Gå til innhold

Bytte av motor og girkasse på en BMW 525 '88 mod.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann..

Jeg er en ganske fersk BMW sjåfør, akuratt fått fingrene i min første. (men tror nok ikke det blir den siste!).

Bilen jeg kjøpte er en 1988 525i med en ganske sliten motor. Så jeg har planer om å bytte ut denne, og da gjerne få en med litt mer "juice" i seg når jeg først skal bytte den, men som sagt er jeg en helt ny BMW-eier, så jeg vet ca. ingenting om hva som passer i hvilke biler osvosv.. Og om det er for "mye" å gjøre på egenhånd, eller om jeg bør gi den til et verksted.. Så trenger litt hjelp!!

Også tenkte jeg mens jeg var i gang at jeg kanskje skulle bytte fra automatgir til manuellgir hvis det ikke er FOR mye arbeid, hørte en som gjorde det, men fikk aldri greie på om det var masse arbeid eller åssen han gjorde det.

Så trenger litt hjelp og kanskje noen tips om hvilke motorer/girkasser o.l jeg bør kjøpe for å gjøre bimmeren min til en rå bil! Og gjerne som en liten bonus, hvis noen virkelig kan det, så om jeg hadde fått en viss peil på pris og budsjett jeg burde regne med å ha..

Og HVIS noen snille karer (eller damer) som kan dette bor i Kristiansand er det bare å si ifra så skal dere få lov til å hjelpe å skru. :P hehe..

På forhånd takk!!

Hilsen Henrik.

Skrevet

Vel, hvis du har tenkt å bygge om lovlig så bør du skaffe deg en delebil siden du kommer til å trenge ganske mange deler. Med tanke på motor, så er jeg helt sikker på at M50 motorene passer ikke bilen din med mindre du modifiserer motorfestene osv. Kunne ha vært litt greit siden M50B25 motoren som ble brukt i 525i fra 1990. Den har 192 hest som standard og er bra utgangspunkt for videre trimming.

Du kan også vurdere M30B35 motoren med 211HK og en 350(?)nm moment, men jeg er usikker angående motorfestene

Bxx står for motorvolum.

Hvis du kan ikke dette selv, så kan det være fort dyrt å få dette til. Det mest lønnsomme er å selge bilen og kjøpe en med større motor, men hvis du er skikkelig glad i bilen, så ville jeg heller ha tenkt på å overhale motoren og trimme den (bytte veiv og få 2,7l og kanskje montere et rimelig turbo kit til 10K). Hvis du har ikke nok kunnskap til å overhale motoren selv og kjenner ingen som kan hjelpe deg til en rimelig penge, så ville det ha vært lurt å bare kjøpe samme motor, men i god stand og så hive på turbokit.

Som sagt, spørs hvor mye penger og tid du vil bruke på bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...