///Magnus Skrevet Mars 11, 2008 Skrevet Mars 11, 2008 Kom på en ting - understellsbehandling... Dette er vel kanskje noe som burde prioriteres, eller gjelder det bare gamle biler? Skjønner jo at det ikke skader på nye heller... Har aldri vært borti det før. Er det olje, Tectyl eller Mercasol som gjelder? Noen tips og triks?
Ballder Skrevet Mars 11, 2008 Skrevet Mars 11, 2008 Nye biler: Tectyl. Gamle biler: Olje. Hvorfor? Nye biler bør beskyttes mot steinsprut og fukt som igjen fører til rust. Tecylen er tykk og slitesterk, og vil sørge for at en bil som ikke er angrepet av rust vil hode seg mye lngre enn en bil som aldri blir behandlet. Gamle biler bør oljes, da det som regel er en del godt igangsatte rustangrep som på en måte vil bli overdekket, men ikke stoppet av Tecylens belegg. Oljen trekker seg godt inn i rusten, og stopper videreutviklingen meget effektivt. Oljebehandling bør gjøres en gang pr år mener jeg, men minimum hvert andre år. Kjørelengde pr år er i grunn avgjørende for hvor ofte, men for snittet så holder det godt med hvert andre år. Mange som sikkert vil si at Tectyl av tynne typen er så tynn at den gjør samme nytten som olje, og det får dere alle og enhver mene hva dere vil om. Jeg er sikker i min sak når det gjelder eget valg her.
///Magnus Skrevet Mars 11, 2008 Forfatter Skrevet Mars 11, 2008 Takk for konstruktiv tibakemelding. Noen andre med kunnskaper/meninger ang dette?
kvileren Skrevet Mars 12, 2008 Skrevet Mars 12, 2008 Da jeg kjøpte min bil i oktober 2006, da var bilen ca 8 mnd gammel, spurte jeg om de kunne ordne en grei pris på understellsbehandling da jeg har har god erfaring med dette tidligere. Fikk da bare beskjed om at det gjorde de ikke, og om jeg gjorde det ville jeg miste rustgarantien på bilen. Andre som har hørt noe lignende?
///Magnus Skrevet Mars 12, 2008 Forfatter Skrevet Mars 12, 2008 @Ballder: Har du noe sted å anbefale som de utfører dette i Larvik/omegn?
milhouse Skrevet Mars 12, 2008 Skrevet Mars 12, 2008 Man skal ikke understellbehandle nye BMWer. Vi(Stenshagen gruppen) har ikke gjort det på en bil de siste 10 årene. Den blir behandlet når den kommer fra fabrikken og med mindre du har slått ordentlig nedi eller skrapet bort en del av "understelle" så anbefales det ikke. En mer utfyllende forklaring kommer etterpå, husker ikke i farten hvorfor.
Ballder Skrevet Mars 12, 2008 Skrevet Mars 12, 2008 @Ballder: Har du noe sted å anbefale som de utfører dette i Larvik/omegn? Olje eller tectyl du tenker på? På hortensveien rett før rundkjøringen til Åsgårdstrand så utfører dem oljing. Der påstår dem at dem har utviklet en spesial olje i samarbeid med statoil (mener jeg og huske) som er spesielt godt egnet for dette, og dem sprøyter bilen etter samme skjema som dem bruker på tectyleringsverksteder. Jeg personlig har kun oljet mine egne biler etter eget behov, men min far har oljet et par 4*4 biler der borte, og man kan helt tydelig se at den oljen har meget gode krype og inntregnings evner, og den kjennes ordentlig seig og "slitesterk" ut. Det er gjerne på sprut utsatte steder jeg personlig synes olje kommer til litt kort (blir jo vasket bort etterhvert), men pakker på med skikklig fett i skjermbuefalser og bruker kost til og fette skikkelig på der hjulsprut er som verst. Når det gjelder tectyl/mercasol, så er han som driver med mercasol i Sandefjord (ligger rett ved brannstasjonen) en nøye kar som ikke tar snarveier etter min mening. Har selv hatt en bil der for noen år siden, og jeg sjekket ut at det var blitt gjort skikkelig og over alt. Den gang så hadde alt av plast inner skjermer blitt løsnet, og rengjøring var utført på¨steder man omtrent ikke vet finnes før den ble utsatt for god varme (tørking) over natten før den ble behandlet dagen etter. Har også hørt andre prate varmt om dette stedet, så er ikke bare egen erfaring vil jeg tro.
Ballder Skrevet Mars 12, 2008 Skrevet Mars 12, 2008 Man skal ikke understellbehandle nye BMWer. Vi(Stenshagen gruppen) har ikke gjort det på en bil de siste 10 årene. Den blir behandlet når den kommer fra fabrikken og med mindre du har slått ordentlig nedi eller skrapet bort en del av "understelle" så anbefales det ikke. En mer utfyllende forklaring kommer etterpå, husker ikke i farten hvorfor. En av grunnene til dette, er nok at dem påstår at etterbehandling av ymse produkter vil kunne løse/mykgjøre fabrikkantens allerede påførte stoff/belegg. La bilen forbli ubehandlet inntil rustgaranti utløper, men ta en grundig sjekk noen måneder før den utløper. Etter dette mener nå jeg at det er dumt og ikke utføre ett og annet forebyggende tiltak i grunn. Men husk!! Det viktigste og beste forebyggende tiltak er i grunn skikkelig renhold på plasser man ikke ser. Under og oppimellom. Og se til at bilens propper og plugger til hulrom er der dem skal være.
///Magnus Skrevet Mars 12, 2008 Forfatter Skrevet Mars 12, 2008 Han der med oljen på Hortensveien har jeg hørt om mener jeg. Om jeg mener Tectyl eller olje er jeg usikker på, da jeg ikke har noen erfaring med dette. Er min bil ny eller gammel da? Det er en '01 modell. Jeg kan jo ta kontakt med de som driver med dette, og spørre hva de anbefaler.
Sir Hofstad Skrevet Mars 12, 2008 Skrevet Mars 12, 2008 Enig med Ballder. Og vil tro den oljen det siktes til er Reginol? Brukte den på det forrige verkstedet jeg drev. Har sett biler behandlet med det for 12 år siden som var godt beholdt under(Ford).
Aroid Skrevet Mars 12, 2008 Skrevet Mars 12, 2008 jeg kan bare nevne at vi behandler Ny biler også 08model. Alle bil typer. Garantien varer opp til 12år ekstra når man følger opp med behandling.
Ballder Skrevet Mars 12, 2008 Skrevet Mars 12, 2008 Han der med oljen på Hortensveien har jeg hørt om mener jeg.Om jeg mener Tectyl eller olje er jeg usikker på, da jeg ikke har noen erfaring med dette. Er min bil ny eller gammel da? Det er en '01 modell. Jeg kan jo ta kontakt med de som driver med dette, og spørre hva de anbefaler. Sier jeg at den er gammel, så kjører jeg praktisk talt urgammelt selv. Jeg ville nok gått for olje, siden det helt sikkert er plasser der det har begynt og forekomme tæringer på galv og tidlig stadier til rust. Og skulle man angre seg på dette valget av en eller annen grunn, så er tectylering en grei sak og få utført siden. Skulle du pr. idag velge tectylering for så og angre på dette valget, så er oljing muligens ikke så effektivt igjen, siden man da har lukket igjen plasser der det er påbegynte angrep. Disse angrepene vil i mange tilfeller få den lille mengden luft og fukt de trenger for og spire usett frem under det fine dekket med tectyl. Kort fortalt, så får du ved bruk av tectyl/mercasol en en "tykk" slitesterk overflate under bilen og innerskjermer, og en tynnere film i hulrom og kanaler. Ved bruk av olje, så får du en tynn og tilsynelatende usynlig film av fin fet olje, som også har en krypende effekt som vil legge seg over eventuelle små skader som oppstår ved sensprut fra hjul med mer. Men oljing må/bør som sagt etterbehandles ca. hvert år på utsatte plasser (hjulhus/utvendig kanaler med mer) om det kjøres en del (tipper 15-20 000++) for og kunne opprettholde sin prevantive og hemmende effekt. Ellers så holder det vel med hvert fjerde år i hulrom og lignende. Dette vet dem best de som utfører dette. Hvordan det er med tectyl sine intervaller aner jeg ingenting om. Kan se om jeg får tak i et tlf. nummer til plassen i på Hortensveien, om det er av intr. da jeg jobber rett i nærheten i disse dager. J.Hofstad Kan nok stemme at det er Reginol oljen kommer fra ja.
Ballder Skrevet Mars 12, 2008 Skrevet Mars 12, 2008 jeg kan bare nevne at vi behandler Ny biler også 08model. Alle bil typer. Garantien varer opp til 12år ekstra når man følger opp med behandling. Nyskjerrig nå. Hvem, hvor og hva?
Aroid Skrevet Mars 12, 2008 Skrevet Mars 12, 2008 jeg kan bare nevne at vi behandler Ny biler også 08model. Alle bil typer. Garantien varer opp til 12år ekstra når man følger opp med behandling. Nyskjerrig nå. Hvem, hvor og hva? Hvem. Ny biler: Spelkavik Antirust (Ørskog bilsentre som eier) Brukt biler: Ørskog Bil sentre (Sjøholt) Hvor. Ålesund og Sjøholt Hva? understell behandling. vi har også standblåsning hall for å få bort rust på understell. Det er valvoline sitt produkt vi bruker. alle bil som har vært inn til oss har rust garanti på understell vist man følger opp vær 3år er det etter behandling og den 6år så er det full tectyl behandling igjen.
Steffan C Skrevet Mars 12, 2008 Skrevet Mars 12, 2008 Kan se om jeg får tak i et tlf. nummer til plassen i på Hortensveien, om det er av intr. da jeg jobber rett i nærheten i disse dager. Vestfold Antirust .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå