Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å få litt rust på bilen og jeg trenger noen tips til å få bort rusten og få det til å se pent ut etterpå, ikke tenk på rusten på bagasjelokket(har en ny en som bare trenger lakkering), men det som er på karroseriet under.

hpim1133vm8.jpg

Skrevet

Dette trenger ikke være så grusomt mye arbeid.

Punkt 1: Sandblås 100% rent

2: legg på noe syregreier og primer

3: Base og klarlakk...

Korrekt baselakk er det stor sansynlighet for at du får på boks hos en forhandler..Ta med deg navn og kode på lakken på bilen din, de behøvde ikke blande til meg vertfall, og det så helt greit ut. Små nyanser vil nok alltid bli, når en regner med at den gamle lakken nok ikke er som ny - slitt av sol, vaskemidler og drit. Dette er jo uansett ikke dyrt, og i alle tilfeller mye billigere enn om du lar rusten gro, eller bare gjør det halveis! Redd delene mens de enda kan reddes :wink:

Skrevet

Jeg kan gi deg en mere utfyllende forklaring av det som han mener.

-1 Vask bilen grundig!!! (Da finner du rust du ikke engang viste om)

-2 Sandblås med finkornet sand. (Det anbefalest å ha vannutskiller på kompressoren) hvis du ikke har det vask godt med aceton før du har på grunning. NB!! ikke bruk tynner da dette stoffet løser opp lakken som sitter på bilen fra før

-3 Da grunner du di plassene du har sandblåst. (gjerne 2 strøk)

-4 sparkling er en fin måte å få vekk ujemnheter..... Ikke la bilen stå i et fuktig miljø over lengre tid. Da sparkel tiltrekker seg vann.

-5 Puss sparkelet med grovt pappir (120 korn) gå over til finere pappir (240 korn) deretter av slutter du med 400 korn å våt sliping (dvs du har vann på pusse pappiret) Når du er ferdig vasker du med aceton.

-6 Da er det påtide å ha på grunning. Lakksitter ikke hvis du har vasket skikkelig rett før du skal lakke.

-7 LAKK :twisted: Da sjekker du att du har fått den finishen du ønsker Hvis ikke våt sliper du en gang til med 400 pappir. Vasker nok en gang med aceton å da er klar til å ha på base og klar lakk etter.

-8 Vis du ikke er fornøyd med ressultatet kan du våt slipe med sand pappir som har 600korn og oppover mot 1200korn.

Handleliste

-Sand. 50kr sekken på biltema

-Blåse pistol 120kr på biltema

-Sandpappir ca 200kr på biltema

-Sparkel ca 50kr på biltema

-Aceton er jeg ikke sikker på hvor du kjøper. Men jeg tror di fleste butikkene som driver med maling har. Koster ikke skjorta heller...

-Lakk kjøpes hos bmw forhandler eller annen sjappe som driver med deler og bilvedlikehold. Ca 150kr per "sett" 1boks 150ml base med den farge koden bilen har og 1 boks 150ml klarlakk. Jeg annbefaler deg å kjøpe mer enn du tror du trenger fordi boksene tømmes fort.....

Da håper jeg att innlegget mitt ikke tok vekk lysten din til å gjøre dette..

Lykke til :wink:

Skrevet

Bruker du bare en vanlig kompressor til sandblåsingen? Hvor kan en få tak i utstyre man trenger til sandblåsing?

Skrevet
Jeg kan gi deg en mere utfyllende forklaring av det som han mener.

-1 Vask bilen grundig!!! (Da finner du rust du ikke engang viste om)

-2 Sandblås med finkornet sand. (Det anbefalest å ha vannutskiller på kompressoren) hvis du ikke har det vask godt med aceton før du har på grunning. NB!! ikke bruk tynner da dette stoffet løser opp lakken som sitter på bilen fra før

-3 Da grunner du di plassene du har sandblåst. (gjerne 2 strøk)

-4 sparkling er en fin måte å få vekk ujemnheter..... Ikke la bilen stå i et fuktig miljø over lengre tid. Da sparkel tiltrekker seg vann.

