Lars Skrevet April 5, 2008 Skrevet April 5, 2008 Godaften. Min E46 320i humper når jeg slipper gassen\gir gass igjen.. Virker som slakk i et eller annet i drivverket..? Det er nesten irriterende å ligge i 3 gir i 50 km\t fordi jeg må vere utrolig forsiktig når jeg bruker gasspedalen, for å unngå humpinga.. i 4 gir i 50 merker jeg ingenting til det.. klutsjen er også begynt å bli dårlig.. den må nesten helt ut for at den skal ta, men den funker jo.. likevel litt vanskelig å gire rolig;P er det noe jeg kan gjøre med det?, eller må jeg skifte klutsj?
Bonden Skrevet April 5, 2008 Skrevet April 5, 2008 Er vel en fordel å bytte clutch vis den er så dårlig at giring er problem ,er ikke sikker men jeg tror at bilen din har to masse svinghjul sjekk at dette er i orden før du setter sammen etter clutch bytte,deffekt to masse svinghjul kan gi u ønsket slakk i drivverk. sjekk også resten av drivverket for slakk andre steder også .
Lars Skrevet August 15, 2008 Forfatter Skrevet August 15, 2008 Hvor kan slakken være? Er det noen typisk plass i drivverket på desse bilene som blir slitt? Clutchen ble skifta for noen uker siden, og da byttet de også hardyskiva.. men det hjalp ikke noe.. Noen som har tips?
Bonden Skrevet August 15, 2008 Skrevet August 15, 2008 Har slakken vært der før du byttet clutch ?.Det kan lett gjøres feil ved montering av clutch på disse to-masse svinghjul.
Lars Skrevet August 15, 2008 Forfatter Skrevet August 15, 2008 Ja, det var det samme før og etter clutchbyttet..
MatsBuer Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Kan jo være diff opphenget ditt da, eller girkasse opphenget. hvis de foringene blir slappe så blir det jo slakk. Jeg ville tatt bilen opp i bukk og kjent litt på foringene. bare bøy litt firsiktig med et langt brekkjern. Men som sagt så kan det være så mangt.
Lars Skrevet August 17, 2008 Forfatter Skrevet August 17, 2008 Ja, det er vel mye det kan være..:/ Men dette svinghjulet.. to-masse svinghjul.. hva vil det si? Hvordan ser man om dette er slitt/ødelagt? Og hvor får jeg tak i et rimelig svinghjul dersom det blir aktuellt at jeg må bytte det?
Lars Skrevet Mars 5, 2009 Forfatter Skrevet Mars 5, 2009 Ja jeg har fortsatt problemer med at den ikke er så tight og fin som jeg vil. Om jeg foreksempel kjører i 30 i 2 gir, og gir litt mer gass, så rykker det litt i bilen før den kommer. Prøvde å forklare problemet til et bmw-verksted, og dei såg på bilen for meg. Fikk beskjed om at bakaksel-lagerene var dårlige. Byttet disse, en jobb som kom på over 8000 kr. Men det hjalp ikke en dritt.. Nevnte også for han bak disken på bmw-verkstedet dette med svinghjulet, men han trodde ikke det hadde noe med saken å gjør. Hva er et tomasse svinghjul egentlig? Kan noen forklare meg prinsippet, og hva det skal vere godt for, så kanskje jeg kan klare å tenke meg om dette har noe med problemet mitt å gjør..
Lars Skrevet Mars 6, 2009 Forfatter Skrevet Mars 6, 2009 hørtes mer ut som et tennings problem. Da har jeg beskrevet problemet litt feil/du misforstått. For tenningsproblem er det ikke.. Det er slakk en plass.. Jeg søkte litt rundt på blandt annet E46fanatics.com, og kom over noen videoer på youtube som viste ødelagt dual mass flywheel, som det blir på engelsk.. Der var fjørene inni svinghjulet blitt så slakke/knekt/whatever, at det ble en del mer slakk i det enn det skulle være.. Jeg tror det er svinghjulet mitt som er gåent.. Og dette er jo dritdyrt! Må gå an å få et billig/brukt svinghjul en plass?
Johnsen86 Skrevet Mars 6, 2009 Skrevet Mars 6, 2009 Kan nok være svinghjulet ja, men har du sjekket foringene i bakstillinga? De vanligste slakke foringene er de framme i svingarmene(under bakdørene). Disse kan gi en del slark ved gasspådrag/slipp, men om du ikke merker det i fjerdegir er det litt merkelig.
E36Cab1 Skrevet Mars 6, 2009 Skrevet Mars 6, 2009 Er clutchen din slitt så skifter du den.Inspiserer da samtidig dobbeltmasse-svinghjulet ditt.De fjørene som er i svinghjulet er dempefjører,skal gi mjukt inngrep(derav ordet). Sjekk hardy-skiver,slakk i diff(pinjong/kronhjul) og alt av foringer i bakstilling(travers osv). Tviler på slakken er i girkassa,noe som er sjeldent,men kan jo sjekke for å eliminere.
Joe Skrevet Mars 6, 2009 Skrevet Mars 6, 2009 Godaften. Min E46 320i humper når jeg slipper gassen\gir gass igjen.. Virker som slakk i et eller annet i drivverket..? Det er nesten irriterende å ligge i 3 gir i 50 km\t fordi jeg må vere utrolig forsiktig når jeg bruker gasspedalen, for å unngå humpinga.. i 4 gir i 50 merker jeg ingenting til det..klutsjen er også begynt å bli dårlig.. den må nesten helt ut for at den skal ta, men den funker jo.. likevel litt vanskelig å gire rolig;P er det noe jeg kan gjøre med det?, eller må jeg skifte klutsj? beskriv denne humpinen litt nærmere. Stiger(synker turtallet jevnt mens humpingen skjer ? Virker det som om motoren glipper i en oppover bakke når du plutselig gir den mye gass ? SE : Clutch release bearing - vet ikke hva dette er på norsk. Men kan hende denne er slitt.
Lars Skrevet Mars 7, 2009 Forfatter Skrevet Mars 7, 2009 Dette er en gammel tråd egentlig.. Clutchen er byttet for 10000 km siden. Byttet hardyskive samtidig. Sørgelig nok, tenkte jeg ikke på å sjekke svinghjulet mens jeg likevel hadde nede girkassa.. Etter dette har jeg hatt bilen inne for "sjekk av slakk i drivverk" hos bmw verksted. De konkluderte med at bakaksel-lagre var dårlig. Byttet disse, ingen forbedring. Det er ingen "glipping".. det er mer at når jeg foreksempel kjører nedover en bakke i 2. gir, uten å gi gass, og så gir gass, så nykker den litt før den kommer. uansett hvor lite/mye gass jeg gir.. (det er ikke tenninga!) det er slakk en plass. Etter alt dette her eg jeg rimelig sikker på at det må vere svinghjulet som er dårlig.. siden alt av synlige foringer og oppheng er sjekket av bmw-verksted er det vanskelig å tro noe annet. Uansett er jeg full og jævlig.. ikke ble det dame heller. Godnatt.
Joe Skrevet Mars 7, 2009 Skrevet Mars 7, 2009 Dette er en gammel tråd egentlig.. Clutchen er byttet for 10000 km siden. Byttet hardyskive samtidig. Sørgelig nok, tenkte jeg ikke på å sjekke svinghjulet mens jeg likevel hadde nede girkassa.. Etter dette har jeg hatt bilen inne for "sjekk av slakk i drivverk" hos bmw verksted. De konkluderte med at bakaksel-lagre var dårlig. Byttet disse, ingen forbedring. Det er ingen "glipping".. det er mer at når jeg foreksempel kjører nedover en bakke i 2. gir, uten å gi gass, og så gir gass, så nykker den litt før den kommer. uansett hvor lite/mye gass jeg gir.. (det er ikke tenninga!) det er slakk en plass. Etter alt dette her eg jeg rimelig sikker på at det må vere svinghjulet som er dårlig.. siden alt av synlige foringer og oppheng er sjekket av bmw-verksted er det vanskelig å tro noe annet. Er du full ? Men du e fan te å skrive Uansett er jeg full og jævlig.. ikke ble det dame heller. Godnatt. tror denne nykkingen er normalt eg. Stram litt på gasswireren kanskje den e litt slakk. Min nykker også, men kun når eg er litt tung og ubestemt på gasspedalen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå