Gå til innhold

Hjelp, Problmer med bak lykt og dashobrd lys

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har skjedd før...lys på dashbord og i høyre baklykt forsvant.

Sjekket alle ledningene både de som er synlig når du åpner bagasjerom og de i bagasjerom som er skjulte.

Det var noen som var revet i stykker, men jeg teipet de sammen. Fremedeles ingen lys.

Hvor kan jeg lette etter feil og hvordan evt fikse det?

Det er snakk om e36 316i 1998.

Obs: Postet flr noenlunde samme innslag men fant den ikke.

Skrevet

Forsvant alle lysene i høyre baklykt? (Kjørelys, bremselys, blinklys osv...)

I så fall vil jeg tippe at jordingen mangler ett eller annet sted. Mål med ohm meter fra jordingen i lykta og til metallet på bilen når lykta er koblet til.

Når du sier at sikringene er i orden har du da sjekket de visuelt, skiftet, målt med ohmmeter eller hva har du gjort?

En sikring kan se grei ut selv om den ikke er det.

Du sier du har teipet ledningene sammen igjen. Du er sikker på at du har fått god kontakt og at du har koblet sammen de riktige ledningene?

Skrevet

takk for så mye tips..altså...

Høyre baklykt = DØD ...ingenting lyser, tom når sentralås er på er det bare venstre som blinker.

Om jordinger og alt det der = gresk for meg

Sikringene ser ut ok, altså ingen er brukket eller knekt eller noe liggnende. Hvilken sikring nummer er det og hvordan finner jeg det ut?

Ledningene er teipet sammen og er sikker på at det er gjort ok.

Skrevet

Sikringen og jordforbindelsen kan du måle med et ohm-meter. Viser instrumentet uendelig ohm (ingen forbindelse) når du måler på sikringen er denne gåen. På samme måte foretar du målingen på baklykten. Mål fra jord på lykta til karosseriet (stålet), dette uten tenningen på.

Jord vil si batteriets 0-punkt. Noen vil kanskje kalle dette - (minus)... Batteriets 0-punkt er direkte tilkoplet bilens karosseri.

...dersom du ikke har greie på elektro/elektronikk anbefaler æ å benytte en venn/bekjent som har peiling. Feilkoplinger kan føre til store skader og utgifter.

Og et tips til alle som ikke kunne greid sæ uten elektrikerteipen: ikke la det være en permanent løsning. Teipen mister klisteret og detter av før eller siden og da kan problemet gjennoppstå. Benytt helst isolerte skjøter eller skjøter og krympestrømpe...

Håper du fikk noe ut av dette. Bare å spørre videre... :)

-elektrikeren-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...