-5 Puss sparkelet med grovt pappir (120 korn) gå over til finere pappir (240 korn) deretter av slutter du med 400 korn å våt sliping (dvs du har vann på pusse pappiret) Når du er ferdig vasker du med aceton.

-6 Da er det påtide å ha på grunning. Lakksitter ikke hvis du har vasket skikkelig rett før du skal lakke.

-7 LAKK :twisted: Da sjekker du att du har fått den finishen du ønsker Hvis ikke våt sliper du en gang til med 400 pappir. Vasker nok en gang med aceton å da er klar til å ha på base og klar lakk etter.

-8 Vis du ikke er fornøyd med ressultatet kan du våt slipe med sand pappir som har 600korn og oppover mot 1200korn.

Handleliste

-Sand. 50kr sekken på biltema

-Blåse pistol 120kr på biltema

-Sandpappir ca 200kr på biltema

-Sparkel ca 50kr på biltema

-Aceton er jeg ikke sikker på hvor du kjøper. Men jeg tror di fleste butikkene som driver med maling har. Koster ikke skjorta heller...

-Lakk kjøpes hos bmw forhandler eller annen sjappe som driver med deler og bilvedlikehold. Ca 150kr per "sett" 1boks 150ml base med den farge koden bilen har og 1 boks 150ml klarlakk. Jeg annbefaler deg å kjøpe mer enn du tror du trenger fordi boksene tømmes fort.....

Da håper jeg att innlegget mitt ikke tok vekk lysten din til å gjøre dette..

Lykke til :wink:

Bra forklart :!:8)

Skrevet

Fin diy dunderdo :-).

Hadde du hatt varenr fra biltema også hadde denne DIY toppa helt ;-).

Prøvd flere forsjellige rustdempene middler dyre og billige men få som fungert. Brukte noe enn tidligere blandet med lakk (epoksi kansje) som rust demper og som fungerte. Ellers så har jeg hørt mye snakk om fylling spray som er bare spraye på og vann slipe etter på. Noen erfaringer?

Skrevet

Det viktigeste er att man får vekk all rust som er der. Det er det kun sand eller glassblåsing som duger til. Jeg har en far som har drevet med biler siden slutten på 60tallet å han har renovert haugevis av biler. Å når det kommer til rust har han sagt att når man sliper rust med vinkelsliper så "polerer" man bare rusta slik overflaten ser fin ut men under er det fortsatt rust i små porer som venter på bedre dager :evil: Dette skjer ikke med sand blåsing. Da sanden graver ut alle ureinhetene som vi kaller rust.

Når det gjelder grunning har jeg brukt et stoff som kalles rust-bullet. Dette stoffet er meget bra men koster litt. Det burde prøves. En liten boks holder en god stund faktisk.

Det går å bruke 1 kompressor men det går seint. Jeg har brukt å kople sammen flere da jeg blåser ( Halve biler fex....)

250l/min ved 5bar bør kompressoren klare for det skal vere greit nok..

Skrevet
Bruker du bare en vanlig kompressor til sandblåsingen? Hvor kan en få tak i utstyre man trenger til sandblåsing?

Du kan bruke en vanlig kompressor. Bare den klarer å levere nok luft (250liter i min ved 5bars trykk er ok å blåse med) men en mindre går bra det også hvis det er bare små flekker du skal blåse. Data om kompressoren kan du se på den klisterlappen som er klistret på den. Lakken kommer i bokser å fåes kjøpt hos fex www.koed.dk eller ei sjappe i norge som driver med lakk. Vet du farge koden på bilen din er det bare å spørre rundt. Ikke kjøp lakk der du ikke trenger å ha på klarlakk etterpå (alt i en boks). Du får ikke så fint resultat med di boksene. Ellers er det bare å følge den lista jeg skreiv lenger oppe.

Skrevet

En ting jeg lurer på..

Om jeg vil ha litt mer trøkk i sprøyta, hvordan "kobler" jeg kompressorene sammen? Er det en slags kobling som lager to slanger fra hver av kompressorene til en utgangslange elns?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...