Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med forskjellige e39`er som kan fortelle ut fra vognkort hvor tung henger en kan dra med disse bilene??

520 Bensin, automat - ****KG

525 Bensin, manuell - ****KG

osv...

På forhånd takk!

Ringte Jæger, men de hadde ingen info om slikt på "gamle" modeller :roll:

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hmm... med klasse B kan du jo kjøre alt underr 3500kg i totalvekt. men du kan jo aldri fra over 750 kg tung tilhenger uten å utvide til BE.

Med førerkort B kan du

- Alltid trekke tilhenger med TILLATT totalvekt 750kg.

- Kjøre vogntog (bil + tilhenger) med TILLATT totalvekt inntil 3500kg, så fremt at aktuell totalvekt på tilhenger ikke overstiger vekten av bilen

(Dette gjelder forøvrig også for C, C1, D og D1.

Hvis hengeren har en tillatt totalvekt på 1300kg vil det si at bilen kan MAX ha TILLATT totalvekt på 2200kg (3500-1300)

Sjekk vognkortet på bilen din om dette går bra.

Skal du kjøre noe utover dette, trenger du BE.

Du kan da trekke så tungt du bare vil, så fremt du ikke overskrider aksellast-regler og de aktuelle vognkortene.

Sa dette deg noe!?:)

Skrevet
Hmm... med klasse B kan du jo kjøre alt underr 3500kg i totalvekt. men du kan jo aldri fra over 750 kg tung tilhenger uten å utvide til BE.

Det er feil! Med førerkort kl.B kan du kjøre "vogntog" som tilsammen ikke overskrider 3500kg. Det er viktig å merke seg at det er maks tillatt vekt for bil og henger som skal benyttes. Det hjelper lite å si at du bare har 100kg sand hengeren :wink:

750kg regelen har bare med type henger å gjøre. Årsaken er bremser, rett og slett. Man skal være istand til å stoppe vogntoget, og derfor har det dukket opp en liten regel som sier at intill 750kg kan man kjøre uten brems på henger. Alt over trenger brems. Regelen er litt merkelig, for jeg er temmelig sikker på at en Fiesta med 750kg bak uten brems ville fått større problemer enn en M5 med 1000kg bak uten brems 8)

Med førerkort B kan du

- Alltid trekke tilhenger med TILLATT totalvekt 750kg.

Feil igjen. Om du kjører en liten lastebil(f.eks Chevy.Tahoe), og denne f.eks har tillatt totalvekt 3400kg, så kan du ikke trekke henger med denne bilen med kl.B :roll:

- Kjøre vogntog (bil + tilhenger) med TILLATT totalvekt inntil 3500kg, så fremt at aktuell totalvekt på tilhenger ikke overstiger vekten av bilen

Feil igjen :wink: F:eks så kan min bil trekke maks 2t. Vekten på min bil er ikke helt der 8)

Men det er noe riktig der. Biler med FWD skal ikke lengre kunne trekke mer en sin egenvekt. Husker ikke når denne regelen kom, men det er noen år siden nå. Som regel så ender FWD biler idag opp med en tillatt hengervekt noe under egenvekt faktisk.

Hvis hengeren har en tillatt totalvekt på 1300kg vil det si at bilen kan MAX ha TILLATT totalvekt på 2200kg (3500-1300)

Det er helt riktig :D

Sjekk vognkortet på bilen din om dette går bra.

Skal du kjøre noe utover dette, trenger du BE.

Du kan da trekke så tungt du bare vil, så fremt du ikke overskrider aksellast-regler og de aktuelle vognkortene.

Også viktig og riktig, men selvsagt så kan fortsatt ikke tillatt totalvekt på selve bilen overskride 3500kg :D

Svarte egentlig ikke på dine spørsmål edition. Men de som har 520/525 hoster vel dette opp ganske snart tenker jeg. Sjeldent man trenger å vente så veldig lenge på svar her inne :D

Skrevet
Noen med forskjellige e39`er som kan fortelle ut fra vognkort hvor tung henger en kan dra med disse bilene??

520 Bensin, automat - ****KG

525 Bensin, manuell - ****KG

osv...

På forhånd takk!

Ringte Jæger, men de hadde ingen info om slikt på "gamle" modeller :roll:

Min 01 mod.520 iA touring kan dra 1700 kg.

Skrevet

Jeg lurte ikke på statens tilhenger-regler! For jeg har BE!! :wink:

Jeg lurte på hvor mye en kan dra med de forskjellige e39`ene! :D

Har hatt et par BMW`er opp gjennom, og min siste, en e34 535i, kunne dra 2000KG. Det jeg da lurer på er om noen av e39`ene kan dra oppimot, eller det samme. Trenger en "mindre" bil for å dra r33`en min på henger, da fruen "nekter" å kjøre min "store" patrol... Så da faller eg litt tilbake på BMW, og i denne omgang en e39. for å matche bilstørrelse og lommeboken :lol:

Så om flere har svar slik som Oil drop man, så kom med dem!

For dere som "krangler" om henger regler, sjekk ut her: http://www.tysse.no/?page=75&show=389

Skrevet

Nå er dette off-topic, men jeg må bare påpeke det så ingen blir forvirret;

Diesel power, Der var det mye rart! :? Enten er du dårlig til å formulere deg, eller så har du dessverre ikke peiling på hengerreglene. Det Johnsen skrev er korrekt bortsett fra den øverste linja hvor han motsier seg selv ved å si at man aldri kan dra henger over 750kg uten kl. BE. At bilen din kan trekke 2000kg hjelper fører ingenting så lenge han kun har kl. B. Antar bilen din har egenvekt rundt 1700kg, og tillatt totalvekt på f.eks. 2300kg, om det er tilfelle, så kan en med kl. B trekke en henger med tillatt totalvekt 1200kg bak din bil helt lovlig, full eller tom, uavhengig av om bilen har lov til å trekke 2000kg eller ei. Dette handler om regler for sertifikat, ikke om drivhjul. Eksempelet ditt med "liten lastebil (f.eks. Chevy Tahoe)" er jo også helt fjernt, da man ikke har lov til å kjøre liten lastebil med kl. B verken med eller uten henger. For å være liten lastebil må den ha tillatt totalvekt 3501kg eller mer.

Enkelt og greit; Utgangspunktet er at man kan trekke 750kg UANSETT personbilens vekt, så lenge det er en personbil! Maksimalt man kan kjøre med kl. B er mao. 4250kg.

I tillegg kan man trekke henger med tillatt totalvekt opp til bilens egenvekt, samtidig som vogntogets tillatte totalvekt ikke skal overstige 3500kg.

Eks.:

Personbilregistrert Suburban 3500kg tillatt totalvekt - kan kun trekke liten henger med tillatt totalvekt på 750kg.

Mindre personbil, egenvekt 1400kg + fører 75kg = 1475kg, tillatt totalvekt 2000kg, ja, da har man lov å trekke henger med tillatt totalvekt 1475kg, så sant bilen har lov.

Dette står rett ut på Vegvesen.no. JA de har gjort det komplisert, men SÅ vanskelig er det nå pokker meg ikke!

Til trådstarter, du bør sjekke hver bil individuelt. Har inntrykk av at det varierer fra bil til bil, kanskje årsmodellene har noen endringer? Min 728ia har lov til å trekke 1900kg. Merkelig egentlig, siden den har 4-stempla Brembo-bremser originalt, og burde ha lov til å trekke minst like mye som en 528ia.

Skrevet

Mulig det var dårlig formulert?

Diesel power, Der var det mye rart! :? Enten er du dårlig til å formulere deg, eller så har du dessverre ikke peiling på hengerreglene. Det Johnsen skrev er korrekt bortsett fra den øverste linja hvor han motsier seg selv ved å si at man aldri kan dra henger over 750kg uten kl. BE. At bilen din kan trekke 2000kg hjelper fører ingenting så lenge han kun har kl. B. Antar bilen din har egenvekt rundt 1700kg, og tillatt totalvekt på f.eks. 2300kg, om det er tilfelle, så kan en med kl. B trekke en henger med tillatt totalvekt 1200kg bak din bil helt lovlig, full eller tom, uavhengig av om bilen har lov til å trekke 2000kg eller ei. Dette handler om regler for sertifikat, ikke om drivhjul.

Ser at det er riktig at jeg skrev feil. :wink: Det skulle selvsagt være egenvekt+fører som du skreiv :oops:

Eksempelet ditt med "liten lastebil (f.eks. Chevy Tahoe)" er jo også helt fjernt, da man ikke har lov til å kjøre liten lastebil med kl. B verken med eller uten henger. For å være liten lastebil må den ha tillatt totalvekt 3501kg eller mer.

Feil. Jeg har førerkort kl.B og kan kjøre opptill 7.5t, riktig nok ett lite stempel der, men jeg har B. Men det betyr ikke at selv om bilen bare veier maks 4t så kan jeg trekke vogn på 3,5t. For å trekke mere en 3500kg+750kg MÅ man ha hengt på E. Ei heller kan man kjøre 7500+750kg.

Jeg fikk meg arbeidsbil i sommer, og den er rett under 3500t maks vekt. Hadde jeg ikke hatt liten lastebil kunne jeg IKKE trekt henger i det hele tatt med den bilen. Det er faktisk slik at bilen nå skal ha "skive" om jeg skal trekke større henger med denne, så i praksis kan jeg ikke trekke særlig henger selv om jeg har "liten lastebil". SÅ byråkratisk har det blitt. Skjønn det den som kan.

Jeg tok kanskje feil vedr.vekt på liten lastebil, men vi kan erstatte dette med min arbeidsbil. Den er ihvertfall rett under 3,5t :wink:

Enkelt og greit; Utgangspunktet er at man kan trekke 750kg UANSETT personbilens vekt, så lenge det er en personbil! Maksimalt man kan kjøre med kl. B er mao. 4250kg.

Det er også feil, jeg fikk streng beskjed fra BT om at dette ville medføre bøter for de som ikke har liten lastebil. + at alt over 3500+750kg=Skive nå :roll:

Personbilregistrert Suburban 3500kg tillatt totalvekt - kan kun trekke liten henger med tillatt totalvekt på 750kg.

Det kan du ikke med mindre du har "liten lastebil" 8)

Skrevet

Det kan du ikke med mindre du har "liten lastebil" 8)

JO. Hvis noen har fortalt deg noe annet må du be de lese førerkortforskriftene om igjen. Dette står svart på hvitt!

Har man klasse B, så kan man kjøre ALLE personbiler med henger med tillatt totalvekt opp til 750kg! Når en personbil da kan veie opp til 3500kg, så kan man totalt kjøre 4250kg.

At du kan kjøre 7 tonn med kl. B betyr i så fall at du er eldre enn '77 mod eller hva det nå var, og har fått en spesialavtale da alle måtte fornye førerkortene sine. Personer som tar kl. B nå (og de siste ti årene) kan kun føre kjøretøy opp til 3500kg + 750kg henger. For kjøretøy fra 3500 til 7500kg er det C1 som gjelder.

Skrevet

Bøyer meg jeg :-&

Merkelig at BT kan påstå slik svada, når det står svart på hvit som du sier/viser. Jeg hadde nemelig en runde her i høst. Årsak, den nevnte nye arbeidsbilen. Den er tett opptill 3,5t tillatt totalvekt. Så kom det en kar og kommenterte hengerfestet mitt og regel ditt og datt.

Jeg fikk da gjennfortalt av BT det jeg skrev om 3,5t og 750kg henger. Samt at bilen nå skal ha skive innstalert om jeg ønsker å trekke over 750kg med denne. Dette vil mao ramme en meget høy andel av kassabiler som triller rundt i håndverksbransjen, og jeg tror ikke alle er klar over dette, om det i det hele tatt er fakta da :roll:

Skrevet

:D

Statens vegvesen/"biltilsynet" og politi påstår ofte mykje rart...da er det veldig greit å berre slå opp på nettet og finne det svart på kvitt, så kan du berre sei IN YOUR FACE!! ;)

Skrevet

Det er det som er så fint med å faktisk sette seg litt inn i reglene. Har man lest forskriftene selv, så kan man med god grunn være ganske påståelig.. :)

Men - jobbilen din som du snakker om, den er registrert som personbil eller lett lastebil? Lett lastebil har nemlig også en del sære regler.. med C1 kan man kun kjøre bil mellom 3.5 og 7.5 tonn, med 750kg henger, OGSÅ om man har BE! Da kan man altså trekke 3.5 tonn (med riktig bil) med BE, men kun 750kg med lett lastebil og C1. Har man derimot C1E, så er det heller ikke så enkelt som med BE (hvor "alt" er lov så lenge man ikke overskrider vognkortvektene), for selv om man med C1E i teorien har lov til å trekke opp til 12 tonn, så MÅ egenvekten på kjøretøyet være lik eller høyere enn hengeren..

Skrevet

E39 facelift, tillatt hengervekt

Sedan

Manuell / automat

520i - 1500/1700 kg

525i - 1800/1900 kg

530i - 2000/2000 kg

535i - 2000/2000 kg

540i - 2000/2000 kg

520d - 1600/- ikke levert med automat

525d - 1800/2000 kg

530d - 2000/2000 kg

Touring

Manuell / automat

520i - 1600/1700 kg

525i - 1800/1900 kg

530i - 2000/2000 kg

535i - 2000/2000 kg

540i - 2000/2000 kg

520d - 1600/- ikke levert med automat

525d - 1800/2000 kg

530d - 2000/2000 kg

Mrk: Det er en liten forskjell på 520i på sedan og touring...

• 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...