Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da får jeg prøve å legge inn det som da blir mitt første prosjekt. Kan muligens ta litt tid da jeg trenger mange gode tips siden jeg er fersk i turbobygg, så jeg tar gjerne imot god info :D

Før jeg fikk satt igang med kjerra. Er ikke noe særlig å se på når den er sånn halvferdig, men stygge biler kan også bli spreke, og kan også bli bra etterhvert :^o

k9hxh4nsm38jhq2avnb2.jpg

oq6x3w5zhpbusso81zcq.jpg

22jjvkhh6fei9urlnqz3.jpg

Litt nedstøva bil på dette bildet, men det får være :o

gyijsxivd2cevjxomj2k.jpg

Det jeg skal bygge meg er en E30 M20B25 turbo.

Jeg har kjøpt:

A-Dekk turbosett der jeg fikk

Grenrør

sbt2mrgm8fnqowo10rgn.jpg

Turbo

dvdalawi4eajgvazelnf.jpg

Ic

5ch6wlx3akd7xyi3s79u.jpg

M50B25 råder

M50B25 stempel m/vanos

Dobble ventilfjærer

MLS topp-pakning 1,7mm fra VAC Motorsports BMW High Performance Race Shop. :D

Silikonstusser

Klemmer

Dyser 350

Dumpventil

Wastegate

Skal også kjøpe:

Turbokam fra kimmit kommer etterhvert..

JeDet jeg har utført hittil er:

Plukka ut motor og demontert til minste detalj.

k277ae9qgu01otdz08o3.jpg

og som dere ser, malt blokka svart, 3 strøk.

Kjøpt M50 vanos stempel som dreies ned i ventillommene for mindre kompresjon. Disse er i utgangspunktet lavere enn orginale stempel, men litt fresa i lommene er vel greit.

3mqyzv1yzk5hl8b3o3jn.jpg

Ett bilde av den nymalte blokka.

wjpzl4z3yxbzbr29djsu.jpg

Skal også lakkere topplokk, innsprut og div småting.

Går også for å få lakkert felgene svarte.

2kmf8aa1g88blo7d0qvj.jpg

Har kjøpt syrebasert grunning til felga, og svart felglakk, så kan egentlig bli litt kult 8)

Mens jeg venter på div deler, så er jeg også igang med å fjerne rust.

syq7c27yv59f0h8lls0m.jpg

bl851owija5j6axv91ne.jpg

Har her fått sveisa og spraya på primer(brunox), noe som fikk det til å se ut som et fargekart!

dpkh9jh2whdcwfeo56cn.jpg

Men dette ser sikkert bedre ut etter et strøk maling!

ztur917crmqhnxfu5krj.jpg

6ewcfmhhjtbprrr1btnd.jpg

pvgkhbotxnfzwci27sy2.jpg

Tilpasning av IC er også igang...

zcl3e3t95sojzh4kwdhf.jpg

dvyo6de9psl8jm3wjf7a.jpg

Kjøpte firkantstål 25mm tror jeg det var, og monterte den, men bare som en prøve inntil jeg får skjært ut litt overflødig i spoiler.

f2bdp1ksxr03q0mg10ex.jpg

bor8iz9yfj37vkjwei06.jpg

xxvhyran80jjvqangkok.jpg

Her fra innside :bmw:

ty5fbmw9rlu2vq6bwyfh.jpg

  • 3 weeks later...
Skrevet

Har fått stempla nå. Skal bestille topp pakninga(mls 1,778mm) og henter stempelringer til stempla imårra! Så er vel snart bare å sette sammens motoren. Så tenkte jeg å få sveisa i nye karosseriplater der det er utskjært snart!

Tenkte dra på verkstedet imårra! fri hele dagen!

Enn med audin da?

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Skrevet

Ja da ventes ferdigdreide stempler i posten iløpet av kort tid, og ting skal begynne å ta form!

Er det noen som har noen bra tips om evt noe dere tror ville gjort seg, så er det bare å rope ut :D

Skrevet

Ikke kjøre med MLS - det er så vanskelig å få tett. Ta heller å få lagt pianotråd i blokka og kjøre med original pakning - det tåler minst like mye.

Jeg ser så utrolig mange som har problemer med MLS.

Skrevet

Har plana både topp og blokk, så mener det skal bli bra siden den da er 100% plan.

Funka også fint for en kompis å bare plana topp og ikke blokk.

Men du har ett poeng, det er værre å få det bra med mls om man ikke planer hvertfall.

Skrevet

Vi får håpe det går bra da - men ikke kom å si at jeg ikke advarte deg når det lekker... hehe...

Pleier holde tett på lavere trykk (opp til 0,5 bar) for så å lekke når man vrir på litt mer.

Det er ikke bare det at det skal være plant. Overflatens finish skal også være innenfor visse toleranser - tror det er AR50.

Ellers er det store diskusjoner om man skal montere de med lim eller ikke.

Skrevet

hva mener du med den finishen? er det en overflatebehandling som skjer etter planing?

Jeg hørte jeg burde gå for mls siden jeg skal oppgradere motor til neste år. Men har faktisk fått hørt flere vrier på hva man skal gjøre.

Og siden jeg er fersk i faget, så tar jeg inn noen tips, sammenligner ser i forhold til hverandre og går for det som virker mest fornuftig. Og stålpakning virka som en god ide da jeg tok den avgjørelsen:p

Men har ikke hørt noe om å montere den med/uten lim da. Så det kunne jeg kanskje satt meg litt mere inn i :)

Takker for gode opplysninger :D

Skrevet
hva mener du med den finishen? er det en overflatebehandling som skjer etter planing?

Jeg hørte jeg burde gå for mls siden jeg skal oppgradere motor til neste år. Men har faktisk fått hørt flere vrier på hva man skal gjøre.

Og siden jeg er fersk i faget, så tar jeg inn noen tips, sammenligner ser i forhold til hverandre og går for det som virker mest fornuftig. Og stålpakning virka som en god ide da jeg tok den avgjørelsen:p

Men har ikke hørt noe om å montere den med/uten lim da. Så det kunne jeg kanskje satt meg litt mere inn i :)

Takker for gode opplysninger :D

Det har med "ruheten" til overflaten å gjøre - på en måte slik korningen på sandpapir bestemmer hvor grov den er.

Jeg tror dette kan gjøres samtidig med planingen ved å velge et skjær som er fint nok til å få riktig finish på overflaten. Ofte er finishen alt for grov etter en "normal" planing. Uansett bør de som har solgt deg MLS-pakning og de som skal maskinere blokk/topp gi deg skikkelig svar på dette.

Hvor mye effekt har du tenkt deg?

Pianotråd i blokka og original pakning holder i alle fall til 600hk. Over det bør man gå for pyramideringer.

Skrevet

Syns også den mls topp pakninga hørtes skummel ut, den er vel neppe billig heller..

Bruk heller pengene på pianotråd og kjør med original topp pakning. Vet mange som har vært nært 2 bars trykk med denne løsningen.

Men skal du dreie vanos stemplene??? Da blir det vel bare tull??

Hvilket sprut skal du kjøre?

Ellers ser det lovende ut, stå på!

Skrevet

Kjøpte mls pakninga fra vacmotorsports.com, et firma i statene. Selve pakninga kosta 220 dollar, noe som da ble ca 1100 kroner. Trodde jeg kom til å spare en del ved å gjøre dette, men den kom alikevel på ca 2200 med frakt og inntolling. Bare frakt kom på 136 dollar :evil:

Tenkte å kjøre den på omkring 300 hk i starten, og senere kjøpe en Haltech sprut og prøve å få rundt 450-500 hk ut av denne. Må vel en mere stabil turbo til etterhvert, men de bekymringene tar jeg senere :lol: Tenker å prøve å få tak i en tilleggssprut inntil da, og bruke 350cc dyser i første omgang.

Som jeg har nevnt litt lengre opp, så er dette mitt første prosjekt, og har derfor samlet inn mye opplysninger før jeg tok en slutning og gikk for mls.

Å dreie ned stempla fører til litt lavere komp, og forhåpentligvis mulighet til å kjøre litt mere trykk på turboen. Dette er jo da også noe jeg har fått høre er en god ide. Men er jo selfølgelig delte meninger om alt, så det er vel bare å prøve seg frem! =P~

Hva koster det å ringe blokka forresten?

  • 4 weeks later...
Skrevet

hvor mye skal du dreie ned stemplene dine???

har også et turbo e30 proskjekt på gang. så går d så mange delte meininger om hvor mye man skal dreie di ned. har lest noen plass om at ca 2,5mm er nok, men vet ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...