Rabies Skrevet Mars 19, 2008 Skrevet Mars 19, 2008 Jeg har fundert litt på tanken om å etse bort rust på karosseri. (Muligens andre steder også) Ideen var å slipe bort den løse rusten med fint sandpapir, for deretter å smøre på noe med høy/lav PH-verdi. (Muligens ketchup da det bør være litt tykkt så det ikke renner) og la det stå over natta. Vask de behandlede flekkene grundig, legg på rustbeskyttende grunning og lakker den aktuelle delen. Evt. bruk lakkstift hvis det er et lite område som er behandlet. Dette er bare en tanke, for jeg har ikke peiling på sånt, men det kunne jo muligens fungere
klebefix Skrevet Mars 19, 2008 Skrevet Mars 19, 2008 finst sånne middel so skal etse vekk rust,turtle har vel et sånt.. men om da virka er en annen ting...
Fliid Skrevet Mars 19, 2008 Skrevet Mars 19, 2008 Er ikke noe lignende prøvd på Mythbusters? veldig veldig Tidkrevende.
beemerdude Skrevet Mars 19, 2008 Skrevet Mars 19, 2008 sandblås plassene metalisk rent og ha på brunox... det tar rusta... rustomvandlere hemmer bare rustangrepet men fjerner ikke rusta... det er ein myte.... tru mæ... vært ein del hobby rep som har gjort det og fått lakkert etterpå og rusta har kommi tebake ijen etter kort tid...
Rabies Skrevet Mars 19, 2008 Forfatter Skrevet Mars 19, 2008 Hehe, kanskje jeg ikke var så genial som jeg trodde;) Men er det mulig å få tak i en liten sandblåser til ''punkting'' eller må jeg gå løs på større områder?
MortenK Skrevet Mars 19, 2008 Skrevet Mars 19, 2008 Hvis du har en kompressor så kan du dra på Biltema/ Torshov eller Clasohlson og få kjøpt deg en sandblåser som bare blåser små områder. Koster bare 150kr + sand. Men husk og stille inn trykket på kompressoren, slik at ikke "hetten" til punktblåseren blir blåst av..
MortenK Skrevet Mars 19, 2008 Skrevet Mars 19, 2008 Hvis du har en kompressor så kan du dra på Biltema/ Torshov eller Clasohlson og få kjøpt deg en sandblåser som bare blåser små områder. Koster bare 150kr + sand. Men husk og stille inn trykket på kompressoren, slik at ikke "hetten" til punktblåseren blir blåst av..
Sir Hofstad Skrevet Mars 19, 2008 Skrevet Mars 19, 2008 Kan kjøpe punktsandblåser på feks biltema, funker greit. Vil man unngå at rusta kommer tilbake etter ei uke er det greit med epoksy eller syregrunning, og den MÅ lakkes med ordentlig lakk... Teorien din fungerer forsåvidt da vi kan få rust til å forsvinne med enkelte syrer. Noen som trenger ordentlig (PPG) lakk osv, kan de kontakte meg får de prosenten min hos sponsor
GoldPearl_E30 Skrevet Februar 17, 2012 Skrevet Februar 17, 2012 wùrth selger rustomvandler. ...Eller man kan dra på en lekebutikk å kjøpe seg tryllestav og hatt, *sim-sala-bim!*
Yttervik Skrevet Februar 17, 2012 Skrevet Februar 17, 2012 wùrth selger rustomvandler. ...Eller man kan dra på en lekebutikk å kjøpe seg tryllestav og hatt, *sim-sala-bim!* Hahahaha, må være ukens beste kommentar!
KrHeLl Skrevet Februar 17, 2012 Skrevet Februar 17, 2012 hehehe det var en fin en. Nei rust er et hel***e. Har brukt brunox ruststopper før, men jeg liker å gjøre det ordentlig, så det brukes kun midlertidig, slik at det det holder rusten i sjakk til jeg får tid til å slå en sjakk-matt Små områder, kan en bruke punktblåser, har bare prøvd biltema sin noen få ganger, men den har funket greit til rusten den ble brukt på. Ved store områder og gravrust, anbefaler jeg å bruke slipebørste for vinkelsliper, for så å sandblåse å lakke med epoxy grunning. Her har jeg hat grei erfaring med biltema sin "nye" blåsepistol. Har pusset vekk alt av rust på bilen min nå i 'sommer/høst'. Og det har vel gått med litt over 20 sekker sand Kan anbefale biltema sin Aluminiumsilikat blåsesand. I motsetning til runde sandkorn er denne knivskarp (og et hel***e å få i øynene!), denne borrer seg ned i gravrusten. Nei ser jeg mer rust nå, kommer det til å bli slik:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå