Jonatan Skrevet April 23, 2008 Skrevet April 23, 2008 Hei, har en E39 2000 iAT. Trenger noen nye sommerfelger og har kikket litt på finn.no. Fra en boltesirkeloversikt ser jeg at boltesirkel er 5x120 (ikke bare E39, men nesten alle BMW) men E39 har "Center Hub" på 74,1, mens nesten alle andre modeller har 72,5. Hva er Center Hub, og betyr dette at jeg ikke kan bruke felger for E60, E90 etc? Har brukt litt tid på å prøve å finne ut av dette uten at jeg har blitt klokere. Jeg lurer spesielt på om disse passer: http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... l&tot=null og: http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link Setter også pris på en generell avklaring, om center hub betyr noe eller om det kun er boltesirkel som avgjør hva jeg kan bruke. Takk!
Glenno Skrevet April 23, 2008 Skrevet April 23, 2008 Ikke sikker på den betegnelsen men vinterdekkene mine er fra E39 og har større hull, slik at jeg må bruke såkalt navring på min e34 for og fylle senteret av felgen. Så mulig hub er det samme som nav omkrets. Bolte avstand var like og stemmer greit overens. Tabell herover bolt sirkel på bimmers.
Jonatan Skrevet April 23, 2008 Forfatter Skrevet April 23, 2008 Ikke sikker på den betegnelsen men vinterdekkene mine er fra E39 og har større hull, slik at jeg må bruke såkalt navring på min e34 for og fylle senteret av felgen. Så mulig hub er det samme som nav omkrets. Bolte avstand var like og stemmer greit overens. Hvis dette er forklaringen vil jeg antagelig ikke kunne bruke felger fra noen andre BMW-serier ettersom det neppe er noe å gjøre med et for lite nav-hull på felgen. For stort kan nok løses med navring, men antar at det ikke er noen løsning for motsatt situasjon? (spacer med navring-overgang?) UPDATE: antar at jeg kan bruke nr. 5 på dette bildet (spacere med overganger)?: http://www.martins.no/tilbehør/spacere4x4-kopper.aspx (Om spørsmålet virker tåpelig, så skyldes det at jeg ikke har peiling...)
Mainn Skrevet April 23, 2008 Skrevet April 23, 2008 Center Hub betyr diameteren på navet, der felgen blir "tredd innpå". Felgen du skal bruke må derfor ha tilsvarende eller større diameter enn navet på bilen. Er felgen større må du bruke en navring imellom, dette for å få støttet opp og sentrert felgen skikkelig. Du må også huske på at innpresset (ET) må passe til din bil. Du kan kun endre sporvidden 15mm (lovlig). Førstnevnte felger er fra 3serie, og har derfor feil innpress.
Jonatan Skrevet April 24, 2008 Forfatter Skrevet April 24, 2008 Du må også huske på at innpresset (ET) må passe til din bil. Du kan kun endre sporvidden 15mm (lovlig). Førstnevnte felger er fra 3serie, og har derfor feil innpress. Takk for svar, men et par spørsmål til: Felgene fra 3 serien (E90) har innpress på 34mm. Om jeg bruker spacer/overgangen fra Martins felger som bygger ut 20mm, er jeg da innenfor de lovlige 15mm (originalt innpress er 20mm (34-20=14) eller er det slik (34 + 20=54)? E60 har 20 mm innpress, samme som E39 (20mm), men senterringen er forskjellig, finnes det noen enkel løsning (spacer?) for å sette E60-felger på min E39?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå