Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en bmw 316 som fusker litt under kjøring når jeg gir litt gass, men ikke når jeg gir full gass, da går den som den skal. Men tomgangen går veldig ujevnt! Når jeg stopper bilen så hender det at den etter-tenner.

Bilen har vært slik i ca 1 år..

Siste 3-4mnd har motoren ved oppstart (uavhengig varm eller kald motor) nesten ikke ville gå rundt med engang (høres ut som når batteriet er nesten flatt) Men så kommer den og starter. Den starter alltid.

Jeg har ikke all verdens peiling på bil, men lurer på om de to tingene kan ha noen sammheng og hva jeg kan gjøre ? Jeg har fått noen tips om at det bare kan være å stille tenninga ? Hvordan stiller jeg den evt. ? Det med at den ikke starter med engang kan kanskej starteren som begynner å bli dårlig ?

Skrevet

Først kan du begynne med å si hvilken motor du har, og hva slags årsmodell bilen er.

For meg hørtes det ut som at falskluft suger seg inn et sted. Spraye litt startgass over innsuget mens en annen forsøker å starte kan være en måte å feilsøke på.

Defekt lamda og veldig slitt fordelerlokk/pluggkabler/plugger (Dog tror jeg det er lite sannsynlig). kan det også være.

Skrevet
Først kan du begynne med å si hvilken motor du har, og hva slags årsmodell bilen er.

For meg hørtes det ut som at falskluft suger seg inn et sted. Spraye litt startgass over innsuget mens en annen forsøker å starte kan være en måte å feilsøke på.

Defekt lamda og veldig slitt fordelerlokk/pluggkabler/plugger (Dog tror jeg det er lite sannsynlig). kan det også være.

Hei :)

Ja at jeg kunne glømme det. Det er en bmw316, 1,8. 88mod. :)

Fordelerlokk, plugger, pluggkabler, rotor og alle filtre ble byttet på bilen i fjor høst så det er ingen av de delene.

Men jeg kan prøve som du sier med litt startgass i innsuget og se om det hjelper noe

Skrevet

Okei.

Ut ifra at du har en 88 mod skal det stå en M40B16 motor der, som jeg poster bilde av under.

Hvis du ikke har en slik så har du ganske sikkert en M10.

Jeg tør nesten vedde på at det er falskluft som herjer. Kjøp nye innsugspakninger som koster rundt 200-300kr. Ganske greie å bytte om man har litt tålmodighet. Normalt sprekker disse veldig lett, spesielt ved gjentatte demontering og sammensetning (ved tidligere rep f.eks). M40 motoren er heldigvis veldig lettskrudd :)

M40:

gammelm40.jpg

Skrevet
Okei.

Ut ifra at du har en 88 mod skal det stå en M40B16 motor der, som jeg poster bilde av under.

Hvis du ikke har en slik så har du ganske sikkert en M10.

Jeg tør nesten vedde på at det er falskluft som herjer. Kjøp nye innsugspakninger som koster rundt 200-300kr. Ganske greie å bytte om man har litt tålmodighet. Normalt sprekker disse veldig lett, spesielt ved gjentatte demontering og sammensetning (ved tidligere rep f.eks). M40 motoren er heldigvis veldig lettskrudd :)

M40:

gammelm40.jpg

Hei og takk for svar!

Det er ikke slik motorommet mitt ser ut nei. Ok men da prøver jeg på det i første omgang å ser om det hjelper noe :)

Du tror ikke det kan være lambdasonen altså ? Eller noe rusk i forgassern ?

Skrevet

Å, du har en slik nydelig motor jeg har i min avatar. : ) Still tenningen. Prøv med forgasserrens angående fjuskingen. Er vell en Solex2BE forgasser du sitter med og da, den har det med og begynne og kødde når den har fått noen tusen kilometer på seg. .. Bytt bensin filter.. Men det skulle vel vært injection på M10'n i faceliften.. 318 har M40. Ta ett bildet av motor rommet ditt du, og legg det ut:)

• 2 weeks later...
Skrevet

Det ser ut som vi kanskje har funnet feilen. Vakumregulatoren er gåen og den kan være grunnen til ujevn tomgang. Men å få tak i en sånn del er ikke lett. MÅ bestilles fra tyskland om jeg må kjøpe ny. Noen som har å selge ?

Ettertenninga er fiksa med motorens spray(husker ikke navnet i farta). Spraya det i innsuget og rusa motoren skikkelig etterpå. Nå har jeg kjørt et par uker og den har enda ikke ettertent. Oppstart av bilen har blitt bedre også

Skrevet
Å, du har en slik nydelig motor jeg har i min avatar. : ) Still tenningen. Prøv med forgasserrens angående fjuskingen. Er vell en Solex2BE forgasser du sitter med og da, den har det med og begynne og kødde når den har fått noen tusen kilometer på seg. .. Bytt bensin filter.. Men det skulle vel vært injection på M10'n i faceliften.. 318 har M40. Ta ett bildet av motor rommet ditt du, og legg det ut:)

Tysk 1988 316i har en 318i M10 kat. motor (miljønasjonen Norge hadde kanskje en uten kat.? I Sverige ble disse kalt 318i, mens M40 ble der kalt 318is). I noen markeder som f.eks Jugoslavia, Hellas og Norge kunne man også få den gamle forgasser 316 som 1988 modell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...