Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kva må eg av med for å skifte ventil løfter på min e30 325 med fordeler framme med radiatoren?

Skrevet
men om eg må av med registeret?

registret må ikke av.

man får ut vepparm akslingen igjenom kam hjulet. men du må løft motoren rundt om 5cm før du grei å få den ut.

vepparm akslingen kan var veldi vanskelig å få ut. beste at du har 2 nye akslinger også. du kommer nok til å rip den opp før du er færdi å fått den ut.

Skrevet

vippearmsakslingen blir faktisk holdt fast inne i toppen når toppboltene er strammet. Aluen presses sammen og har et godt grep rundt den. Slik jeg gjorde, engang jeg måtte bytte en arm, var å løsne toppboltene forsiktig i rett rekkefølge, ikke alt for mye heller, men såpass at jeg kunne vri akslingen rundt. Så har jeg laga meg et fint lite hull i torpedoveggen som jeg bruker ei gummi-propp i, som jeg bare kan ta ut også dra akslingen ut gjennom dæsjen :P

Eller så kan du som Aroid sier, løfte opp hele motoren og ta den ut foran. Men som sagt, boltene holder akslingen fast når de er stammet. Pass på at de må strammes igjen med riktig moment også etterstrammes 25 grader.

Skrevet

Fllid: Etterstramming er nødvendig på alt av alu, deriblant topp og felger. Når du strammer så får du det stramt, men etter en stund så vil aluen "gi etter". Derfor etterstrammer man!

Skrevet

vippe arm akslingen var faktisk eit reint helsike å få ut uten å skade den!

Det eg gjorde var att eg bora hål i enden for å så finne ut att den var hul, lagde gjenger til 8mm skrue, skrudde ei lang skrue inn, skrudde den ut ved hjelp av litt heime mekk til eg fekk skikkeli tak med hendene, så var det berre å hale i å dra :)

Foresten så trenge ikkje du å lette motoren, er berre å skru ut grillen.

Justerte ventilene på 0.20 men fant ut att det blei tikking av dette når motoren blei varm, kva slags vei bør eg gå da? til 0.15 eller 0.25?

Skrevet

Justerte ventilene på 0.20 men fant ut att det blei tikking av dette når motoren blei varm, kva slags vei bør eg gå da? til 0.15 eller 0.25?

0.25 er det motoren SKAL ha - 0,20 er (eller trang 0,25 foretrekker jeg da). Med 0,20 ligger en litt i grenseland med for stramme ventiler, så GLEM 0,15....

Skrevet

oki, da justerer eg til 0.25 da...prøver det, håper tikkinga forsvinner da, vist ikkje så skifter eg olje igjen...

Skrevet

gjorde samme greia som du drive me, skifta ventil løftera, også justerte ventilane med 0.25, også brukte eg 15-40 Lubricants Engineering olje..

Då forsvann tikkinga endel for å sei det sånn..men vil jo alltid vere litt tikking

Skrevet
gjorde samme greia som du drive me, skifta ventil løftera, også justerte ventilane med 0.25, også brukte eg 15-40 Lubricants Engineering olje..

Då forsvann tikkinga endel for å sei det sånn..men vil jo alltid vere litt tikking

Eg har ikkje tikking på kald motor lenger, men kjem EN DEL når den blir varm. Men takk for tipset :)

TAKKER ALLE FOR GODE TIPS!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...