Gå til innhold

Girkasse- og motor-kombinasjoner..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, folkens.. :)

Bilkjøp nærmer seg med stormskritt for meg, og sånn det ligger ann nå peiler jeg meg inn på en seksylindra E30 av et eller annet slag.. Jeg vil jo ha en kjapp bil, så da er det jo det å bytte motor en mulighet.. Jeg har noen spørsmål rundt dette:

- Kan en (misforstå meg rett) rekkesekser-kasse fra E30 kombineres med rekkeseksere fra andre modeller enn E30, uten å måtte bygge om alt som er av torpedoer og tunneler..?!

- Er det noe annet enn E30-kasser som passer inn en E30 uten de helt store inngrepene..?!

Alt jeg spør om i første omgang, de to spørsmålene.. Er det noen som gidder å svare, kommer jeg nok med fler spørsmål.. I mitt tilfelle må jeg spørre for å lære, og her er inne er det jo uten tvil mange som vet en hel haug.. :D På forhånd, takk!

Jens..

Skrevet

"Rekksekserkassene" kan brukes på andre R6 motorer fra BMW, f.eks fra E36 og E34. Det er i praksis to "serier" eller boltmønstre om du vil: M10/S14/M30/S38/M88 og M20/M40/M42/M44/M50/S50/M52/M54 etc.. kassene i hver sin respektive kategori passer sammen.

De fleste R6 manuell kasser passer i E30, nesten uavhengig hvilket karosseri de kommer ifra (ihvertfall inntil 2000 årsmodeller.)

Ikke heng deg opp i kassene når det kommer til ombygging. Jeg ser det er mange som fabler om at girkassene blir så stort problem, og det er virkelig ikke tilfelle. Jeg har mistanke om at 9 av 10 som fabler om dette egentlig ikke vet hva en girkasse er og hvordan den ser ut... :wink:

Skal du først bytte motor er det lurt å kjøpe hele motordrivpakken, altså motor, girkasse, mellomaksel og alt tilhørende.

Skrevet

Kjøp en bil som går godt med en gang, så slipper du å stresse å skru for å få det på veien. Skru/mekkeprosjekt må en ha som bil nr.2 for de tar alltid lengre tid enn en har tenkt :-)

Er no' dritt å kjøre rundt i riskoker når en har BMW stående i garasjen da..

Skrevet

Takk, Oddis - ble brått litt klokere nå.. :wink:

Og til "mbkomfort" - det kommer jo litt ann på riskoker'n, det..!? Det finnes jo riskokere som er så stygge at de har sjarm..!?

Som min, for eksempel - en 93-modell Galant GLSi 4x4..!? Tråkig, tråkig bil, men gjør nytta, den skal'n ha..!? :P

Takk for hjelpa!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...