Trygve Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 Har nett hatt bilen min, ein e39 520i 96 modell, inn på diagnosetest pga at abs lampa og antispinnlampa begynte å lyse. Når eg henta bilen min idag fekk eg beskjed om at det var hastighetsmåler på høgre framhjul som var defekt.. Nokon som har noko erfaring fra dette?? Eller nokon tanker rundt dette.. eg syns da virka litt rart... men no er no ikkje eg noko xpert....
skien Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 Har nett hatt bilen min, ein e39 520i 96 modell, inn på diagnosetest pga at abs lampa og antispinnlampa begynte å lyse. Når eg henta bilen min idag fekk eg beskjed om at det var hastighetsmåler på høgre framhjul som var defekt.. Nokon som har noko erfaring fra dette?? Eller nokon tanker rundt dette.. eg syns da virka litt rart... men no er no ikkje eg noko xpert.... Så vidt jeg husker så er det abs føler på venstre bakhjul som gir signal til speedometer
Bonden Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 Alle abs følerne er jo hastighetsmålere men den venstre bak gir også signal til speedometer ,
Trygve Skrevet April 17, 2008 Forfatter Skrevet April 17, 2008 så då e da ein abs føler som er gåen då?? men da eg ikkje får til å stemme er at korfor koble antispinnen seg ut når det er abs føleren på høgre fram hjul som er gåen...?? nokon som har eit svar på da??? antispinnen har jo ingenting med framhjulene å gjera vell :s
Gunnar Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 så då e da ein abs føler som er gåen då??men da eg ikkje får til å stemme er at korfor koble antispinnen seg ut når det er abs føleren på høgre fram hjul som er gåen...?? nokon som har eit svar på da??? antispinnen har jo ingenting med framhjulene å gjera vell :s Så hvis begge bakhjula sklir/spinner skal ikke antispinnen gjøre noe - fordi den tror bilen går akkurat like fort som bakhjulene og ikke har problemer overhodet? Fremhjulene er de som definerer hvilken hastighet bilen faktisk er i... som jo er helt essensielt for antispinnsystemet å vite for å få kontrollert drivhjulene. ABS og antispinn deler sensorene på alle fire hjulene, og alle må fungere ellers kobler systemene ut. Det er helt normal feil du har, og den løses ved å bytte sensoren du har fått oppgitt hos BMW. Koster rundt en tusenlapp.
Trygve Skrevet April 17, 2008 Forfatter Skrevet April 17, 2008 ok.... som sagt eg er ikkje noko xpert... men då lærte eg noko nytt idag... det var berre da at eg fekk beskjed om at det var ein hastighetsmåler som var gåen... kunne vell berre sagt at det var abs sensoren... men men... takk for hjelpen....
Gunnar Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 Hva er forskjellen? En ABS-sensor måler hastigheten på sitt hjul, så da er det vel en hastighetssensor?
Trygve Skrevet April 17, 2008 Forfatter Skrevet April 17, 2008 jau... eg skal ikkje krangla:P hehe... men for å sei da slik... visst eg søke på gs eller nokon andre plass på hastighetsmåler... so finne eg ingenting... søke eg på abs sensor finne eg da me ein gong... men men...
burner Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 Det er nok abs-sensoren du er ute etter. Hadde samme problemet på min E36 - ABS og ASC slutta å funke. Sensoren på høyre framhjul gir signal til både ABS og ASC, det gjør ikke den på venstresida. Var slik jeg fikk forklart det ihvertfall;) Jeg tok forøvrig å byttet både på venstre- og høyresiden - for sikkerhets skyld:)
Trygve Skrevet April 18, 2008 Forfatter Skrevet April 18, 2008 ok takk for svar... dei sa på verkstaden at det var lurt å bytte på begge sider. so blir vell t at eg gjere da eg og.... masse arbeid og bytte sjølv???
Firefighter Skrevet April 18, 2008 Skrevet April 18, 2008 Nei det er ikke mye arbeid å skifte sjøl.....ta av felgen og følg ledningen ned til spindelen....der sitter sensoren fast med 2 små bolter som du løsner med umbrako...
Trygve Skrevet April 18, 2008 Forfatter Skrevet April 18, 2008 ok.. takk for svar... då skal eg nok få da fiksa sjølv
torfinn9990 Skrevet April 19, 2008 Skrevet April 19, 2008 Hvis du har et ohm meter kan du sjekke om sensoren er ok ved å ohme begge foran. Det kan være at det kun er kabelen som er defekt. Jeg hadde en jeep cherokee som fikk feil på abs. Fulgte ledningen fra sensoren og gjennom skjermen. Der var det en plugg jeg kunne ohme sensoren. Det viste seg at det var brudd i ledningen. Isolasjonen var helt sprø og delvis borte. Husk på at det beveger seg hver gang du svinger og bilen beveger seg. Jeg klipte av og loddet på nye ledninger. Funket i flere år etterpå. Sparte dermed noen tusen på nye sensorer. Bare et tips, ohm sensorene fra pluggen, gjerne mens en dreier på rattet, i tilfelle det er vakkelkontakt. Hvis man finner en som er defekt, kan man jo klippe ledningen ca 10cm fra sensoren og måle på nytt der. Hvis man da har kontakt er sensoren ok og ledningen defekt. Disse sensorene gir pulser når hjulet roterer. Det sitter såkalte toneringer på hjulene/nav. Det er tannete hjul med 30-60 tenner på. Dermed får man 30-60 pulser pr omdreining. Det gir dermed et mål på hastigheten til hvert hjul. mvh Torfinn
torfinn9990 Skrevet April 19, 2008 Skrevet April 19, 2008 Nå vet jeg ikke hvordan det er på bmw, men på enkelte biler kan sensorene justeres i forhold til toneringen, altså avstand. Den må være riktig for at pulsene skal bli riktige. Torfinn
Trygve Skrevet April 19, 2008 Forfatter Skrevet April 19, 2008 ok... takk for tipset og ein grei forklaring... spørst om eg ikkje skal prøva og måla ohmen fyrst då....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå