|Ole| Skrevet Mai 7, 2008 Skrevet Mai 7, 2008 Korleis får man den lyden han her får når han slippe gassen?!
|Ole| Skrevet Mai 7, 2008 Forfatter Skrevet Mai 7, 2008 ehm, ja skjønte eg og, men tilbehøret? er vel ikkje dump ventil det der?
Simen Malerbakken Skrevet Mai 7, 2008 Skrevet Mai 7, 2008 Eh, nei, wastegate har alle turboer med fast turbogeometri, men poppoff eller dumpventil, (kjært barn mane navn)gir denne lyden, dog kreves en dumpventil med utslipp til friluft. Skikkelige bygg har ikke det da det køddertil blandingsforholdet siden den dumper luft som alt er målt av LMM. Men lyden er feeet
MGR Skrevet Mai 7, 2008 Skrevet Mai 7, 2008 Eh, nei, wastegate har alle turboer med fast turbogeometri, men poppoff eller dumpventil, (kjært barn mane navn)gir denne lyden, dog kreves en dumpventil med utslipp til friluft. Skikkelige bygg har ikke det da det køddertil blandingsforholdet siden den dumper luft som alt er målt av LMM.Men lyden er feeet også starter den diskusjonen igjen.. å folk kom vel fram til dump eller ikke dumt, har ingenting å si.. men husker ikke hvordan det var med plasseringa da.. men den lyden er den bare "ptsjy" eller kvittrende?(får ikke åpna og sett) er den kvittrende så kjører de med enten stram dump, eller ikke dump.. er ladelufta som slår mot turboen når den stopper, og går tilbake ut luftfilteret, det er nok lyden.
aton Skrevet Mai 7, 2008 Skrevet Mai 7, 2008 MGR Har rett,, hadde den lyden i bilen min det er lufta somm blir pressa tilbake ut i kon filteret.....
JoCCe Skrevet Mai 7, 2008 Skrevet Mai 7, 2008 Kan kjøre dem dump så uten å kødde det til med LMM sålenge den står etter dump, selv om mange m20 å m50 turbo bygg har Lmm rett etter luftfilter Før dump uten at den får feit blanding idet den blåser ut. Retur luft lager den tøffe klaprende lyden Hva er skadelig får turbo? Sies at det sliter litt mere å kjøre uten noen form får dump eller returventli, men har sett større turbo bygg uten. Eneste er at turboen bremser fort ned når du slipper gassen å må jobbe seg litt opp igjen.
///MoePower Skrevet Mai 7, 2008 Skrevet Mai 7, 2008 Det korter ned levetiden på turboen å ikke ha dumpventil ja. Turboen bremses fortere ned da, og med tanke på hvor mye turtall en turbo har, så sliter dette på den ja. Har du dumpventil så henter du 2 fordeler, den første er at du kjappere får opp turbotrykket igjen etter å ha bremset ned før en sving og skal gasse på igjen etter svingen, den andre er at du avlaster turboen for slitasje. En tredje grunn kan for eksempel for noen være at man får en lyd hver gang man slipper gassen, men dette er smak og behag. Husk at det er ingen grunn til å ikke ha dumpventil fordi man syns lyden er harry, det finnes dumpventiler uten lyd å få tak i, eller man kan skaffe seg en resirkuleringsventil eller hva jeg skal kalle det. En resirkuleringsventil blåser luften tilbake til turboens sugeside igjen, dette hjelper sikkert også litt på når det gjelder å få turbotrykket raskt opp igjen etter svingene som jeg skrev litt om ovenfor her.
///MoePower Skrevet Mai 7, 2008 Skrevet Mai 7, 2008 En ting til: Har man problemer med at blandingsforholdet/LMM kødder det til når dumpventilen blåser, så er en resirkuleringsventil ypperlig å bruke hvis man skal ha dumpventil, for den blåser ikke luften ut av systemet, den blåser nemlig luften tilbake mellom turbo og LMM igjen, slik at motoren fremdeles får så mye luft som LMM`en sier fra om at den får. Hvis dere forstod hva jeg mente.. Dette gjelder kun for de med LMM før turbo.
JoCCe Skrevet Mai 7, 2008 Skrevet Mai 7, 2008 Helt rett det som moePower sier her ;D Bare litt flinkere å forklare enn meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå