Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte en kjekk e39 520IAT 97mod som er kjørt 178000 for litt over en uke siden, og synes at den drikker litt formye. Jeg fyldte opp tanken på fredag, og har kjørt 35 mil som stort sett er landeveiskjøring med to tre kontollerte forbikjøringer. Etter å ha fyldt opp tanken for å måle forbruk, så viser det seg at jeg har hatt et snittforbruk på 1,15 pr mil. Har hørt at forbruket ligger på 0,8-0,9 på landeveiskjøring. Er det noen som har tips til hva det kan være som gir dette forbruket, før jeg evt leverer bilen inn for en kontroll på hva som kan være galt?

Skrevet

Jeg har hatt en aha opplevelse med for lite luft i dekkene (Vinterdekk)

Det er ihvertfall gratis og sjekke ! min gikk ned 0,15 på mila ved å få riktig trykk i dekkene.

Ifølge kjørecomputeren ligger den på 0,9 i snitt. (kjører ikke i kø til jobben)

På en langtur tidligere i vinter (20 mil, for det meste på Cruise control så kom den ned i 0,72 med 3 voksene i bilen og fullt bagasjerom)

Så min moral er vel at computeren er mere miljøvennlig enn meg :)

Skrevet

Sånn umiddelbare tips som ikke koster allverdens er dekktrykk som nevnt ovenfor her (spesielt nå som sommerdekkene nylig er lagt på..) og luftfilteret. Sjekk at den får nok luft/at luftfilter etc ikke er tettet av veistøv og gammel moro. Aldri godt å vite om forrige eier har byttet dette. Dersom han har fulgt serviceintervallene er det vel en 25-30.000 km mellom hver gjennomgang, og hvis man da for eksempel dropper eller glemmer noen filtere vil de da måtte gå 50-60000km før neste skift :shock:

Skrevet

Takker for svar. Da skal jeg kontrollere dekktrykk og luftfilter. Hvis ikke så kan muligens et verksted finne ut av det.

Skrevet

Ok, Bilen har fulgt alle service hos Bavaria i Stavanger, men jeg vet ikke om denne er byttet. Ser på mekonomen at de koster etpar lapper da jeg sikkert må skifte både regelsonde og diagnosesonde. Men mekonomen har ikke til 97mod. Jeg begynner med de mest sannsynlige tingene som koster minst, før jeg leverer den inn til rep. eller skifter litt mer kostbare deler.

Det er kjekt med så mange gode tips her i forumet :D

Skrevet

Har kontrollert lufttrykk i dekkene og det var bra, så da blir det bytting av luftfilter og plugger forhåpentligvis i kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...