Vetle Skoftedalen Skrevet April 20, 2008 Skrevet April 20, 2008 Problemet er at oljelampa lyser på tomgang, og opp til ca 1500-2000 omdr når bilen har blitt varm. Over 2k omdr så slutter lampa å lyse. Motoren virker kvikk enda, og den har ikke begynt å gå noe dårligere pga det her. Må oljepumpa byttas, eller kan jeg bare bytte ut 10w 40 olja, med noe tykkere olje, eller hva ere? Motoren er en m20 2.5 liter, fra -86. Trenger svar fort =)
Ballder Skrevet April 20, 2008 Skrevet April 20, 2008 Tror nok det må mer enn et oljebytte til her. Det første du kan gjøre er og bytte oljetrykksbryteren for og eliminere den. Hjelper ikke det, så er det vel pumpa som må sjekkes ut..
Fliid Skrevet April 20, 2008 Skrevet April 20, 2008 Ikke ofte pumpen ryker. Få skjekket trykket med barometer. Hvor mye det skal ligge på husker jeg ikke i farten, men det husker nok broren din eller Bjarne.
Vetle Skoftedalen Skrevet Mai 1, 2008 Forfatter Skrevet Mai 1, 2008 Har nå bytta rådelager, rammelager til veiva, kjørt på med 20w50 olje, bytta oljetrykksbryter, bytta filter og bytta oljepumpe. Kjørte motorn på litt diesel, for å få rensa det. Og oljetrykket er fortsatt dårlig. under 1500omdr så lyser lampa. Målte med et digitalt barometer, og trykket er lik 0. Hva er feilen ? Noen som har peiling ?
mbkomfort Skrevet Mai 2, 2008 Skrevet Mai 2, 2008 Er det overtrykksventil for olja i disse motorene? kan den ha hengt seg åpen?
Vetle Skoftedalen Skrevet Mai 5, 2008 Forfatter Skrevet Mai 5, 2008 Takker, det jeg kunne tenkt meg å nå. Noen som vet om denne overtrykksventilen er lik på alle m20 motorer? Eller må jeg ha en fra m20b25 ?
Waldez Skrevet Mai 5, 2008 Skrevet Mai 5, 2008 Jeg tror den sitter i pumpen.Hadde ut en sånn pumpe for 14 dager.
Waldez Skrevet Mai 5, 2008 Skrevet Mai 5, 2008 Til det du spurte om . De er like. Den til Dieselmotor er visst anneledes.
Vetle Skoftedalen Skrevet Mai 6, 2008 Forfatter Skrevet Mai 6, 2008 Er ikke det her den overtrykksventilen a?
icc Skrevet Mai 6, 2008 Skrevet Mai 6, 2008 Ikke at jeg tar deg for å være dum, men har du sjekka drivpinnen/akslingen til oljepumpa? Ta å se på om drivpinnen er mye slitt, sjekk også at den sitter helt korrekt. Stikk den i pumpa og prøv å snurr for å se om den går rundt. Stikk den også opp i blokka igjen og vri på motorn for å se om den går rundt. Går den ikke rundt når den står korrekt i blokka og du vrir motorn rundt så har du nok problemer med mellomakslingen i motorn. Vann i olja forårsaker også tap i oljetrykk.
Vetle Skoftedalen Skrevet Juli 1, 2008 Forfatter Skrevet Juli 1, 2008 Drivpinnen til oljepumpa står ordentlig i den, og virker ikke slitt. Ikke noe slærk. nå har jeg bytta overtrykksventil, og fortsatt så har jeg ikke oljetrykk. nå begynner jeg å lure her... Olja er fin, ikke noe metallspon eller lignende, og ikke noe vann. en ting jeg lurte på.. Når jeg åpner oljepåfyllingslokket når bilen går, skal da bilen stoppe? Jeg kan holde den igang hvis jeg gasser, men ellers så stopper den bare.. Normalt? Har også bytta toppdekselpakning, den svetta litt rundt toppdekselet. Hjalp ingenting... Takker for alle svar
Bonden Skrevet Juli 1, 2008 Skrevet Juli 1, 2008 Hvorfor byttet du lagere ?. hvordan var trykket på forhånd, og det viktigste av alt hva målte du lagerklaringen til etter lagerbytte ?.
Sir Hofstad Skrevet Juli 1, 2008 Skrevet Juli 1, 2008 He-he, slet med samme med min 2,4 omega i fjor byttet alt fra oljepumpe osv... Viste seg å være en tennpluggkabel som var defekt
Rayb Skrevet Juli 1, 2008 Skrevet Juli 1, 2008 Hvorfor byttet du lagere ?. hvordan var trykket på forhånd, og det viktigste av alt hva målte du lagerklaringen til etter lagerbytte ?. Det han sier... For her kan det være problemer med passningene i motoren din. Når motoren/oljen blir varm er den tynnere, hvis passingene i tillegg er for stor bygges det ikke opp trykk lenger... Og siden du har prøvd alt annet så... Så vidt jeg vet skal ikke motoren stoppe fordi man tar av oljepåfyllingslokket, hvis den gjør det er nok stempelringene dine litt slitt og det dannes trykk i bunnpannen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå