale. Det synes jo at bilen ikke akkurat er ei perle : Litt rustsveising bak støtdempertårnet: Forskjermene var ikke spesielt bra: Innfestinga på e36 tannstanga er lavere enn e30 så det må legges mellom noen avstandsstykker på traversen. Jeg la disse over tannstanga, noe som gjorde at den hanva veldig langt ned. Flytta om på dette nå så jeg slipper at den tar i bakken så lett. Prøve å ta noen før og etter bilder: Ble ny farge på lyktene etter Rune og Torbjørn kom en kveld: Skal lage skliplate under bunnpanna som stikker ganske langt ned. Sånn blir festene i bakkant på traversen: Også til slutt noen bilder av bilen sånn den står nå: Må også takke alle de som har hjelpa meg med deler, ideer og motivasjon: Rune og dama hans Nina som holder ut all bilpraten vi bidrar med Ole Kenneth Marius K Marius H Ha|||on Pappa Torbjørn - denna pjokken har nærmest vært som en sponsor å regne siden jeg har stikki av med alle delene som har blitt tilovers under renoveringa av bilen hans Også tusen takk til Joacim for hosting av bildene Ta en titt på grom bilen hans på http://www.dprmotorsport.com/ også! Hilsen Trond
ajsandberg Skrevet Mars 7, 2008 Skrevet Mars 7, 2008 Tøft! S50 funker greit eller? Er selv rimelig fornøyd med M20B25, så S50 må jo være helt rått! Bruker du girkasse fra M3 også? Hva måtte gjøres med mellomakselen og giroverføring? Du kjører på 316 bremser ser jeg(selvmordsprosjekt?), hvordan funker det? hehe
Trond.S Skrevet Mars 7, 2008 Forfatter Skrevet Mars 7, 2008 Tøft! S50 funker greit eller? Er selv rimelig fornøyd med M20B25, så S50 må jo være helt rått! Bruker du girkasse fra M3 også? Hva måtte gjøres med mellomakselen og giroverføring? Du kjører på 316 bremser ser jeg(selvmordsprosjekt?), hvordan funker det? hehe S50 er morro det ja, responsen får fram gliset. Er nok mer mine kjørekunnskaper det står på enn motorkraft Bruker M3/328 girkasse ja og mellomakselen er 316 akselen påsveisa fremste delene fra e36 for å passe den store hardykoblinga. 316 bremsene har virka overraskende bra, ikke noen problemer i det hele tatt! Prøve å file minst mulig på bremsen så blir de ikke så varme. Ellers så pleier jeg å sladde mest og da er det ikke bremsene det går hardest utover Hilsen Trond
heltn Skrevet Mars 7, 2008 Skrevet Mars 7, 2008 Hei! Et flott prosjekt! Stå på videre, og kos deg med arbeide! MVh Kristian T
Harald e30R Skrevet Mars 7, 2008 Skrevet Mars 7, 2008 Det må jeg si. du skriver artig og bra altså :0) artig historie lykke til videre med bilen arbeidet på den
Trond.S Skrevet Mars 7, 2008 Forfatter Skrevet Mars 7, 2008 Hei! Et flott prosjekt! Stå på videre, og kos deg med arbeide! MVh Kristian T Takk for det du. Gleder meg til å kjøre igjen nå så det hjelper på i kald garasje Det må jeg si. du skriver artig og bra altså :0) artig historie lykke til videre med bilen arbeidet på den Takk for det du. Vi må ta en liten e30 samling i byn til sommer'n. Torbjørn er jo hvert øyeblikk klar med sin så han blir sikkert med Forholdsvis irriterende med bildene hos Start da. Skulle ikke mye til før dags grensa var nådd der. Må prøve å finne et bedre sted å legge dem da! Et par bilder Marius tok i fjor: Hilsen Trond
thorbis Skrevet Mars 9, 2008 Skrevet Mars 9, 2008 nka bildene igjen ja. må si jeg gleder meg til denna sesongen gitt. samt tysklandsturen våres. blir med på e30 samling i byn jeg vettu:P hehe her kommer ett par bilder til av kjerra i aksjon. mvh Thorbjørn R
heltn Skrevet Mars 9, 2008 Skrevet Mars 9, 2008 Felgene til den e30`en til kompisen din, har like felger selv, rå tøffe:)
oddis Skrevet Mars 9, 2008 Skrevet Mars 9, 2008 Ser meget bra ut! Bra du fikk opp tråd. Heftige sladdebilder
Trond.S Skrevet Mars 9, 2008 Forfatter Skrevet Mars 9, 2008 Felgene til den e30`en til kompisen din, har like felger selv, rå tøffe:) Ja, fine de felga der. Skulle hatt noe grommere jeg også, men jeg holder meg til 15" er lett å få tak i dekk til det. Ser meget bra ut! Bra du fikk opp tråd. Heftige sladdebilder Meget bra var kanskje å ta i. Irriterer flere ikke-navngitte kammerater ved å tviholde på Bottlecap felga Men morro det er det! Hehe.. hender banen blir litt smal innimellom ja fet prosjekt:) Takk
thorbis Skrevet Mars 9, 2008 Skrevet Mars 9, 2008 som en av de ikke navngitte kameratene dine så kan jeg si at hvis du våger og kjøre med de jævla stygge bottlecapsa til tyskland så blire tvangshandel av no gromme hjul til deg enten du vil eller ikke hehe. du får legge ut no bilder fra hva som har skjedd i helga også da trond. mvh Thorbjørn R
ole anders Skrevet Mars 9, 2008 Skrevet Mars 9, 2008 Synes du skal legge til et lite bilde av 745en også
Bmweee Skrevet Mars 9, 2008 Skrevet Mars 9, 2008 morsomt prosjekt! Rekkesekser med grenrør ogt throttlebodies er jo bare rått!
Trond.S Skrevet Mars 9, 2008 Forfatter Skrevet Mars 9, 2008 Tørbjørn: Haha.. ja jeg prøvde å holde deg annonym. Burde vel skaffa et annen felgsett ja Ole: Må ta et litt mer allright bilde enn de jeg har tatt i mørket til nå. Bmwee: Jo takk for det du. Er morro med litt fabrikkstrim Har fått gjort litt i helga da. Ble ferdig med skliplata, fester til oljekjøler og radiator, tetta et rust hull og ordna et hull i karossen til batterikablen så jeg slipper vannlekasje inn i bilen. Skliplate i friluft, håper den kommer til å ta av så jeg slipper å knekke bunnpanne og tannstang: Oljekjøler'n ligger høyt og beskytta her: Radiatorfeste ovenfra: Den nye termostanten gjør tempartauren litt mer stabil enn den forrige. Den hadde lett for å gå litt kald langs veien i fjor. Hilsen Trond
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå