fsmidt Skrevet April 20, 2008 Skrevet April 20, 2008 Bilen er en 93 modell 540ia touring. Etter vinteren har det kommet en kraftig vibrasjon i ca 80-90km/t. Det rister så kraftig at det er vel egentlig feil å kalle det en vibrasjon. Bilen rister som om hele bakakslingen var løs. Noen ganger kan jeg kjøre 10minutter i riktig fart uten å merke problemet. Kan gi på og sakke ned over 70-100 uten å merke noe som helst. Andre ganger kommer det helt ifra start. Når det har begynt å vibrere henger det med nedover til ca 70km/t, her er det vanligvis ingen problemer. Over ca 95 er det rolig igjen. Har ikke kjørt no særlig over 130 etter at det oppsto, men såvidt jeg kan merke er ikke ikke no problem over 95. Det som er prøvd: -3 sett hjul, 15,17 og 18". Problemet var helt klart værst med 18", men tilstede med alle settene. -Heise opp ett hjul og gi på til samme fart som før. Akkurat samme vibrasjon selv med bilen i ro, men farten som skulle til var lavere enn ved vanlig kjøring. -Tok så av hjulet og og prøvde det samme og nå var hastigheten nede i ca 65km/t når ristingen oppsto. -Forskjellige gir eller om den står i nøytral gjør ingen forskjell. Siden feilen er der når bilen står i ro regner jeg med at det ikke er hjul eller hjuloppheng. Bremseskivene er fra i fjor høst og virker bra. Uansett burde ikke de kunne gjøre så mye ugang. Det er heller ingen lyder i hele tatt fra bilen selv om den rister skummelt mye. Det jeg sitter igjen med er egentlig at det må være noe med drivlinja bakover. Neste steg for min del er å bytte girkasseoppheng, mellomaksel oppheng, diffoppheng, hardyskive og eksosfester(jeg vet det er litt løst). Det store spørsmålet er om noen vet hva dette kan være? Jeg har ingen anelse så jeg begynner bare i ene enden og ser hva som skjer. Hvis noen har en litt mer kvalifisert mening hadde det vært kjekt. Fredrik
hawk321 Skrevet April 21, 2008 Skrevet April 21, 2008 kanskje det kan være mellomakslingen...? hørt om en som hadde problemer med vibrasjon i e34 og han hadde heist opp bilen, og hadde sett at mellomakslingen vibrerte som faen... var også rundt 100km/t
Bonden Skrevet April 21, 2008 Skrevet April 21, 2008 Hovedforinger bakaksel innfesting se på disse om di er falt helt ned på den store plata som ligger i underkant ?.
fsmidt Skrevet April 21, 2008 Forfatter Skrevet April 21, 2008 kanskje det kan være mellomakslingen...? hørt om en som hadde problemer med vibrasjon i e34 og han hadde heist opp bilen, og hadde sett at mellomakslingen vibrerte som faen... var også rundt 100km/t Regner egentlig med at det er no rundt der siden vibrasjonen var der også når jeg heiste opp bilen. Bestilte hardyskive, mellomaksel oppheng, girkassefester og diffoppheng idag så får vi se om det blir no bedre. Hovedforinger bakaksel innfesting se på disse om di er falt helt ned på den store plata som ligger i underkant ?. Hmm, mener du traversforingene? Disse er akkurat byttet og feilen er jo der når når bilen står stille med hjula i lufta også så jeg tror ikke feilen ligger der. Dessuten lager det ikke en lyd selv når det rister som værst.
Brækkdans Skrevet Juli 14, 2008 Skrevet Juli 14, 2008 Har det samme på min turing. Fant dere ut noe??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå