KjetilO Skrevet April 15, 2008 Share Skrevet April 15, 2008 Har i den senere tid hatt litt problemer med utett radiator/ekspansjonstank – byttet derfor radiator i dag, og nå sliter jeg med å få luftet den. Satte i den nye radiatoren, og skrudde på alle slanger osv, fylte på forstveske, skrudde opp lufteskruen, satte på varmeapparatet på fult og startet bilen. Det er akkurat som det ikke er noen sirkulasjon der nå – og etter en stund kommer det bare damp ut av lufteskruen og det blir ganske høyt trykk der, kjølevæsken nivået i ekspansjonstanken syker ikke. Det blir ikke varmt varmeapparatet. Stoppet bilen da det begynte å nærme seg rødt på temperatur måleren, og lot den kjøle seg ned en times tid. Forsøkte så en gang til, men denne gangen med bilen i oppoverbakke – resultatet ble det samme. Skrudde opp den nederste tykke slangen og der rant det masse kjølevæske, så radiatoren er ikke tett.. Tror heller ikke det er vannpumpe eller termostat, da dette fungerte fint da jeg luftet den i går – eneste forskjellen jeg ser er at nå er systemet ikke er lekk lenger. Kan det være at bilen har vært for varm når jeg forsøkte så termostat har vært åpen/lukket?? Lot bilen stå over natten, forsøkte igjen nå med samme resultat – jeg skjønner bare ikke hva som er feil. La merke til at kjøleveske nivået når ikke lokket på ekspansjonstanken er av, og at det kommer bobler fra bunnen av den. Mistenker radiatoren, noen som kan forklare hvordan den fungerer?? Kan det være feil med lokket/korken??og forsøke igjen i morgen tidlig, men nå begynner det å haste litt da jeg absolutt skulle brukt bilen på langtur i ettermiddag… Bilen er en 88 mod 525 e34 - radiatoren er en uoriginal Hella sak som var det eneste jeg fikk tak i på kort varsel. Noen som har noen tips?? Er takknemlig for alle svar.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode_E30 Skrevet April 15, 2008 Share Skrevet April 15, 2008 Det er uansett hvordan radiator du monterer, bare den passer fysisk og at tilkoblingene passer. Bare prøv å blås gjennom radiatoren så får du se om den gådd tett, noe som er lite sansynlig. Men det at du ikke får temperatur i vifteapparat tyder på dårlig/ingen vann gjennomstrømning. Tror ikke termostaten har noe med dette å gjøre, men du kan jo skru den av og teste den ved å koke den i en kasserolle. Når vannet nermer seg kokepunkt, kan du se at den åpner seg. Da er den i orden. Jeg tror feilen her kan være selve vannpumpa, mulig skovlene er fulle av dritt og klarer derfor ikke å pumpe vann slik den skal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KjetilO Skrevet April 15, 2008 Forfatter Share Skrevet April 15, 2008 Fikk det til nå - løsningen var enda mer oppoverbakke og smekkfullt med kjøleveske. Fikk i gang sirkulasjonen og da gikk det greit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå