Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bytte veivakselsensoren på 728en. Har jo da et håp om at jeg slipper å ta ut radiatoren, selv om det ser veldig trangt ut. Jeg tror jeg skal klare å skru løs sensoren, men jeg sliter med å se hvor kablingen går. Er det noen som vet?

Har søkt rundt på nettet, men der er det mye rart.. to stykker sier blant annet at alle M52 har veivakselsensoren BAK på blokka. De sier festebraketten er der, men at sensoren ikke sitter der lenger. Men min har jo triggerhjul foran, og ETK viser at den sitter foran: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10

En annen DIY sier at man må ha av hele innsuget for å få lagt kablingen riktig..

Skrevet

Hvis sensor sitter i framkant motor.Demonter vifte og viftekåpe ta av oljefilterlokk, sensor sitter med en umbrakoskrue 5mm kabelen følger blokka oppover, rett over termostathuset sitter et lite plastfeste og 2 clips ta løs dette følg kabel inn under innsuget ,sitter en kontakt som er litt kronglete å klipse av ,klemm inn metallåsingen og løft i ledningen samtidig (du kan ikke se hva du gjør) hvis ikke den er byttet før sitter den også i et anet feste som du kan se under innsuget rett bak oljefilterhuset.

Skrevet

Nevermind, har fått bytta uten å fjerne deksler eller ta av kjølevannsslanger.

Den går opp i overkant av vannpumpa, og ligger i en plastbrakett der den svinger inn under innsuget, hvor kontaktene ligger. Klarte å ta inn og ut kontakt og stripse fast kabel under innsuget ved å skru av lokket til oljefilteret, og ta ut både det og filteret. Akkurat nok plass til å presse inn armen. Plastbraketten til kabelen sitter med to sporryttere i fremkant. Trangt som pokker uten å fjerne viftedekselet, men det gikk. Sensoren sitter med en 5mm allen/unbrako. Må nok ha rund tupp på den for å klare å få av sensoren uten å fjerne kjølevannsslanger/viftedeksel.

Det er også sykt trangt for å få kontakten gjennom, men nebbtang, skrujern og tålmodighet gjorde susen.

  • 6 months later...
Skrevet

Kjøpte helt ny sensor hos BMW, og bytta den som dere ser opp i tråden. Dette var 24. mars i år. Og nå har den røket igjen! What the fuck? Det er jo ikke slitasje på en slik sensor..

Skrevet

På diagnosen også?

Men tviler vel siden det rettet seg sist gang, og har vært fint i 8-10.000km eller noe sånt. Diagnosen sier crank pulse generator, og feilsymptomene er akkurat like som forrige gang. Tregstartet, fusker, drar elendig, og automatkassen går i nødprogram en gang i blant. Helt identisk med sist gang.

Skrevet

Du får høre med BMW om dette er en reklamasjonssak da. Jeg vil ikke betegne veivsensoren som en klar slitedel, og den skal utvilsomt holde lenger enn 6-7 måneder. Selv om det er vanlig å skifte den i løpet av bilens levetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...