Gå til innhold

Hviken oppgave har denne termostaten?

Riefarn
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vet overhodet ikke, men har lurt på det samme selv, men ikke tenkt så meget stort over det. Dog, jeg har laget en vill teori i hodet mitt. Gjerne må noen komme her med harde fakta, men teorien er som følger:

Den sitter på vannet og måler temperaturen på luften som kommer inn, slangen ut av denne går inn på gasspjeld huset og jeg tror da den har noe med forvarmingen av gasspjeld hus og gjøre. Temperaturen på luften som kommer inn (den føleren sitter jo i luftfilter boksen) Bestemmer mengde vann som kommer til gasspjeld hus. Ergo, er det kaldt ute så kommer det lite vann, er det varmt ute, så kommer det mer.

Dette er kun en teori, men syntes nå det høres logisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke den spruter inn noe vann nei..

Ser ikke helt sammenhengen altså.. Hva den gjør der? Og skal den måle innsugslufta, så vet jeg ikke helt.. Slipper den igjennom mye vann blir vel hele greie veldig varm pga varmen på kjølevannet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer siden denne ligger løst i motorrommet.. hadde håpet den kanskje var med å gjøre noe med turtallet på bilen, siden bilen min går fint på tomgang når den er kald, men så fort den blir driftsvarm, begynner den å jage og dø ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, dette har vert oppe så mange gange, men aldrig 100% avklart åssen og hvad den gjør.

Jeg tror den måler luft tempen inn, er det veldig kallt så justere den et eller annet i gas spjeldet.

Samtidigt tror jeg også at dette kun har innvirkning når motoren er kall, altså en form for Choke.

Men nu har jeg oprettet en tråd her :

http://forum.e34.de/thread.php?threadid=110384

håper å få endelig avgjørelse på dennes funksjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen av delene foreslått her eller i noen andre tråde jeg har lest :D

Den måler luft tempen i insuget, er der frost åpner termostaten og varm kjøleveske renner da inn og varmer opp spjeldet så det ikke fryser fast :D

Enkelt og greit :D

Så montere man åpent filter og kjøre på Norske veie om vinteren, da er det kanskje lurt å sørge for å montere den inn i filteret på en eller annen måte.

Ligger den bare løst i motorrommet da blir den jo kanskje varmet opp av motor, og spjeld huset kan da fryse fast :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bosjo; Hvordan kan den måle på temperatur i innsug? Den sitter jo i luftfiler boksen. Temperatur på innsug må da måles i innsug?

Forvarming var da feil tenkt av meg (på en måte) . Sørger i prinsippet som du sier at spjeldet ikke skal fryse fast. Men den må da måle på luften inn ? Forstår ikke sammenhengen til innsug.

Måler på luft inn til innsug. Er den for kald så justerer den vannmengde slik at spjeldet ikke sitter i fare for og fryse fast. Skal ikke være krass og gjøre det vanskelig, men men. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve termostaten sitter inn i luftfilterboksen, all luft som skal inn i motoren og dermed inn gjennom Spjeld huset passere derfor termostaten som det aller første.

Er luften tet på eller under 0C da er termostaten åpen som vil si at der da strømmer varm kjøleveske gjennom termostatens ventil del (som sitter på utsiden av luft filterboksen).

Det varme kjøle veske strømmer da opp og rundt i et kammer i spjeld huset slik at dette ikke fryser når den iskalde luft suser der igjennom.

Men dette fikk meg til å tenke på at dette da kanskje også kan gi lekasjer hvor kjøleveske kanskje blir sugd inn i motoren, gir hvit røyk og folk tror toppen er gåen.....hmmmmmm det må sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette som er en såkalt "kaldstartføler" da? Har fått tips om at jeg må sjekke om kanskje min er gåen, da det virker som min får for lite bensin når motoren er helt kald(utetemp mellom 3-16 grader). Motoren går helt fint når den bare er blitt varm, men på helt kald motor må jeg gi gass for å holde liv i den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...