Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter første oljeskift, skammelig seint (18kkm), fikk jeg merke hvor mye frisk olje betyr for skyvet. De siste månedene måtte motoren nærmest presses til å gjøre noe av seg, og før den var gjennomvarm var det ingenting å melde uansett.

En runde med rens + ny Biltema syntet 5-40 senere, har jeg fått tilbake en masse hester og respons. Og verken mer eller mindre tikking med billigolje enn med Magnatec. Ganske tydelig at turboen hemmes av olja når den blir gammel.

-Og selv med (nå) 352kkm på klokka gikk det med litt over en liter olje på hele intervallet - inklusive tur til Østerrike med lang høyrefot. Sånt er til å bli fornøyd med. 0,9 på mila i 170 med fire mann og dobbel skiboks er også kjekk statistikk. Lov å skryte litt! :D

Skrevet

Hei!

Er du fornøyd med det, bør du vurdere en E46, 320d. Min har gått lenger enn din(365.000km) bruker 0,55l/mil på langkjøring og maks 0,7 på bykjøring. Trenger heller ikke fylle olje mellom hvert oljeskift(10.000km)

- går kanskje 1/3 ned på pinne - maks.

Tror forresten ikke denne motoren har noe dårligere skyv enn motoren i bilen din?

Er rimelig fornøyd jeg også :D

Syntes jeg måtte skryte litt jeg også...

Inge B.

Skrevet

Ikke på noen oljer egentlig..men biltemaoljen er vel ikke akkurat kjent for å holde lenge for å si det slik..

Statoiloljer = soting :?:

Skrevet

Som jeg sa, 18 k er skammelig, vegret meg nesten for å nevne det...

Pumpedyseteknologi er sikkert mye bedre på mange vis, men jeg er superfornøyd med min M51 selv om teknologien drar på åra. Lite støy, greit med kraft, helt OK økonomi selv på Autobahn. Og jeg liker seksere!

Biltema-olja skifter jeg ut med noe bedre innenfor 6k, det har jeg lovet meg selv. Har lest det jeg kommer over om billig/bra olje siden intervallene er så korte - jeg leter fortsatt...

Skrevet
Biltema oljen kommer jo fra hovedraffineriet til Statoil i Sverige..

Altså,

For å sette dette mer på kanten.

om du blander i mye saft og lite vann vil det bli en bedre blanding.(i mine øyne da)

om du blander lite saft og mye vann blir det utvannet.

Skjønner du hva jeg vil fram til ?

All olja kommer jo fra jorden.

Skrevet
Biltema oljen kommer jo fra hovedraffineriet til Statoil i Sverige..

Altså,

For å sette dette mer på kanten.

om du blander i mye saft og lite vann vil det bli en bedre blanding.(i mine øyne da)

om du blander lite saft og mye vann blir det utvannet.

Skjønner du hva jeg vil fram til ?

All olja kommer jo fra jorden.

All olje kommer fra jorden ja, men det er additivene de tilsetter som gir den egenskapene. Kjøp ordentlig olje. Biltema oljen mangler vel BMW spesifikasjonene også hvis jeg ikke tar feil.

Skrevet

Måtte sjekke ;)

Biltema oljen har ingen godkjenninger fra bilprodusentene, oppfyller kun amerikanske og europeiske normer, så på en helsyntetisk 5w-40 olje:

API SL/CF, ACEA A3/B3/B4

Ser på en tilsvarende agip olje så har den denne listen:

ACEA A3, B3, B4

API SL/CF

MB 229.3

VW 502.00 + 505.00

BMW LongLife 98

GM-LL-B-025

Porsche

CCMC G5, PD2

Litt forskjell ja :P

Skrevet

Den Agip du nevner kan sidestilles med FINA first de selger på Europris skitbillig...

Egentlig er jeg lei av å kommentere olje,smøremidler og additiver, fordi det aldri ser ut til at noen leser hva som er skrevet før på forumet....

Holdt på mye med mekanisk siden jeg byttet og overhalte motor på Rekord som 12 åring, er 38 nå.

Dere har rett i at alle petroleumsprodukter kommer fra fossiler.

MEN, egenskapene avhenger av hvor i verden oljeproduktene blir utvunnet.

En Jamaica base olje (Grønn, og lukter godt) er verden beste rustløser bla.

En baseolje fra Norsk sokkel er ikke slik.

Skjønner hvor jeg vil hen?

Skrevet
Den Agip du nevner kan sidestilles med FINA first de selger på Europris skitbillig...

Haha! Hvor har du det fra ?? :lol:

Oljens egenskaper ligger i additivene. De raffinerer oljen, og tilsetter den additiver for å gi den forskjellige egenskaper. Det finnes to additiv produsenter i verden, Shell og Agip (eller Eni som står bak). Og de selger sine produkter videre til andre oljeprodusenter. Det finnes ingen andre som er i nærheten av å bruke så mye penger på forskning og utvikling som de to sistnevnte. Hvis Agip er så dårlig som du sier, hvorfor har BMW nå valgt å levere Agip som firstfill på alle sine M modeller? Firstfill = fra fabrikk. Sikkert mange som er skeptisk nå, hehe, men jeg har det fra sikre kilder. Hvilken olje tror du Ferrari anbefaler btw.? :)

Oljen vil alltid diskuteres, da alle har sin mening om hva som er best. Såfremt man holder seg til velkjente merker, som oppfyller bilprodusentens krav kan man etter min mening ikke trå feil uansett.

Skrevet

Oljen blir ikke bedre en den baseoljen du tar utgangspungt i .Høy kvalitet baseolje trenger mindre tilsetninger (additiver) for å oppnå høy kvalitet.lavere kvalitet baseolje trenger derfor flere additiver for å nå samme kvalitet. Additivene (slites) fortere en baseolje ,så en lavere kvalitet olje med mye tilsetninger bør byttes oftere. BMW kjører vel nå inntil 35 tusen km interval på sin castrol olje (llo4 het den før).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...