Gå til innhold

Løfte motor ..., hvor feste stropp i motor..??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey!

BMW 316 E36..

Jeg har skrudd løs bunnpanna, men får den ikke ut mellom motor og traversen. Derfor har jeg tenkt til å "løfte" motoren litt så jeg kan få ut bunnpanna. Panseret er skrudd av.

Jeg har tenkt å feste motoren i en lastestropp, men hvor på motor bør jeg feste denne..? Rundt motor (mellom bunnpanne/motor..?) eller bare å feste i noe på toppen av motoren..??

Så tenkte jeg å ta en jekk under om jeg får til, å jekke den opp litt samtidig.

Så er det to motorfester + skruer fra girkassa som må skrus løs..???

Takker for all info og tips :D

Skrevet
Motoren har løftekroker (hvis ikke noen har fjærnet dem) Er de borte kan du løfte den litt opp etter motorfestene

Ok.. :-)

Hvor mange fester er det...?

Disse to er fester..??

m40.JPG

1.JPG2.JPG

Skrevet

Det bak der så veldig skjørt ut, men plasseringen er normal i forhold til bakre feste, så det er sikkert det. Det fremre er ihvertfall riktig.

Har bilen vært på havets bunn i et par år? :shock:

Skrevet

Ok.. :P

Hehe.., joa.., er endel overfalte rust og irr... :(

EDIT: Det bakerste festet må være feil...

Men hvor på motor skal det bakerste festet være plassert..??

Takk

Skrevet

Men funker vel også å ta en eller to stropper under motor (mellom bunnpanna og motor) og opp for å holde den oppe mens jeg løsner fester i girkasse og motorfester..??

Så jekke den litt opp etterpå for å få ut bunnpanna??

Skrevet

Det bakerste løftefestet er nok en løkke i støpen på blokka, over starteren. Letteste å løfte i med innsuget avmontert.

Hold motoren oppe og slepp ned traversen. Mye lettere enn å løfte opp motoren. Må gjøre såpass mye at du nesten kan ta den ut før det går på den måten.

Skrevet

Er det ikke mye mer jobb å skru løs traversen/forstillinga??

Må løsne dempere, osv?? + holde "bilen" oppe med klaring mellom framhjula og bakken??

Er vel kun å løsne skruer fra girkassa + de to motorfestene for å heise motoren litte grann? Er ikke må som skal til for å få av bunnpanna...

Skrevet

Da må du ta løs varmeapp slanger inn på torpedoen, kanskje ledninsnettet over motoren langs torpedo også.

Hadde løfte opp fronten på bilen og satt den på to bukker. Satt en jekk under traversen og løsna motorfestene, mens motoren hang fast i elefanten, også hatt en jekk under traversen og løsna den for å se hvor langt ned du får den. Må nok løsne rattakselleddet fra tannstanga også.

Skrevet

Men må slanger og ledninger av..?

Snakka med en annen fyr.., han sa det holdt med bare motorfester og girkasseskruene...

Er vel ikke så veldig mye den må heises..?

Men ved å senke traversen.., trenger ikke å løsne dempere/bærebruer osv??

Bare senke den så mye som går uten??

Skrevet

Motoren må dras såpass frem at den kommer fri fra girkassa. Slangene til varmeapp inn på torpedo er ikke så veldig lange. Du får prøve deg frem litt. Hadde slept ned traversen jeg ihvertfall

Skrevet

Ok.., takk for info.

Han andre jeg snakka med mente jeg ikke trengte å dra motor fri fra girkassa..., bare løsne boltene og løfte motor det lille som måtte til for å få ut bunnpanna...

Men du har jo gjort dette? :P

Skrevet

Ikke noe vits å skru kassa løs fra blokka om du ikke skal motoren frem og opp. Evnt. slippe ned girkassetraversen og løfte hele stasen litt opp. Prøvde å bare løfte opp motoren på en seks syl E30, det gikk ikke. Måtte sleppe ned traversen.

Har ikke gjort det på E36, men E30. Bilene er så og si like, så er nok samme prosedyre

Skrevet

Jekk rett i bunnpanne, ha en trekloss imellom. Husk og løsne muttrene på gummien til motorlabbene (motorfestene kan du og prøve og kalle de). Når du har løftet motor tilstrekkelig så slenger du treklosser imellom gummien på motorlabbene og travers. Er jo ikke mye det er snakk om at den må opp for og få det til og gå klar. Hvorfor gjøre mere arbeid ut av ting enn man trenger. Husk og løsne radiator slik at denne følger med på " løftet". Bør ikke løsne slangene inn /ut av radiator. Bare løsne den i toppen så den får " gå fritt" sammen med motor og diverse slanger.

Skrevet
Jekk rett i bunnpanne, ha en trekloss imellom. Husk og løsne muttrene på gummien til motorlabbene (motorfestene kan du og prøve og kalle de). Når du har løftet motor tilstrekkelig så slenger du treklosser imellom gummien på motorlabbene og travers. Er jo ikke mye det er snakk om at den må opp for og få det til og gå klar. Hvorfor gjøre mere arbeid ut av ting enn man trenger. Husk og løsne radiator slik at denne følger med på " løftet". Bør ikke løsne slangene inn /ut av radiator. Bare løsne den i toppen så den får " gå fritt" sammen med motor og diverse slanger.

Kun løsne "motorfestene" ? Ikke noe girkasse skruer e.l.`også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...