Gå til innhold

E34 problem, rykk/napp-stopp - (Ordnet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann...

Har store problem med min 91 - 525i - M50B25.

Rett før juleferien begynte bilen å rykke og nappe, det var kalt ute, så jeg tenkte med engang det var kondens. (har vært borti kondens med en 520 en gang, var nesten samme rykningene) så jeg fylte litt kondensfjerner og full tank. Tiden gjekk og ikke noe bedre, tok en "dyse-rens" uten at det hjalp. etter en mnd tid vart ting bare værre og værre, bilen rykket og nappet og til slutt stoppet (midt i et kryss i Bergen, va ikke noe kjekt, måtte dyttes ut)

Problemet er at når bilen slokner, så starter den fint, men med engang jeg rører gasspedalen slokner den og det kommer ett smell frå motoren (ettertenning?) etter et par min/timer kan jeg starte bilen og den går fint.

Nå er jeg skeptisk til å kjøre bilen, har gått 4 mnd og feilen er så periodisk at jeg kan kjøre feilfritt i 3,4,5 dager uten problem, så finner bilen ut at han skal tulle, rykker/napper og slokner uansett fart/gir/turtall. virker som at motoren bare kutter helt, turtallnåla detter rett ned på null uten at jeg kan gjøre noe, om jeg tar inn cluthen hjelper det av og til.

Har hatt bilen inne hos snapdrive der dei tok en service (bytta: olje, oljefilter, luftfilter, pluggane) og tok en diagnosetest uten resultat.

Har selv bytta luftmengdemåler og "innsugsbelg" og sjekket for falskluft 2 ganger.

Tok så bilen til BMW verksted og kjørte en diagnosetest uten resultat, dei ville begynne å bytte diverse deler i blinde, men med 1200 kr timen så takket jeg nei til det. delene dei ville begynne å bytte var: bensinpumpe og rele, lambadasonden og veivakselsensoren.

Jeg har ikkje så mye peil på bil, men slik jeg forstod det og har hørt i etterkant så er dette å leite etter nål i høystakk.

Noen som har noen forslag? Har bilen hos en bekjent nå, han søker litt på kveldstid, uten å fine noe.

Trenger i grunn alt av tips som kan gis. (er lei av å ta buss)

Har nå skiftet veivakselsensor, kamakselsensor alle coilane og ordnet en jordings feil under baksetet. Og nå fungerer bilen :D var mest sannsynlig coilane.

Skrevet

hmm, kan minne om problemet gubben hadde på den gamle e36'n han hadde da eg traff han. Der va problemet hull i ein slange te innsuget trur eg...

Skrevet

Hvor ligger hjernen? skal få sjekka det i morga.

"luftslange" heite vist innsugsbelg, den har eg bytta, var pill råtten på undersiden, men ikke noe forbedring.

Flere tips?

Lure litt på luft i kjøle-anlegget? ca 1 mnd før rykk og nappene kokte bilen og all kjølevæsken rant ut over lokket, fylte bare på med ny kjøleveske. merket ikke noe på bilen der og da....

(Kjørte litt hardt på alle gir i en slakk oppoverbakke rett fram ;)

Tempraturmåleren er normal og luft anlegget funker normalt, men hva er symptomene på luft i kjølesystemet?

Har surfett gjennom så og si alle innlegga her i forumet uten å finne noen med samme problem.

Skrevet

Du bør kansje bytte de delene de nevnte på BMW verkstedet. Noe av dette kan du få tak i brukt og noe hos f.eks. GS-bildeler eller Koed.

Bensinpumpe får du faktisk for 500,- på biltema. Du har ikke nevnt om du har byttet bensinfilter..

Lambdasonde har jeg hørt/lest at av og til kan renses.

Dette blir jo veldig "nåla i høystakken" og kan lett bli dyrere enn det som er fornuftig..

Sjekk i "deler selges" forumet her om du finner en litt hjelpsom person med deler/delebil i bergensområdet eller i nærheten.

Lykke til :-)

• 1 month later...
Skrevet

Nytt innlegg/oppdatering, har nå byttet lamdasonde, bensinpumpe,bensinfilter og rele.

Falcken måtte hente bilen foge helg, så sendte den til auto team. Dem har nå komt fram til at det må være noe eletrisk og ba meg få tak i koblingskjema. Fant et på nette nå.

Så er spørsmålet, noen i Bergen området som kan og eller veit om noen som vil begynne å feilsøke? Dem kunne ta det på auto team, MEN det koster.

Noen som har andre forslag?

Skrevet

Periodisk er noe dritt.

Prøve sjekk/rengjør jordingskontakter du kommer over: bensinpumpe etc.. . Sjekk sikringen som går ut fra jordingskontakten fra batteriet for brudd. Når det smeller så må det jo være mest sannsynlig elektrisk problem. Kan det være feil med coil ledninger? Mulig noen skudd i blinde her men så er ofte det som er vansklig på periodisk. Men som spurt deg tidligere, sjekket hjernen din? Om du kunne få lånt en av samme type hadde det jo vært vært et billig forsøk. Var borti i en som faktisk toppdekselpakning var feilen ved slik periodisk hendelse, hvorfor vet jeg ikke men samme symptomer. Var litt her dette men iallfall noen innspill. Håper du finner ut av dette og hold oss oppdatert da ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...