steffen- Skrevet Mars 22, 2008 Skrevet Mars 22, 2008 jeg har en rar lyd i motor, eks. var på jobb. starta opp bilen gikk inn igjen. vente i 5 min, gikk ut og dro til bensinstasjonen. på veien ditt ga jeg på litt turtall. kjørte hjem og kjørte inn i garasjen og hørte en kakle lyd fra motorn akkurat den samme lyden som jeg hørte her om dagen da jeg stoppa. hva kan det være? høres ut som ei reim liksom. jeg kan si at jeg har kjørt bilen på høyt turtall mye i vinter. aldri cruise akkurat.... men men. jeg vet heller ikke når kjedet ble skiftet på den. kan det være det. det som slo meg først. vil gjerne høre hva dere tror det er?
///MoePower Skrevet Mars 22, 2008 Skrevet Mars 22, 2008 Det kan jo være noe så enkelt som et varmeskjold som er løst også, eller at noe subber borti reimer eller lignende. Det første jeg ville gjort ville jo være å kikke etter noe som ikke sitter fast skikkelig, og prøve å lokalisere hvor lyden kommer fra f.eks.
Fliid Skrevet Mars 22, 2008 Skrevet Mars 22, 2008 Ett kjede skal være "evigvarende" og skal egentlig ikke byttes.
steffen- Skrevet Mars 22, 2008 Forfatter Skrevet Mars 22, 2008 okei. da kan jeg utelokke kjedet. ja finner ikke lyden men det er fra foran der. kan være den store vifta. fordi i vinter ble en trukket litt innerover men ingenting som subber borti liksom. men hører ikke lyden kommer fra.
steffen- Skrevet Mars 22, 2008 Forfatter Skrevet Mars 22, 2008 ja det er skal jeg gjøre. har ikke gjort det på en stund. skulle gjøre det men glemte det
///MoePower Skrevet Mars 22, 2008 Skrevet Mars 22, 2008 Ett kjede skal være "evigvarende" og skal egentlig ikke byttes. Kjede trenger ikke nødvendigvis å byttes nei, men det anbefales vel å bytte hver 100-150 000km eller noe? Uansett så finnes det stramming på mange registerkjeder, du kan jo sjekke at denne er riktig strammet. Kjedet ligger vel antakeligvis i en skinne også, denne har jeg sett tilfeller av hvor den har knukket, dermed glir ikke kjedet slikt det skal. Jeg hadde en lettmotorsykkel tidligere som kaklet/tikket, jeg byttet olje og jeg justerte ventiler men lyden ble jeg ikke kvitt. Ikke før jeg strammet registerkjedet litt, det viste seg at det var for slarkete og dermed tok borti noe inni der. For hver kompressjonstakt får kjedet i tillegg et ekstra lite "rykk" noe som får det til å bevege seg litt frem og tilbake, hvis kjedet da er slarkete så kan det ta borti ting og tang og lage litt lyd. Kjører man rundt med lite eller ingen olje så kan man risikere at kjedet utvider seg på grunn av friksjon og varme, og/eller at ventilåpninger blir større og man ender opp med ventiltikking, spesielt hvis det kjøres litt hardt da i tillegg.
steffen- Skrevet Mars 23, 2008 Forfatter Skrevet Mars 23, 2008 okei. da var litt lite olje på bilen da jeg sjekket nå. det er fult opp igjen og tikkingen kommer når den blir litt varm. så da har jeg noen muligheter: et lager ved vannpumpa dynamoen eller registerkjedet som du sier eller ventiler?
steffen- Skrevet Mars 24, 2008 Forfatter Skrevet Mars 24, 2008 i dag tok jeg og satte en skrutrekker på motoren og hørte etter men den hørtes bra ut, dynamoen hørtes ikke helt bra ut men en gang men etterhvert så kunne jeg ikke si det hørtes noe galt ut. det samme med vannpumpa. men noen forslag da?? kan det være at reimene er slakke bare? trenger smøring? åssen dynamo har jeg? samme som sitter i en 318i motor eller 320 motor. eller er alle like?
steffen- Skrevet Mars 27, 2008 Forfatter Skrevet Mars 27, 2008 etter at jeg nå har kjørt noen dager, har lyden gått bort. så lyden var der på grunn av at jeg kljørte med lite olje noen turer. men godt den forsvant. men hva kan det ha vært?
kbteknik Skrevet Mars 27, 2008 Skrevet Mars 27, 2008 kjedestrammeren, den er oljetrykkstyrt, så hvis oljetrykket faller hører du en merkelig lyd... uanset er det en god ide å bytte strammeren, det tar ca 10 minutter og den er ikke dyr
steffen- Skrevet Mars 27, 2008 Forfatter Skrevet Mars 27, 2008 okei. dette skal jeg sjekke opp igjen vettu da regner jeg med at den var denne som lagde lyden. men alt er i orden igjen nå. men du sier jeg burde gjøre det for sikkerthetskyld? hva kan skje vis jeg ikke gjør det?
kbteknik Skrevet Mars 27, 2008 Skrevet Mars 27, 2008 skjer vel ikke mye, men hvis den har kjørt med dårlig olje/oljetrykk kan den slites, og slippe for mye olje forbi. det kan resultere i dårligere trykk på kjedet og mindre oljetrykk til toppen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå