Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er ny her på forumet, har nesten akkurat kjøpt meg en BMW 328i e36, så derfor har jeg noen spørsmål.

Per i dag så sitter det en tysk versjon av "kjørecomputeren" (er den med ute temp og check kontroll)

Har vært å sett litt på koed.dk og der har jeg finni en engelsk versjon, men ser også det er den store kjørecomputeren (den med alt stæsjet)

Så da lurer jeg på om den vil fungere i min bil som orginalt bare har den lille typen?

Også lurer jeg på om M50 innsuget er bolt on på M52? Hvis ikke, hva må gjøres?

Og må M50 innsuget komme fra en 325? Eller kan det komme fra en 320?

Mvh Christoffer

Skrevet

Usikker på det mer kjørecomputeren, men så lenge det ligger ledninger til den store utgaven skal man vel kunne sette den på. Og uansett, skal gå an å skifte språk på kjørecomputeren. Her en en guide:

http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... p?dokid=63

M50-innsuget er så å si bolt-on. Er et mutterhull som må files opp bittelitt for at du skal få det på, men er ikke vanskelig. Innsuget må ikke komme fra en 325, men det må modifiseres for å få ønsket effekt på en 328. Du kan bestille det fra England for 3-4tusen...

Skrevet

Okei.

Så da er det samme type innsugs manifoild på M50b20 og M50b25 da?

Skal prøve den guiden for å skifte språk.

Men hadde vært stillig med den store kjørecomputeren da :)

Skrevet
Okei.

Så da er det samme type innsugs manifoild på M50b20 og M50b25 da?

Jepp.

Det er vel litt mer enn et skruehull som skal files? mener hvertfall jeg har hørt noe mer, men uansett så skal det kunne gjøres selv hvis man går inn for det.

Skal bestille et m50 innsug samt bbtb fra www.e36coupe.com i dag jeg også fra han karen som kaller seg alpina.

Han driver å setter sammen slike kit og selger, da er det bare plug and play og alt ser fabrikkmontert ut.

Skrevet

Sendt han mail nå og skal spørre om info.

Det er nevnt her på forumet et sted før, husker ikke hvor.

Skrevet
Usikker på det mer kjørecomputeren, men så lenge det ligger ledninger til den store utgaven skal man vel kunne sette den på. Og uansett, skal gå an å skifte språk på kjørecomputeren. Her en en guide:

http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... p?dokid=63

M50-innsuget er så å si bolt-on. Er et mutterhull som må files opp bittelitt for at du skal få det på, men er ikke vanskelig. Innsuget må ikke komme fra en 325, men det må modifiseres for å få ønsket effekt på en 328. Du kan bestille det fra England for 3-4tusen...

Var null problem å skifte språk på kjørecomputeren

Takk for linken :)

Skrevet

Bare hyggelig!

Angående pris på sånn kit så har jeg skrevet litt om det i tråden om bilen min:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=7 ... c&start=45

Et lite utsnitt:

"Et modifisert innsug + gass-spjeld kommer på £340 dersom jeg sender gamle gass-spjeldet tilbake til ham. £280 dersom jeg sender ham innsuget også. Man sender ikke deler tilbake til ham før man har montert det man får i posten, så han tar et lite depositum som du får tilbake når han mottar delene fra deg.

Ja, det er brukte deler jeg får, men ser ikke det store problemet med det. Kommer litt i frakt også, men kan ikke bli sååå mye

Med en kurs på britiske pund på 10,44 vil man ende opp i ca 2.900kr for delene hvis jeg sender mine i retur. Og da har jeg 1.100kr til å bruke i porto på delene frem og tilbake, med et budsjett på 4.000kr. Dette er gitt at jeg ikke betaler moms for pakken når den ankommer landet...

Noen ekstra kostnader jeg har glemt? (Kan jo evnt legge til nye pakninger till innsuget, noe som kommer på ca 260kr i tillegg)"

Skrevet

Ad|oS oppramset det meste.

Fikk hvertfall mail nå:

The kit is a properly engineered kit, designed to give a like for like swapover. The only extra job needed is a small cut to the fuel rail which takes nomore than 2 minutes. Everything else will fit exactly the same as your existingsetup, including the stabiliser brackets and all emissions control parts.

Ring me tomorrow on 07968391056 if you need to clarify anything.

Here are some details:

The kit is a properly engineered kit, designed to give a like for like swapover. The only extra job needed is a small cut to the fuel rail which takes nomore than 2 minutes. Everything else will fit exactly the same as your existingsetup, including the stabiliser brackets and all emissions control parts. Ring me tomorrow on 07968391056 if you need to clarify anything. Here are some details: The Bbtb/manifold conversion is designed to remove the restrictions that BMWdeliberately built into the M52 2.8 engine. They did this to restrict the powerto 193 bhp (the same bhp as the old 2.5 unit). The reason for the restriction isthe German insurance market, which penalises cars which have more than 194 bhp.However, the 2.8 has a much better torque figure than the 2.5 unit. It will fitall E36 328s and all E39 528s up until 1998 model. It will also fit he 323 /523models with similar gains in bhp.The kit takes about 4 or 5 hours to fit. The only downside after installation isthe fuel rail cover cut outs don’t quite match the manifold, though it is barelynoticeable. Also a small piece of one of the fuel rail bracket needs trimmingoff. Everything is reversible, should you ever wish to resort back to the original.Power gains with a free flow filter are in the region of 20 -25bhp, typicallygiving around 218bhp on a 328 and around 193bhp on a 323.. Tests have shown thatthis manifold will flow 275 cfm of air as opposed to the standard 185cfm!Schrick make a free flow manifold, which costs £900 without the body! TheSchrick unit flows 250cfm.The manifold itself is an extensively re worked second hand M50 manifold. Themodified manifold has a new custom made chamber, screwed and bonded into theunderside, which houses the idle valve, air sensor, and oil recirculation valvein exactly the same position as the original M52 manifold. The manifold comescomplete with the previously used seals that came with it. Though you mightprefer to buy new ones. I can supply new seals at £25 for a set of six. Thereare also two new special fittings, which accept the standard M52 stabiliserbrackets and idle valve cage.Also in the kit is a big bore throttle body and if you have 'ASC', a big boretraction control body. These are sold on an exchange basis, where you returnyour old body or bodies once the kit is fitted. I will also need the plasticchamber from your old manifold that houses the idle valve etc. The manifoldcomes with a slightly reworked one already fitted.E39 5 series models require a Pas reservoir relocation bracket at £15. I cansupply a brand new manifold instead of a second hand one at an extra £210. Youcan retain all your old parts for an extra £115.This conversion has to be easily the best power per pound that you can buy forthe M52 328/323 engine. The engine revs all the way to the redline without anyhesitation at all. Whereas the standard engine struggles from 4,500 revs.The cost is £340 without traction control or £390 with traction control. +postage. I can fit the kit for £100 (In Essex)I can supply the throttle body on its own which can be fitted prior to the fullmanifold conversion. This will cost £120 for non traction or £170 with tractioncontrol. These are exchange prices, so I will need your old ones back afterfitting. The manifold can be added later.

In Summary

Bbtb/manifold kit £340 with exchange throttle body.

Bbtb/manifold kit with ASC (Traction Control) £390 with exchange throttle body.

With both of the above options, I will need your old throttle body and plasticicv chamber/seal returning to me after fitting. If you have ASC, I will also need the ASC unit.

Pas relocation bracket for E39 5 series £15 (Not required for E36 323/328)

If you prefer to keep your old parts, please add £50 for the throttle body, £50for the ASC unit, and £15 for the icv cover.

The manifolds are second hand. If you prefer a brand new manifold, then pleaseadd £210 to the overall price.

New manifold to head seals are £25 per set of 6.

I can allow £60 off the price if you supply the donor manifold.

Fitting is £100

You can phone me on 07968 391056

email alpina527@aol.com

Thanks, Ian

Skrevet

Virker jo veldig greit dette her. Eneste er at jeg synes det er litt stress å handle fra andre land, spesielt når det ikke er no nettbutikk med et bestilling system.

Så hvis det skulle være noen her på forumet som har et sånt kit dem skal selge, så ta gjerne kontakt med meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...