Testpiloten Skrevet April 26, 2008 Skrevet April 26, 2008 Har litt problemer med automatkassen på min 528iA 96 mod. Har vært og skiftet olje og filter på kassen nylig, ingen spon å se i oljen. Problemet oppsto før oljeskift! * Under kjøring og mot kryss, lyskryss, er den veldig treg til å gire seg fra fri til 1. gir. Når jeg setter den i "D" og skal akselerere så er den veldig treg til å gire seg i 1. giret. * Bytting fra "R" til "D" skjer tregt. Ingen problemer når jeg kjører på de andre girene i høyere fart. Kun å ta ivei som er tregt. Hvis jeg er for rask med å gi gass ruser den seg før den kommer i gir og da blir det ett skikkelig napp. Noen som har opplevd det samme?
Ballder Skrevet April 26, 2008 Skrevet April 26, 2008 Opplevde det samme på en 325 e36 cab jeg hadde. Det jeg fant ut at jeg kunne gjøre, har du allerede gjort (filter/olje) Min oppførte seg slik du beskriver med og ruse seg opp før den hogger til hver gang jeg bremset kraftig opp før stopp i kryss f.eks. Og da hadde det ingen innvirkning om jeg sto i flere min. før jeg tok igang, men la jeg den over i R og tilbake i D, så tok den igang som vanlig. Utover dette funket min ellers strøken. Er du sikker på at det er nok olje?
bjalle Skrevet April 26, 2008 Skrevet April 26, 2008 Har du ikke bilen i D hele tiden,ved lyskryss osv skjønner ikke helt,girer den treigt så går kassen muligens på nødprogram som den skal gjøre de første minuttene ved kaldstart,prøv å resette med minus på batteriet koblet vekk i 30 min,det du skrev sist er helt normalt på alle automatkasser når motor er kald.
Testpiloten Skrevet April 26, 2008 Forfatter Skrevet April 26, 2008 Ble litt dumt skrevet det første symptomet jeg skrev. Men det er egentlig 2 punkter jeg ville få fram. Merker det mest når jeg bremser ned mot kryss å skal ta ivei igjen, og bilen har hatt så lav fart at den er ned i 1. gir. Da setter den seg i nøytral før det tar for mye tid til den kommer i 1. gir igjen. Andre som jeg ville få fram i første punktet der var, når jeg tar i vei fra stillestående er den treg med sette seg i gir. Ganske like punkt det der. Iallfall er det veldig irriterende og jeg tipper det sliter på drivverk når det blir sånn rykking. Men det tipset om å ta av batteripolen å nullstille hjernen skal jeg prøve! Flere som har opplevd samme så fyr ivei!
Testpiloten Skrevet April 26, 2008 Forfatter Skrevet April 26, 2008 Da har jeg ( i og med jeg er borte på jobb noen dager ) faktisk ringt hjem og fått kjærestn til å bak i bagasje rommet å skru av minus polen Hun ble veldig kry av seg selv når hun fikk det til, flink var hun! Så da regner jeg med jeg får svar innen dagen er omme på om det hjalp no særlig. Regner med det enten blir akkurat det samme eller helt bra igjen. Får krysse fingrene
Testpiloten Skrevet April 26, 2008 Forfatter Skrevet April 26, 2008 Ta av minuspolen hjalp nok ikke. Tar imot flere tips med stor takknemlighet! Siste jeg kan komme på nå er å dra på BMW verksted så de får plugge til testeren sin. Har hørt de kan omprogrammere automat kassen sin ECU. Noen som kan bekrefte dette?
BMW 2002 Fredrik Skrevet April 26, 2008 Skrevet April 26, 2008 Mener da at når du setter girkassa i "D" så går kassa med en gang i 1. gir. Skal ikke gå i nøytral når du trår in bremsa, noe du skal merke når du står i kryss og har stoppet opp. Da skal bilen sige sakte fremover når du slipper bremsa samtidig som du ikke gir gass. Det med at den hogger kan kanskje være et tegn på dårlige clutchlameller i girkassa som gjør at den slurer litt før den hogger seg på som følge av høyere oljetrykk i girkassa når turtallet øker. Gjør deg bare obs på at detter er ren synsing fra min side, som er basert på erfaringer med automatkasser fra andre biler. Prøv å sett girkassen i vintermodus og i 2 gir. Funger den bedre da?
Sir Hofstad Skrevet April 26, 2008 Skrevet April 26, 2008 Ville hørt med "Bonden" her ine da jeg regner han for å ha mest peiling på litt nyere bimmere. Ellers skulle jeg gjerne visst om du byttet olje osv selv? Kan adaptere nye verdier på kasse ja.
Testpiloten Skrevet April 27, 2008 Forfatter Skrevet April 27, 2008 Når jeg setter kassen i "D" så tar det tid før den kommer i gir. Hvis jeg holder brems samtidig merker jeg det godt for når jeg setter den i gir, så tar det kanskje 5 sekunder også blir det et rykk som indikerer at den er i gir. Det rykket skulle vært mildere også skulle det skjedd med en gang. Oljen er skiftet på verksted ja. Ikke merkeverksted men jeg satser på at de vet hva de driver med. Det ble dog ikke skiftet 100% av oljen da de ikke tappet konverteren. Men problemet var uansett før oljeskiftet og det var ingen tegn til oljelekkasje. Oljen var som tidligere nevnt fri for partikler men var synlig gammel. Skal sende en PM til "Bonden" jeg med symptomene. Takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå