Gå til innhold

Sprengt toppakning eller toppen i BMW eie ? Fortell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne tråden vil muligens hjelpe oss som frykter "den hvite -gugge", som er så å si alle. Formålet er å øke forståelsen og dermed redusere sjansen på å få denne dyre ulykken. Eg har hørt om mange som har BMW og som har røket toppakningen sin p.g.a. at de kjørte selv med overopphetet motor i flere kilometer. En klarte til og med å kjøre fra Oslo til Bergen med motoren overopphetet etter at en radiatorslange foran hadde løsnet. Greit nok det var kun topppakningen som måtte skiftes, men han presterte å stemple BMW for drittbiler etter dette.

Alle de som har opplevd å sprenge toppakningen eller toppen p.g.a. et eller annet er oppfordres til å fortelle om sine opplevelser her. HElst i den minste detalj.

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Tjah.. Hva skal en si?

Syns det ble litt teit topic, i mog med at den eneste måten å forhindre dette på er å være føre var på ting som du egentlig ikke vet er slitt ut, før det har skjedd.. Man må liksom være føre var og bytte vannpumpe og termostat FØR det skjer noe..

Uansett.. Kjørte en tur, og hadde akkurat kjørt forbi en bil da jeg hørt viftereima skreik litt, så gikk det en liten stund, så fjuska bilen og da så jeg på temp måleren som lyste rødt.. Skaden hadde allerede skjedd..

Det viste seg å være vannpumpa..Skovlen løsnet fra selve skaftet.. Dritt..

Byttet pumpe, men Etter dette ble alt bare drit.. Oljen ble hvit og rar, kjølevannet forsvant, røyk av eksos.. Og bilen gikk forferdelig dårlig.. Komp.Test viste lekk på 2 sylindere..

Ble en Helv*** runde med bytting av A.L.T.

Skrevet

En jeg jobber med fortalte dette.

han sto opp tidlig om morgenen for å fare på jobb, kjørte rellativt rolig til statoil og var der i 5-10min. mens bilen sto på tommgang utenfor. Når han kom ut var toppen sprengt.

Den likte ikke å stå på tomgang mens den var kald...

Skrevet

Tror mesteparten er som følge av mangel på service da bilene begynner å bli gamle og folk tar servicen selv i garasjen. Og da blir ikke primære ting sjekket som vannstand og kontroll av trykk i systemet.

Blant annet det som berga meg var at jeg bare tok en rutinekontroll fremme og fant ut at slangen til radiatoren hadde en voldsomt trykk. Så jeg begynte med bytte det billigste som er termostaten og luftet deretter systemet grundig. Etter det var det aldri trykk i systemet.

Fant forresten ut ved å koke gammeltermostaten at den ikke åpnet før vannet i kjelen kokte, noe som er riv ruskende galt.

Vannpumpa kan du sjekke ved å åpne radiatorlokket og gi gass, da skal det komme en stråle ut av sia som viser sirkulasjon. Anbefaler folk som passerer rundt 200 000 km å holde øye med den, da den tidligere bestod av bakelitt som løsnet fra akslingen slik at den ikke fungerte..

Skrevet

Thermostaten er velegentlig en servicedel som skal byttes ved ??km intervall..

Koster nå bare en hundrelapp også.

Kjøpte 520'en med gåen toppakning, skiftet pakning og kjørte med den, men den hadde vert varmkjørt så lenge at stempelfjærene hadde omtrent gitt opp.

Var på leit etter motor men så blei den knust av å få en Chevy van i hekken.

Jeg vil påstå at Bmw har en svakhet på dette punktet, men ved riktig service unngår en problemer ja, enig der :-)

Skrevet
Syns det ble litt teit topic

...egentlig syntes eg og det. Men det er jo teitere aa ikke bli bedre til aa gjore nettopp det du sier; med aa vere der paa forhand.

Skrevet
Thermostaten er velegentlig en servicedel som skal byttes ved ??km intervall..

Koster nå bare en hundrelapp også.

Kjøpte 520'en med gåen toppakning, skiftet pakning og kjørte med den, men den hadde vert varmkjørt så lenge at stempelfjærene hadde omtrent gitt opp.

Var på leit etter motor men så blei den knust av å få en Chevy van i hekken.

Jeg vil påstå at Bmw har en svakhet på dette punktet, men ved riktig service unngår en problemer ja, enig der :-)

Det er vel et rimelig "standard" problem uansett bilmerke.. :roll:

Skrevet
Det er vel et rimelig "standard" problem uansett bilmerke.. :roll:

... det er bare det at paa noen biler, spesielt japanske saa taaler de aa bli kjort langt og lenge etter at thermostaten gaar. Hadde en honda som mistet kjoleveske heletiden og ikke vet eg kor den havnet. Motoren overopphetet heletiden og eg maatte fylle paa en liter vann hverdag. Til slutt bare ga eg faen og kjorte selv om temperaturen var paa rodt. Slik kjorte eg den til eg solgte den 3 aar etterpaa og motoren gikk som en klokke den fremdeles.

Skrevet

M40 toppen min sprakk i forbrenningskammeret på syl 3 + at toppakningen røyk i samme slengen. Dette kom troligvis av at kjørerøret som går langs blokka som fordeler vann til varmeregister og radiator + bakre topp sprakk. Dette medførte at motoren kokte en god del ganger på noen korte uker (ca 10 ganger om ikke mer vil jeg tro). Til slutt (etter å ha fikset kjørerørslekasjen) hadde en radiatorslange sprukket og motoren sto å gikk på tomgang ubevoktet i ca 30min (vinterstid), som resulterte i at den varmeskjærte på tomgang. Da jeg kom ut igjen ville ikke motoren starte. Etter ca 15-20 min med avkjøing starta den igjen like fin (!). Ikkeno oljeforbruk som var forverret. Kjørte vel ca motoren 10 000km etter dette (!), men da hadde toppen begynt å blande frostvæska i oljen som resulterte i at jeg måtte bytte motorolje hver 1200km (10L dunk fra biltema ble den økonimiske redningen). Til slutt fikk jeg også en eksoselekasje som resulterte i at jeg bestemte meg for å bytte motor.

Etter å ha tatt en inspeksjon på motoren fant jeg sprekken i forbrenningskammeret. Det som var overraskende var at sylindere og stempler var like fine, man kunne enda se orginalhoningen fra fabrikken.

Skrevet

Holder på og bytte toppakkning på min e28 535.

Kjørte bilen 1 mil med luft i systemet, temperaturen var aldri på det røde, men anser dette som grunnen til at pakkninga rivnet.

Ser ikke noe sprekke i hverken topp eller blokk, so regner med at det blir tett igjen med planing av topp og ny pakkning..

Er forresten overrasket over tilstanden på stempler og sylindervegger.. Ingen slitekanter og ikke meir slark en der strengt tatt bør vere.

Skrevet

En kompis av meg sprengte toppen på sin E 30 325i og lurer derfor på hvilket moment det skal være på strekkboltene? holder på å skifte nå i dette øyeblikk så hadde vært greit med svar ASAP :)

Skrevet

Jeg er ikke enig i alle påstandene om at BMW lager så dårlige topper.

Toppakningene på BMW ryker rundt 200.000 og det gjør de på MANGE andre bilmerker også. Er klart at om man kjører rundt med temp måleren på rødfeltet over lengre tid vil en lang topp som er på en rekkesekser krølle seg om i bananform.

Jeg krasja fronten min i påska og knuste da radiatoren. Kjørte hjem forde.

Skjedde på Skarnes, skulle til Ås i Follo. Fikk fylt opp masse vannflasker og kjørte hjemover. På et punkt ble den så varm at den slutta å gå på tomgang. Venta litt og starta opp, fylte opp vann og kjørte videre.

Når jeg kom hjem skifta jeg alle di defekte delene og starta opp, lufta systemet og motoren går like godt den dag i dag!

Kan jo selvsagt ikke vite hva som skjer i morgen, neste uke eller om tre måneder, men tåler motoren den turen der, skal ikke jeg klage.

For mange som ikke eier mekanisk innsikt som drar motorene sine til turtallsperra på kald motor og hærjer og ajerer, for så og beskylde bilprodusenten for å lage noe dritt når ting ryker. Hva regner folk med egentlig?

Skrevet

Støtter deg Bimmerlars! Hadde samme opplevelse sommern for 2 år siden da radiatoren min sprakk lekk pga av gåen termostat (les: høyt kjølevannstrykk). Todde jeg bare hadde kokt og at vannet bare freste ut pga det, så jeg bare ventet litt før jeg fyllte opp igjen og kjørte videre. Plutselig ser jeg at varmen stiger og peiser varmeapparatet på full guffe, noe som hjalp et par mil til før jeg tenkte jeg skulle stoppe å se. Da var det full røykutvikling! Fyllte på vann fra ei elv når motoren ble kald, luftet systemet og kjørte hjem (2 mil) uten radiatorlokk for å hindre så stor lekasje ut av radiatoren.

Jeg valgte å bytte toppaktning, noe som viste seg å være unødvendig. Dette var med is'en som er solgt for 3 måneder siden, og den fungere i beste vellgående den dag i dag. Forsvant aldri noe vann fra den! Så må si jeg er imponert;) Ikke her heller var det noe slitekant etter 200 000 km....

Skrevet

jeg røyk toppakninga mi på min m30b35.. hadde litt for høy tenning så hadde litt tenningsbank.. da røyk den mellom sylinder 5 og 6.. tok bare av toppen, pusse blokk og top.. satt på med ny pakning.. god osm gull igjen den da.. ;) selv om den kokte OFTE... tålte det i massevis den

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...