Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planlegger kjøp av en sen modell av e38 på slutten av året. Da helt en 2001, som jo var siste modell før e65.

Spørsmålet er bare da hva jeg skal velge av motorisering, og ville derfor høre om noen hadde noen info/erfaringer med disse opp mot hverandre? Fordeler og ulemper?

Kan jo da fortelle at jeg er en diesel-fan forøvrig, og har veldig egentlig en knapp på denne. Men slik diesel-prisene har økt det siste året, begynner man jo å lure litt på hva som blir best. Kjenner godt til bensinmotoren, da jeg hadde denne i min 528IAT. Nydelig motor sånn sett, men var jo litt tørst. Det å kjøre fort, har jeg vokst fra meg, men er veldig glad i akselerasjon. Og det er jo da jeg tenker at dreiemomentet til 730DA vil være snadder. Kommer nok uansett også til å chippe den, slik at den havner over 500 Nm. Forbruket er jo litt lavere der enn på 528, og mellomakselersjonen er jo fantastisk.

Prismessig ligger jo 728 en del lavere, men utvalgmessig er det mange flere 730da. Kommer høyst sannsynlig til å hente en fra Tyskland.

Har enda ikke fått prøvekjørt en 730da, men håper på å få gjort det ganske snart. Men forestiller meg at det er en meget behagelig motor å kjøre.

Hvis det er noen her som har dieselen, hvordan er støynivået på motoren der?

Fint om noen har fordeler/ulemper eller erfaringer med de to motorvalgene :)

Skrevet

Har jo forsåvidt fått spørsmålet på PM også, men kan jo svare her..

Jeg har kjørt begge typene (riktig nok ikke om hverandre). Men; 730dA'n oppleves veldig sprek og smidig til vanlig bruk. Den har jo alle kreftene tilgjengelig akkurat der den putrer rundt til vanlig. Men der 728en begynner å dra slutter 730en. Så de er på mange måter helt motsatte, men har allikevel så godt som identisk aksellerasjon og toppfart. Hadde tabeller for tidene en eller annen gang, men husker ikke hvor jeg fant de. Fritt etter husken mener jeg 730dA er et par tideler kjappere til 100 enn 728iA, mens 728iA er kjappere til 120, og 728iA topper 5km/t høyere enn 730dA. Så de er rimelig like hele veien. Dermed blir det hele et spørsmål om smak. Vil man ha turtall og fin lyd velger man bensinen, vil man ha drag i det vanlige registreret og lavt forbruk velger man dieselen. Støynivået på dieselen er ikke ille, men man hører det er en diesel.

Når det gjelder sammenligning til 528iAT, så veier min 728iA 1700kg, så jeg kan ikke tenke meg at den er så veldig mye tyngre enn en 528iAT.

Skrevet

For min del som pendler ca 2 ganger daglig mellom Molde og Ålesund så er 730d hakket mer økonomisk å kjøre selv om dieselen vil koste litt mer.

Jeg har et forbruk på 0,68 ved normal kjøring, dvs noen forbikjøringer, men stort sett cruise controll på fartsgrensen +++ :wink:

Har for morro skyld etter å ha fulgt med på diskusjonen er på forumet under tråden "535d raskest hos trimchip.com" (eller noe lignende), testet litt hvor økonomisk jeg kan kjøre bilen. Det er ikke noe særlig poeng å gjenta tallene her siden jeg neppe vil bli trodd, men jeg garanterer deg at om du vil kjøre 2 tonn tung 7 serie økonomisk samtidig med at du har krefter tilgjengelig så er diesel 3 literen valget for deg. Legger du deg på 80 på spedometeret, vil anta mellom 70-75 i virkeligheten, og legger opp til en økonomisk kjørestil ved endring av fartsgrenser ol. så er forbruket overraskende lavt.

Selv sjalter jeg alltid over i sport ved forbikjøringer og unormale akselrasjoner oppover i hastighet. Dermed har automatgiret i normal mode lært seg til å gire minimalt og kjøreturen blir meget komfortabel.

For de som er kjent har det feks resultert til at bilen ved kjøring på cruise i 90 km/t ikke girer ned men holder låst 5 over hele Ørskogfjellet. Her utnytter jeg momentet på ca 1800 o/min og forbruksmåleren passerer så vidt literen på det bratteste. Ved kjøring på feks låst 4 gir i steptronic moden i samme hastighet ligger forbruket godt over det over hele fjellovergangen. (en digresjon er at de E34 525tds og E36 325tds med automat jeg har kjørt, oppfører seg etter min menig helt villt over denne fjellovergangen i samme hastighet, med stadig opp og nedgiringer og turtallsvariasjon)

Kjører du ikke noe særlig langkjøring vil jeg tro at den økonomisk gevinsten vil forsvinne kjapt med de stigende dieselprisene.

Utstyrsmessig vil jeg generelt tro 730d ligger hakket over 728i, men du vil jo garantert finne en fullutstyrt 728i i Tyskland så dette er jo ikke noe argument i seg selv. Det er jo heller ikke slik at en dyrere modell nødvendigvis alltid er bedre utstyrt.

Ja du hører det er en diesel, særlig ved kald motor, men ved langkjøring på lavt turtall merkes dette minimalt.

Min konklusjon:

Kjører du langt og mye og liker å daffe rundt på lavt turtall og tenke på hvor sabla lite diesel din fullutstyrte 7 serie bruker så går du for 730d.

Kjører du ikke fullt så mye og liker å høre litt turtall når du akselrerer ut av lyskrysset og samtidig tenke på at den går jo helt ok for å være nesten 2 tonn fullutstyrt 7 serie, så går du for 728i.

Jeg hadde selvsagt gått for dieselen, men det er nå meg :wink:

Skrevet

Takk til både Gunnar og Magne for utfyllende svar :)

Kjenner meg nok ganske godt igjen i kjøremønsteret til deg, Magne. Kjører jo ikke så veldig mye akkurat nå, men det har nok mest å gjøre med den bilen jeg har ;) Ikke mye verken luksus eller kjøreglede i sånt. Kun et transportmiddel.

Tanken min var å kjøpe en max spekket orginal-bil, og så gjøre en del kosmetiske endringer. Kommer da nok også til å kjøre en tur til Tyskland, og der gjøre innkjøp av nye felger/dekk. Får evt se hva annet av ting man kan tjene på å gjøre der nede, kontra her hjemme.

Ble ganske overrasket hvor få 728ia som lå ute på mobile.de. Spesielt i forhold til 730da. Dette blir jo igjen noe som kanskje heller litt mot dieselen, da jeg vil prøve å få en max utstyrt modell.

Om det forøvrig er noen her som har/kjenner til komplett (ekstra)utstyrliste til e38, så er jeg veldig interessert i det. Har sporet opp det meste selv, men hadde vært veldig fint å hatt en liste med utstyrsnr osv....

Håper som nevnt på å få prøvekjørt en 730da snart, da jeg er ganske spent på hvordan den kjører. Såååååå, Magne, du må jo bare si ifra om du er i nærheten i løpet av sommeren, så kan jeg kanskje i det minste få sitte på en tur med deg?? ;)

Magne: Kjenner du til "noen" som har chippet en bil som din? Evt om hvor mye forskjell det ble?

Mvh Erik.... som virkelig lengter etter BMW igjen...

Skrevet

Når det gjelder ekstrautstyr så trodde jeg at min hadde alt bortsett fra varme i rattet.

Det inkluderer alt fra

-invendig og utvendig lyspakke

-automatiske nedblendbare indre og ytre speil

-3 kanals garasjeportåpner (integrert ved åningen av glassluken)

-stemmestyring av telefon og navigasjon

-RDC

-PDC foran og bak

-ASC+T

-Profesional navigasjon

-TV/text tv

-Integrert telefon/fax uttak

-Masasjeseter foran

-Elektriske stoler/ratt med memory som styrer speil osv

-Hydraulisk bagasjelokk som kan åpnes og lukkes fra nøkkel

-Elektrisk gardin i bakruten, manuelle i dørene.

osv osv det er for mye til å ramse opp her.

Etter å ha sett på noen 730d så har jeg insett at det finnes mange der ute som er fullutstyrte med mye ekstra snacks. Hadde vært artig å sett en slik liste som du etterlyser. Så på en forrige helg som blant annet hadde elektrisk baksete med eget klimanlegg osv.

Du skal ikke se bort fra at det lar seg ordne med en prøvetur. Mulig vi skal ha oss noen dager i Oslo for å passe et hus kombinert med litt shopping for min bedre halvdel. :)

Når det gjelder chipping så har jeg chippet min forrige E39 530d og jeg kan si deg at du vil garantert merke forskjell. 40 hk og 100nm merkes godt. 99 mod 730d skal også være utstyrt med en kraftigere girkasse en min 99 mod 530d som hadde en relativ svak GM kasse. Jeg har alikevel valgt å ikke chippe min 730d av den enkle grunn at behovet ikke har vært der. Burde kanskje ha gjort det siden min erfaring var at etter jeg hadde fått rast fra meg så gikk forbruket ned i forhold til forbruket før chipping, dette gjaldt alle diesel BMW'ene jeg har chippet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...