02dag Skrevet Mars 16, 2008 Share Skrevet Mars 16, 2008 Hvor løse skal smidde stempler egentlig være? Noen som har erfaring med dette. Jeg har 2168-stempler som inneholder 2% silisium. Disse skal visstnok være ganske løse når de er kalde, men hvor mye? Hvor stor skal klaringen være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Mars 16, 2008 Share Skrevet Mars 16, 2008 De som jobber med motor til daglig vet vel dette vil jeg tro. Skal ha litt mer klaring hvis man skal overlade vet jeg ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02dag Skrevet Mars 16, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 16, 2008 Jepp, skal ha overlading ja. Har kjøpt stempler for en stund tilbake, og prøvde dem i dag, og ble litt overrasket over hvor mye klaring det var. Må være noen andre som har opplevd lignende. Men det er to kvaliteter her 2168 med 2% silisium, og 4032 med 11% silisium. Hvis man har den sistnevnte så er klaringen mindre fordi tillegg av silisium gjør at stemplet ikke utvider seg så mye. Silisium gjør imidlertid stemplet mer porøst igjen, og 4032 tåler ikke så mye banking som 2168. 2168 utvider seg mer, men hvor mye klaring skal til? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet Mars 16, 2008 Share Skrevet Mars 16, 2008 Du får ikke rett klaring i sylindern før den er borret opp etter gitte spesifikasjoner fra stempelprodusenten. du setter vel nye stempler i u borret blokk kansje ?. Da ingen motorer har like tolleranser ,samme borring har kansje a-b-c-d-e toleranse på samme sylinder diameter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02dag Skrevet Mars 16, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 16, 2008 Min motor er borret, til "2nd oversize" dvs 89,51mm. Jeg antar at det er blitt gjort slik at sylinderne iallefall er like alle sammen. Så det bør jo da bli enten rett eller feil på alle fire. Dette ble gjort til stempler som var vanlige støpte stempler. Når jeg nå har kjøpt smidde stempler, så har jeg oppgitt at stemplene som var i bilen fra før er 89,46mm. Jeg håper at stempelprodusenten da lager stempler som er riktig størrelse. Prøvde å sette de nye stemplene nedi i dag og synes de var litt løse, men etter en sjekk i produksjonspesifikasjonen så skal stemplene måles en halv tomme fra nedre skjørtekant. Der var stemplene 89,4219mm. Prøvde en gang til og tok nå stemplet helt ned i sylinderen, og selv om det var litt slark så var det ikke så mye. Vil tro at med ringer på så vil det bli annerledes. Skulle det bli noe rakling, så vil nok dette gi seg ganske fort når motoren begynner å bli varm og stemplene utvider seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Mars 17, 2008 Share Skrevet Mars 17, 2008 Hva med å sjekke hvor mye klaring det er når du putter nedi stempelfjørene da? Skal vel være en halv millimeter mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå