Gå til innhold

Litt Problem med en M50B20 Motor. HJELP!!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en E36 318i 95mod som jeg har sett en m50b20 motor i. Kontakten fra motoren passa rett i bilen, men den starter ikke, bensinpumpa starter men den sprøyter ikke inn i motoren, den gnister heller ikke på pluggene. Turtelleren funker som den skal, og den skinner...

Litt info om bilen og motoren:

Bilen:

Stod en M43B18 motor i

95mod med EWS II (Skal ikke ha noe med at den ikke starter siden den skinner)

Skinner = At startmotoren sveiver rundt motoren :wink::P

Motoren:

M50B20 fra en E34 ca. 93mod.

Bygget om motorfester, skiftet hjerne til 5WK9003 (Fikk selfølgelig med feil hjerne), skiftet bunnpanne og innsugsrør.

Motoren er nylig overhalt med nye plugger, dynamo, pluggledninger, reim, vannpumpe osv...

Så ble litt skuffat over at den ikke startet :cry:

Kan noen hjelpe??? :shock:

Skrevet

Jeg trodde ikke det, siden motoren ikker ikke "vet" hva en startsperre er...

Motoren er jo en 93mod. uten startsperre...

Men går det ikke an å starte den uten selve bilen Ved å koble seg til datalink kontakten?

Ved å koble + på den grønne ledningen på kontakten så "Aktiverer du tenningen" å ved å koble til + på den svarte med gul stripe så "Vrir du om nøkkelen" da vil startmotoren slå inn. men fortsatt samme sympton, å kontakten mellom selve bilen å motoren er koplet fra hverandre...

Skrevet

Er nok EWS som tuller med deg.

Enkleste er nok å investere i sprut til bilen, men koster litt.

Har ledningsnett diagrammer til E34 her

Til E36 må du finne via google

Selvom motor stikkene passer sammen er det ikke sikkert at ledningene sitter på samme pins.

Motor stikket heter vist X21 på E34 hvis jeg ikke husker feil.

Skrevet

Bump

Funker fortsatt ikke :(

Prøvde nettop å starte motoren for seg selv, men virker som om den må ha en form for klarsignal via RXD eller TXD signalportene.

Noen som har noe peiling?

Motor er som sagt:

M50B20 fra en E34 93mod. Enkel vanos, uten startsperre.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Jeg fant ut problemet :wink::) Det som er:

Motoren er utstyrt med EWS I

Bilen er utstyrt med EWS II

Det som er forskjellen på de to er nemlig: EWS I opererer med et konstant signal, dvs. f.eks. 12+, klipp EWS ledningen som går inn på DME boksen så har du koblet fra EWS'en.

EWS II opererer nemlig med Digitale signal, altså varierende frekvens osv... de her er veldig mye vanskiligere å koble ut, her må du nemlig til med en egen enhet som kan kopire signalet og sende det videre til DME boksen. (Noe avanserte greier dette her :? ) Allså, i mitt tilfelle er det litt lettere, fordi DME boksen kunne omprogrameres til å forstå EWS II signaler(Heldigvis :D)

Det jeg gjorde da var å levere bilen til Bavaria v. forus, de mente de hadde gjort slikt før å kunne gjøre dette til en rimelig penge :D8)

Så nå går jeg bare å venter til den blir ferdig(ca. onsdag(2/4-08) mente de), skal holde tråden oppdatert! :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...