Pestario Skrevet April 2, 2008 Skrevet April 2, 2008 Jeg har en E36 325. Problemet er at den fusker når jeg har slått av motoren en liten stund. Spesielt når det er rått vær. Da må jeg faktisk stoppe, bruke 5 minutter på å få den over 4000 omdreininger, og ha den der en stund. Da kan den fungere greit en stund. Men må pumpe gassen for å få den opp. Holder jeg gassen høres det ut som om den slutter å tenne, blir helt stille... Og når jeg gir på etter oppstart kommer det grå/blå tung røyk som liksom blir hengende i lufta. Noen forslag? Har sjekket plugger, lambda og alt det der...
-Sammy Skrevet April 2, 2008 Skrevet April 2, 2008 Er vel ikke fordelerlokk på den der .. Meen det du kan gjøre er jo å se over coilene da, sjekk at det ikke er vått ned rundt tennpluggene osv. Sjekk også at hjernen er tørr, hvis det er mye blad og annet rusk og rask i luftinntaket foran frontvinduet kan dette gjøre slik at vannet renner bort på hjernen istede for å drenere ut. Ellers, har du sjekket for falskluft og sett over lmm ? Fyller du sjeldent full tank ? (tenker på kondens i bensintanken)
bmwhans Skrevet April 2, 2008 Skrevet April 2, 2008 visste ikke at det ikke var fordelerlokk...men uansett, kondens virker som stikkordet her...
Pestario Skrevet April 6, 2008 Forfatter Skrevet April 6, 2008 Kan være så enkelt som at det er kondens som lager fuskingen. Virker egentlig ganske logisk når dere sier det slik. Hehe. Men den røyken kommer samme hva slags vær det er... Og det minker litt vell mye kjølevæske, samtidig som oljen blir sakte men sikkert borte... Skiftet plugger her for litt siden, og da var den innerste pluggen gjennomvåt av olje... Fikk tørket både coil og hullet til pluggen, og satt i en ny plugg. Da gikk bilen veldig fint en dag, men så begynnte den å tulle igjen. Men det har ikke kommet igjen noe olje. Toppdekselpakning, toppakning, ventiltettere?? Noen forslag på hva det kan være, og hvordan jeg kan sjekke det??
-Sammy Skrevet April 6, 2008 Skrevet April 6, 2008 Vel en kompresjonstest ville jo vere en ide da. Dette gjøres på verksted, hvis man ikke har/kjenner noen som har utstyret. Tror ikke det er så himla dyrt å få tadd det på verksted. Evt. kan de sjekke for avgasser i kjølevesken, det går veldig fort. Ellers så kan du jo se etter tegn på at oljen og kjølevesken blander seg, ettersom du skriver at den bruker kjøleveske. Da sjekker du peilepinnen, under oljepåfyllingslokket, og rundt kanten der du skrur fast lokket. Finner du noe majones lignende greier så har kjøleveska blanda seg med oljen. Evt. så kan du tappe av oljen og se etter lyse "flekker" i oljen. Slik: Så kan du se om du har fått olje i kjølevesken, sjekk i ekspansjonstanken om kjølevesken har fått en brunaktig farge. Kan hende den lukter oljeaktig og. Følg med på om det blir flekker eller dammer under bilen din etter den har stådd parkert en stund. (smaker flekkene søtt er det kjøleveske, smak bare bittelitt ) Det var vel det jeg kommer på av tegn til at oljen går over i kjølevesken eller omvendt. Det trenger ikke være noe av dette, det kan vere så enkelt at kjølevesken bare lekker ut og at motoren brenner olje. Sistnevnte gir jo mye tung røyk. Jeg ville sett over alt jeg nevner her, så tatt en kompresjonstest.
Pestario Skrevet April 7, 2008 Forfatter Skrevet April 7, 2008 Kan prøve å få tatt en komp. test. Oljen og kjølevæska ser fin ut så. Slapp heldigvis å smake på det, synes det er nok med de gangene jeg har gjort det før. Hehe.
-Sammy Skrevet April 7, 2008 Skrevet April 7, 2008 Kan prøve å få tatt en komp. test. Oljen og kjølevæska ser fin ut så. Slapp heldigvis å smake på det, synes det er nok med de gangene jeg har gjort det før. Hehe. Bra det så greit ut da. Greit å slippe unna den prøvesmakingen ja hehe Ble mer en nok på meg ifjor sommer, man blir litt rar av det til slutt
Pestario Skrevet April 8, 2008 Forfatter Skrevet April 8, 2008 Bra det så greit ut da. Greit å slippe unna den prøvesmakingen ja hehe Ble mer en nok på meg ifjor sommer, man blir litt rar av det til slutt Hehe, det kan jeg tenke meg. Har ikke fått tatt komp. test enda, men bare kom på et par andre ting også. Veit ikke om de har noe å si men. Jeg har en LITEN eksoslekasje litt forran kambda-sonden. Putrer litt, men absolut ikke så mye. Veit ikke om den kan være med å tulle det til for sonden jeg... Også Har bilen begynt å ettertenne når jeg slipper gassen. Kan liksom gå å skyte ei lita stund. Når jeg ser på den "økonomi måleren", så viser den 0,2-0,4 l/mila når jeg slipper gassen. Når det slutter å ettertenne, da faller den helt ned på 0... Hmmmm.......
-Sammy Skrevet April 8, 2008 Skrevet April 8, 2008 Da ville jeg sett over den lambdaen ganske grundig altså, for dette tyder litt på fuskete lambda. Den skal jo måle oksygennivået i eksosen for så å gi tilbakemelding til hjernen som igjen justerer drivstoffmengden utifra det lambdaen raporterer. Ettertenningen tyder vell på for mye bensin som går gjennom motoren og ut i eksosanlegget? Og det med den eksoslekasjen ja.. det er mulig det surrer det til for lambdaen. Akkurat det har jeg ikke så mye erfaring med, men vil iallfall tro at det ikke gjør det noe bedre Kanskje en diagnosetest vil si noe mer? Virker som noe er rivruskende galt med tenning og luft/bensin blanding. Foresten: har du sett over luftmassemåleren?
Pestario Skrevet April 9, 2008 Forfatter Skrevet April 9, 2008 Jeg har ikke sett over lmm'n enda. Greieste måten å sjekke den på da? Min teori, bare en teori altså, er at det blir dratt med falskluft inn i hullet i eksosen, lambda'n registrerer mere luft enn det som egentlig går gjennom motoren, og gir da ekstra med bensin også. Derfor all røyken og ettertenning, da motoren vil få mere bensin enn den egentlig skal ha, siden lambda'n får mere luft enn det som egentlig er riktig... Noen andre som er med på den? Hehe... Og som sagt, tar gjerne imot tips ang. lmm...
-Sammy Skrevet April 9, 2008 Skrevet April 9, 2008 Mulig det er noe sånt ja. Det gir jo mening. Du kunne jo ha forsøkt å nappet av ledningen på lambdaen og startet opp, se om den da går renere. Den skal gå i nødprogram da og gå til faste verdier for bensin/luft. Noen biler greier å gå fint i nødprogram, andre ikke - de soter faktisk enda verre. Jeg vet ikke hvordan denne vil oppføre seg da.. men er jo mulighet for å finne ut om lambdaen er skyldig vil jeg tro. De har lambdaer på biltema mener jeg, kan vel ikke koste all verden der. Lmm er vel bare å åpne opp, ta av de to gitterne og rense for skitt. Hvis gitterne er skadet bør de byttes. Se også over o-ringen (sitter i "ut"- enden), denne må kanskje skiftes. Selve sensoren er vel mulig å rense, da bør du kanskje bruke noe som dunster bort og ikke legger igjen rester. Rødsprit eller isopropanol (kondensfjerner tror jeg) Har hørt om de som har forsøkt å rense den med crc/wd40 og lignende, dette er ikke bra da disse inneholder olje/fett som legger igjen en film over sensoren. Da fester dritten seg enda fortere. Har du sjekket for falskluft ? Hvis ikke: (og hvis du får motoren til å gå på tomgang) så er det bare å ta en boks startgass og spraye litt og litt (forsiktig) her og der rundt innsugsbelgen og frem mot luftfilterboksen. Går den plutselig opp på turtall ja da er det hull. Innsugsbelgen er ofte den som er utsatt for sprekker og sånt da den blir gammel og slitt. Andre ting jeg kommer på er bensintryksregulator, men da bynner vi å bli avanserte Tror vi venter litt med den, det må da vere noe enklere ! Men jeg føler noen litt mer kyndig bør komme til unnsettning nå snart jeg er nemmelig ingen mekaniker.
Pestario Skrevet April 10, 2008 Forfatter Skrevet April 10, 2008 Hjertelig takk for alle tipsene restify! Da har jeg en hel liste med ting jeg kan prøve. Kan gi oppdatering etterhvert på ting.
Pestario Skrevet April 13, 2008 Forfatter Skrevet April 13, 2008 Tapte på en etterkontroll da jeg hadde eksoslekasje. Satte bilen min oppi verkstedet å går. Brukte like gjerne kvelden på den, og fikset eksosen. Da så jeg også at det holdt på å knekke på midten. Hadde ikke festet det på de midtre festene, for det var ødelagt da jeg satte på eksosen sist. Der hadde det hengt så mye at det holdt på å knekke. Var en stor sprekk i begge rørene. Fikk festet igjen anlegget, tettet alt av lekasjer, og byttet termostaten min da jeg ikke fikk temp over det blå... Siden da har ikke bilen fusket, og det ryker mindre! Men, da jeg skulle fylle på igjen vann, så fikk jeg ikke på mere enn nesten 5 liter! Fikk motoren opp til åpningspunkt, og der holdt den seg uten at det sank noe vann. Prøvde å kjøre, og den er helt normal. Tenkte jeg bare skulle kjøre med det, og følge med på om det synker noe mere. Ser faktisk ut til at ting er i orden nå. Gjort SÅÅ mye rart, også var det antakeligvis bare eksoslekasje som gjorde det. Hehe. Var ikke mye lekasje en gang!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå