Gå til innhold

E46: Bygge om fra M43B19 (316i) til N42B20 (318i)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey!

Lurer litt på om noen har noen idé på om det går an å dytte en N42B20 motor ned i min E46 316i, 2000-modell?

Vel, vet at ALT går, men tenker mer på:

- Passer girkassen omhverandre?

- Kan dette bli godkjent?

- Må bremser oppgraderes?

- Annet?

Det med om det kan godkjennes, burde da i teorien gå, for det er jo fra en E46 til en E46, samt at N42-en kom jo i 2001, mao: motoren er nyere enn bilen.

Såh, hva tror folket?

Update:

Ut i fra realoem.com, så ser det ut som at girkassen er lik på N42 og M43 -->

http://www.realoem.com/bmw/partxref.do? ... series=E46

k6762ahovj2epag7tpzf.jpg

zyzjr339856ddkxhc9ma.jpg

b9qqur5ern4dvs6jbp1y.jpg

k9lylbhc9donhggrvbw7.jpg

Skrevet

Skaff deg heller en M52 motor eller bedre. N42 er tyngre enn din nåværende og du vil merke veldig lite forskjell fra den motoren du har nå.

Skrevet
Hva en du gjør ikke sett i N42 valvetronic motor i bilen din jeg tror du vil angre på det.

Hvorfor? Kan være greit å forklare litt hvorfor man ikke burde.

Er det pga det rent tekniske, eller fordi du mener at det er en liten motor?

Skaff deg heller en M52 motor eller bedre. N42 er tyngre enn din nåværende og du vil merke veldig lite forskjell fra den motoren du har nå.

Joda, MEN, det krever da en vesentlig større endring av bilen. Girkasse må byttes, og mer. Dette er da en -dyrere- jobb, rent delemessig innkjøp, samt at det tar vesentlig lengre tid.

Jeg er ikke interessert i tusen mer hester. (ja, jeg vet at M52 ikke gir det)

Noen flere innspill om en N42-motor rent teknisk er mulig å døtte ned i bilen? Er jo trossalt samme girkasse..

Skrevet

N42 motoren er ikke en god konstruksjon teknisk ,ulyd og dårlig tomgang er en gjenganger det er dyre deler hvis det er noe galt med valvetroniken ,og den er vanskelig å feilsøke på. obs di tidlige motorene har egen styreenhet i tilegg til DME.(VTG tro jeg den heter).

Skrevet
N42 motoren er ikke en god konstruksjon teknisk ,ulyd og dårlig tomgang er en gjenganger det er dyre deler hvis det er noe galt med valvetroniken ,og den er vanskelig å feilsøke på. obs di tidlige motorene har egen styreenhet i tilegg til DME.(VTG tro jeg den heter).

Jøsses... Lagde virkelig BMW såpass dårlige motorer i 2001? :? :?

Er jo helt på tryne hvis det er slik?

Skrevet

Di blei omkonstruert en gang alerede i 2002 ,omprogramering fjernet også noen problemer når det ble gjort og flere coilbytter . Motorene har vel fungert greit etter dette men vær oppmerksom på lyden i motoren den er helt ulik enn på M43 motor .

Skrevet
Lagde virkelig BMW såpass dårlige motorer i 2001? :? :? Er jo helt på tryne hvis det er slik?

.. BMW hadde allerede laget mange gode motorer i 2001, men N42 var ny det året og dermed uutprøvd. Mange feil var fremdeles usett. Nå er jo denne motoren blitt noen år og er sikkert bedre på de seneste modellene.

Skaff deg M52 og oppover skal være sikkert at det er samme girkasse på de.

Bytte av motor e dyrt uansett. :wink:

Mener det eg mener eg.

Skrevet
Lagde virkelig BMW såpass dårlige motorer i 2001? :? :? Er jo helt på tryne hvis det er slik?

.. BMW hadde allerede laget mange gode motorer i 2001, men N42 var ny det året og dermed uutprøvd. Mange feil var fremdeles usett. Nå er jo denne motoren blitt noen år og er sikkert bedre på de seneste modellene.

Skaff deg M52 og oppover skal være sikkert at det er samme girkasse på de.

Bytte av motor e dyrt uansett. :wink:

Mener det eg mener eg.

Menne... Er ikke samme girkasse. Kryssreferansen på delenummeret sier at det ikke er det (se første innlegg hos meg for link).

Det å dytte ned en M52-motor, gjør vel OGSÅ at jeg må skifte HELE drivverket i bilen, OG girkasse.. Såh.. hvis jeg klarer å finne en N42-motor fra 2002 eller 2003, så burde det vel sikkert gå.

Lyden fra en M43 er ikke akkurat helt å skryte av heller.. Hvordan høres en N42 ut? (to liters firetakter..?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...