Champ Skrevet Mars 10, 2008 Skrevet Mars 10, 2008 Tenkta å skifte Lamdasonde på bilen min, går ikke helt jevnt og har litt høye avgasser, har lamda med 4 ledninger, kjøpe en med 4 ledninger på biltema, har må man tydelig vis lodde sammen ledningene selv da den kontakten ikke følger med , den er sikkert ikke standard på alle biler. Men han fyren på Biltema sa noe om at hvis jeg hadde en rød ledning på min kunne jeg ikke bruke den jeg kjøpte ! stemmer dette? og i så fall hva og hvorfor ? og sist men ikke minst, er en sonde fra biltema verdt å prøve å bytte mot den orginale som står i ? jeg må da kutte ledningene på den gamle og lodde på den nye, og jeg vet ikke helt om jeg stoler på slike deler fra Biltema. Noen erfaringer på dette området? og noen erfaringer på om jeg vil få en renere forbrenning med ny lamda? og hvor stor innvirkning den faktisk har på forbrenningssystemet etc. En av grunnene til at jeg kanskje tror Lamdaen er gåen er : Når jeg starter bilen om morran og den er kald er den litt ujevn på tomgang, hvis jeg pumper skikkelig på bremsa mens bilen står i ro så kveles\stopper motoren. Er det uren eller ujevn forbrenning som gjør at bilen brenner dårlig og stopper på lavt turtall, eller er det noe med vakuum. hvordan finne ut dette? Når Bilen blir varm forsvinner dette, men klarer fortsatt ikke å komme under målingene på kontroll, tenkte derfor å bytte lamda og plugger og luftfilter å se om jeg kommer gjennom nåløyet alle gode råd og svar tas i mot med takk
Ingebrigtsen Skrevet Mars 10, 2008 Skrevet Mars 10, 2008 Det som står i biltemakatalogen ang biler som har en rød ledning til lambda trenger titan lambdasonde..
Champ Skrevet Mars 10, 2008 Forfatter Skrevet Mars 10, 2008 det har vel ikke jeg på min gamle 98 mod?
bmwmaxi Skrevet Mars 10, 2008 Skrevet Mars 10, 2008 I 99% av tilfellene kan du rengjøre lamdan med forgasser rens. Da det største problemet er avleiringer på føleren. Mange vil sikker påstå at det ikke går, men de har blitt hjernevasket av produsent/levrandør, som skal tene $$$. Har selv erfaring med at CRC sin forgasser rens er best. Kan også være luftmengdemåleren din +++.
Champ Skrevet Mars 10, 2008 Forfatter Skrevet Mars 10, 2008 jasså, jeg skal da sannelig prøve å rense føleren før jeg bytter, takker så mye for det tipset. Ja har tenkt på luftmengdemåleren også, men jeg er ikke god til dette og vet derfor ikke hva jeg skal se etter på den, eller hvordan den egentlig fungerer eller ser ut jeg er en n00b på bil som bare prøver å få fiksa dette uten å måtte på verksted da jeg har lite cash for tiden. har akkurat sett under panseret og uten å se i boka eller å søke på nett regner jeg med at luftmengdemåleren er den boksen som som er på luftfilteret? men denne trenger jeg vel en diagnose for å sjekke ? jeg har pokker ikke råd til det nå. mulig den tar inn falskluft noen steder, men hvis det er små og nesten unsynlige sprekker så ser jeg vel ikke om den tar inn falskluft? Noen snakka engang om å bruke startgass for å sjekke om jeg tar inn falskluft, hvordan går jeg frem for å gjøre det? bare sprayer langs slangene og sprekker og merker om bilen ruser ? Må da nevnes at katalysatoren er tatt ut på min bil og jeg kjører uten, men er av den oppfatning at selv uten kat skal denne bilen klare fint å kommer unde CO grensa ved kontroll? Skal rense lambda og kanskje bytte plugger så får jeg prøve den på etterkontroll og se om jeg kommer gjennom, begynner å få veldig dårlig tid på meg nå, heh
Hoem Skrevet Mars 10, 2008 Skrevet Mars 10, 2008 For å sjekke etter falskluft kan du ta startgass og spraye på slanger etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå