Dudster Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 Det oppsto et lite hull i skjøten mellom katalysatoren og røret til mellompotta på min Z3 Roadster, 1,8. Etter å ha kjørt med dette noen uker, så gikk plutselig hele sveisen opp og nå har jeg en lekker todelt eksos med masse bulder... Snakket med en eksos sjappe og de var ikke villige til å sveise katalysatoren på røret igjen. Nypris var rundt 15.000 for hele anlegget, noe som er aldeles utelukket for min del. Sjekket på ebay og fant ett komplett anlegg for 99 GBP, men det måtte hentes i England, selger ville ikke sende det. Så kom jeg på tanken om at kanskje jeg kan få kappet av katalysatoren, sveist på en ny og samtidig få eksos sjappa til å bøye til ett nytt rør som så går rett på bakpotta. Jeg fjerner altså mellompotta. Burde bli mye billigere enn ett nytt anlegg. Det anlegget som står på en 1,9 Z3 er ikke likt, men dem finner jeg mange av på ebay til 199 GBP. Hva tror dere om dette? Siden det er en sugemotor så skal eksosen skape et mottrykk til utblåset om jeg ikke har misforstått totalt? Saken er den at jeg føler at bilen er sprekere med bare katalysator enn med hele anlegget. Det kan jo være at det bruser mer i blodet når bilen buldrer som bare fy, men jeg synes den ble litt sprekere. Litt mer kvikk om du vil, spesielt rund 3-4000 rpm. Men iallefall, er jeg helt gærn som tenker på å bygge om eksosen slik? Hva med en ny katalysator, er den meget nøye tilpasset motoren min eller er det ikke så nøye? Finnes det uorginale katalysatorer som passer? Åja, loven, er det noen krav til støymåling på biler? dB SPL??? Takker og bukker for svar.
Bimmerlars Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 Snakk med et annet verksted. De prøver sikkert bare å selge deg et nytt for å tjene penger. Eller har de sett på det og kommet frem til at det ikke lar seg gjøre pga. rust? Loven sier at bilens eksos ikke skal bråke mer enn fabrikken har ment den skal gjøre.
opt Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 På biler etter 91 er det et visst antall db som ikke skal overstiges. På eldre biler heter det seg at lyden ikke skal være sjenerende for omgivelsene. Som nevnt, hør med et annet verksted, gjerne spesialister på eksosanlegg. Må du ha ny kat kan du sjekke på Koed om de har noen brukte. Du kommer ikke gjennom pkk uten kat.
Ryan Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 reis innom en mekanisk skole og spør der om de kanskje gjør det. Mange som tar imot det som en sveise øvelse. Og som regel er en lærer med nå de skal sveise noe sånt. da får du det sikkert gratis og
Dudster Skrevet April 23, 2008 Forfatter Skrevet April 23, 2008 Heisan. Sorry for et sent svar. Tror det løser seg. En venninne har en kompis som er bilmekaniker. Han skal se på det og se om det lar seg gjøre. Hvis ikke, kan ikke jeg få tak i en katalysator et eller annet sted, kappe av den gamle og sveise på en ny? Anlegget er i god stand, kan ikke se noe rust noe sted, biler er fra '96 og er kjørt ca 145.000km. BAF
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå