Gå til innhold

kan jeg bruke mine topp bolter omigjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

har skrudd av toppen på en 89 m20b20 e34 motor nå.

det var torx bolter i toppen.

kan jeg teite til toppen igjen med di samme boltene ? eller vil di knekke ?

Skrevet

dette er strekkbolter,så bruk de ikke om igjen...du vil ikke få rette momentet når du trekker til pluss at de kan bli for lange så de kanskje vil gå i bunn

Skrevet
Ja, du kan bruke de om igjen. Alle bolter strekker seg. Det er faktisk det de skal gjøre.

Brukte strekkbolter skal nok kastes og ikke brukes om igjen....

Skrevet

Det har noe med at metallet strekkes over flytegrensen. Da man skrur ut boltene igjen så er de lengre enn da du satt dem inn igjen. Dette er for å utnytte styrken til metallet maksimalt.

Skrevet

hiver meg på denne jeg...

hva er vitsen med å spar ca 300,- på toppbolter for så å i verste fall dra av en bolt.. eller at ein bolt lager glipp under kjøring slik t du ijen må bytte toppakkning.?? :P Regelen alle jeg kjenner følger er at brukte toppbolter kastes og nye brukes.. de brukes kun 1 gang...

er så lite vits å spare inn på slikt.. det kan fort ende med at det blir dyrere... :)

Skrevet
Strekkbolter kan brukes inntil 3 ganger, men annbefales og byttes. Du veit jo ikke om de er løsnet på før..

Den var ny for meg. Hvor har du det fra?

Som jeg skreiv, kan brukes om igjen. MEN annbefales og byttes :) Strekkbolter er gjenbruksvare og kan brukes igjen, men er enig med at dette kun egentlig er hvis ikke nye er tilgjengelige, og nye bolter er best og ettermontere.

Dette har jeg erfarne mekanikere på merkeverksteder, forhandlere ol.

Skrevet

Disse boltene er såpass billige at med mindre man ikke skal ha en herjebil så ville jeg kjøpt nye. En toppakning er jo dyrere enn boltene..

Skrevet
Strekkbolter kan brukes inntil 3 ganger, men annbefales og byttes. Du veit jo ikke om de er løsnet på før..

Som jeg skreiv, kan brukes om igjen. MEN annbefales og byttes :) Strekkbolter er gjenbruksvare og kan brukes igjen, men er enig med at dette kun egentlig er hvis ikke nye er tilgjengelige, og nye bolter er best og ettermontere.

dette har jeg vanskeig for¨tru.. sorry... nårdu strekker et metall til gitte verdier så er metallet strekt.... det er lagt inn en sikkerhetsmargin fo boltene under produskjon for at boltene ikke skal ryke under hard blastning.... de mekanikere som har sagt dette, har jeg ikke ville latt skru på min bil da jeg definere det utagnet som useriøst og uproft...

kjenner flere verksmestere og seriøse bilmekanikere og ALLE sier at når en strekkbolt har blitt strukket opp mot gitte verdier en gang, så ska den kastes og erstattes med en ny!

sorry hvis dette inlegget høres kvast ut, men slik inormasjon kan føre til meget store utgifter om dæm blir fulgt... er ikke tilfeldigvis VAG folk somhar sagt dette?? :-P

Skrevet

dette har jeg vanskeig for¨tru.. sorry... nårdu strekker et metall til gitte verdier så er metallet strekt.... det er lagt inn en sikkerhetsmargin fo boltene under produskjon for at boltene ikke skal ryke under hard blastning.... de mekanikere som har sagt dette, har jeg ikke ville latt skru på min bil da jeg definere det utagnet som useriøst og uproft...

kjenner flere verksmestere og seriøse bilmekanikere og ALLE sier at når en strekkbolt har blitt strukket opp mot gitte verdier en gang, så ska den kastes og erstattes med en ny!

sorry hvis dette inlegget høres kvast ut, men slik inormasjon kan føre til meget store utgifter om dæm blir fulgt... er ikke tilfeldigvis VAG folk somhar sagt dette?? :-P

Metallet i boltene strekker seg ikke tilgitte verdier ved førstegangs bruk. Men som sagt annbefaler jeg oxo og bytte boltene ved en overhaling-pakningsbytte. Hvis noen velger og bruke boltene på nytt etter og ha lest dette innlegget, ja da er det jo på eget annsvar og mangel på og gidde og bytte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...