Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde verkstedservice innom på jobb og vi fikk prøve bla momentnøklene våre...

Den dyre Teng jeg hadde utløste på 50% jevnt, og den har ligget uspent og bare blitt brukt til finjobber.

Kjøpt for 2 år siden.

I tillegg har jeg en dritbillig biltema som jeg bruker hver dag for å dra 110Nm på hjul, og den er gammel.

Blir ofte liggende oppspent halve dagen hvis det er mye stress.

Men den var kun et par % feil, bedre enn de Bahco osv, dyre nøklene vi har på verkstedet.

Hmmm, mulig jeg har tatt litt feil på BT kvalitet?

Men, lurer da altså på om jeg kan gå å klaske denne dyre i disken og kreve den kalibrert eller noe?

Skrevet

Betalte 5 x mer for Teng...

Og det triste er at jeg stolte på den til topplokk-jobber osv.

Og, ja, jeg er kamerat med verktøyet jeg har investert så mye i...

Får ikke sove hvis noe er borte 8)

Fikk bilder?

Skrevet

Det er mange som driter på leggen når det gjelder momentnøkler, bare for å ha det sagt.

De bør kalibreres minst hvert år ved litt bruk, men skal du drive finmek, som f.eks tildraging av toppen eller lettere fjæspente skiver så bør man ha en egen kalibreringsmaskin på huset. Bør da testes for hver dag den er i bruk egentlig, men disse koster noen lapper da. Alt. er å kjenne noen/ett verksted du kan dra innom. De fleste seriøse verksteder bør ha dette 8)

En annen ting det syndes mot er bruken. Man skal aldri dra fort eller rykke til for å klare momentet. Man skal dra sakte og jevnt helt ut. Hvis ikke får man feil moment :wink:

Skrevet

Jeg holdt på og ødelegge toppen min takket være en momentnøkkel fra biltema....Skulle stramme 30 Newton og så syntes jeg det begynte og bli litt vel mye å ta i før det sa klikk. Viste seg at jeg kunne bruke den på hjulbolta uten at det sa klikk....

Skrevet
Finnes det rimelig kalibreringsutstyr da?

Det finnes sikkert mange typer, men den siste vi kjøpte kostet vel rundt 10.000,- Dette er da en proff sak med mulighet for å skrive ut sertifikat og det hele. Jeg regner med at kanskje Luna o.lign har en rimligere versjon. Kanskje man kan finne seg noe ned mot ett par tusen? Har ikke peiling på pris egentlig.

Men de fleste kjenner vel noen som kjenner noen som jobber på ett verksted ett sted. Sikkert ingen som nekter deg å komme innom for trekke til en gang eller to :wink:

Skrevet
Finnes det rimelig kalibreringsutstyr da?

Det finnes sikkert mange typer, men den siste vi kjøpte kostet vel rundt 10.000,- Dette er da en proff sak med mulighet for å skrive ut sertifikat og det hele. Jeg regner med at kanskje Luna o.lign har en rimligere versjon. Kanskje man kan finne seg noe ned mot ett par tusen? Har ikke peiling på pris egentlig.

Men de fleste kjenner vel noen som kjenner noen som jobber på ett verksted ett sted. Sikkert ingen som nekter deg å komme innom for trekke til en gang eller to :wink:

En annen ting som er svært viktig er at du drar i 90 grader på nøkkelen.

En kamerat som kjøpte Svindyr Snap-on viste seg å være feil...

Han på verkstedservice måtte bruke flere timer på å kalibrere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...