jensemann23 Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Skifta dempere nå, og de jeg satt på er vel muligens litt kortere enn de gamle. Men jeg flytta over de gummi demperene eller hva jeg skal kalle det(sånne ekstra dempere som er tredd innpå demperen) Nå ser det ut som det bare er et par cm fri "dødgang" på demperen når bilen er jekket ned. Skal det være sånn, eller skal jeg fjerne disse gummigreiene helt?? Hvis jeg fjerner dem, hvil demperen da bunne med et smell?
opt Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 De skal være der ja. For å hindre at demperne bunner helt. Er hvertfall standard på m-understell.
jensemann23 Skrevet April 3, 2008 Forfatter Skrevet April 3, 2008 men det er jo bare 2 cm fri "dødgang" på demperen. Da bunner jo demperen med en gang nesten?
jensemann23 Skrevet April 3, 2008 Forfatter Skrevet April 3, 2008 det virker som om demperene bunner skikkelig , bilen "bråstopper "liksom når jeg bare dytter på hjørnene foran. Hvorfor er det slik?
opt Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Høres merkelig ut. Du skal ikke klare å dytte bilen nok til å få demperen til å bunne. Sikker på at det er samsvar mellom lengde på dempere og fjærer? 2cm klaring høres ikke så ille ut, så lenge du har senka mye. Skal det være 60/40 f.eks er det for lite da. Uansett vil den gummiklossen halveres i lengde ved belastning.
jensemann23 Skrevet April 3, 2008 Forfatter Skrevet April 3, 2008 den bunner vel ikke helt, men jeg kjenner at den "tar " i gummiklossen. Da tar jeg skikkelig i og står med kneet oppå hjørnet og legger hele vekten min på. 30 mm er jo ikke mye senk foran egentlig, så jeg synes kanskje 2 cm er litt lite klaring?
opt Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Går ut fra at du ikke veier 250kg Fjæra skal jo hindre deg fra å klare å bunne den i utganspunktet. Du har ikke byttet fjærer også? Høres merkelig ut det der. Er ikke justerbare dempere du har kjøpt?
jensemann23 Skrevet April 3, 2008 Forfatter Skrevet April 3, 2008 er 75 kg:) Fjærer er skiftet jo, fra originalfjærer til Lesjøfors 3omm senk. Men de er beregnet for 6 cylindret, og jeg har 4 syl, så da skulle det ikke bli fullt 30 mm... skulle gå greit å senke 30mm med original dempere da?
bjalle Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Gummien skal sitte der,du må ha fått feil dempere fordi det skal ikke være sånn selv med 30mm senk,gummien forhindrer demperen å slå i bunn så de blir ødelagt,men det skal vedig mye til å presse de i bunn selv uten gummien så muligens har du fått defekte dempere,de skal være veldig stive som nye.
jensemann23 Skrevet April 4, 2008 Forfatter Skrevet April 4, 2008 de er rimelig stive de jeg har, men jeg ser det finnes 2 typer sånne gummidempere, en lang en for standard understell og en kortere en for M-tech. Jeg har den lange typen. Skulle kanskje hatt en kort type, slik at demperen fikk litt mer å gå på.
opt Skrevet April 4, 2008 Skrevet April 4, 2008 Eller så kan du ta en tapetkniv å dele de du har, det funker greit det.
jensemann23 Skrevet April 4, 2008 Forfatter Skrevet April 4, 2008 ja, skal prøve det:) takk for tipset!
jensemann23 Skrevet April 4, 2008 Forfatter Skrevet April 4, 2008 Det ble litt bedre nå, skal store humper i grusveien til før den bunner nå, så jeg tror jeg sier meg fornøyd med dette. Hvertfall inntil økonomien sier noe annet:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå