Annesh Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Hei vurderer å selge min trofaste compact for å kjøpe meg en e34 525 tds. veit jo at dieselprisen gjør det mere gunstig å ikke kjøpe bensin nå, men utenom dette veit jeg relativt lite om bilen (primært motor), hadde en e34 520i før så bilen i seg selv har jeg erfart, men er vel litt mere fart i en 525 tds m 143 d hk? samme D motor som i e39 er det ikke det? takker for alle innspill Anders
bmw520 Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 E39 har samme motor til 01tror jeg d var da dem bytta til D i stedet for TDS, er vel commonrail på D værsonen. d du må se etter er de vanlige E34 symtomene + denne forbanna dieselpumpa, greit om eventuelt selger har kvittering når den var bytta sist, se også etter at d ikke lekker fra den pumpa, den skal heller ikke være spessielt tregstartet. PS jeg personelig synes ikke at TDS`n er no spesiell sprek i forhold til andre E34, men den har bra vridmoment og d er fint, men no racermaskin er d ikke, den er også snill på på forbruk syns nå jeg da
Annesh Skrevet Mai 21, 2008 Forfatter Skrevet Mai 21, 2008 takk 4 svar.."lett" å chippe (hvertfall ikke så veldig dyrt) disse bilene har jeg hørt oxo.. husker jeg lånte onkelen min sin 01 525 tds eller d, den gikk jo overraskende bra, så hvis e34 har samme motorosv er det vel det..
Andreas1 Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Det er STOR forskjell på 525d og 525tds, så du bør sjekke hva onkelen din faktisk har før du går bort og tror du kjøper den samme. Hvis han har nye motoren 525d og du kjøper den gamle 525tds får du en liten overraskelse...
Annesh Skrevet Mai 21, 2008 Forfatter Skrevet Mai 21, 2008 HEHE, ok.. var nok 525D da, for den gikk ikke akk dårlig...bare chit med tds i forhold? (effektmessig)
Jonner'n Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 er det så mye billgere å kjøre med diesel nå da? syns jeg så at dieselen lå 50øre høyere enn bensina her om dagen jeg!
Annesh Skrevet Mai 21, 2008 Forfatter Skrevet Mai 21, 2008 nei, men bruker litt mindre da som regel... ingen ting skal vel lønne seg
DieselVegard Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Jeg vurderte en 525 E39 for jeg kjøpte min 530. En liten prøvetur var nok til å forstå at det var ubrukelig. 280Nm kontra 400. Kjøp heller en B-Omega om du skal ha den motoren, så får du en like bra bil, men du sparer 70.000,-
mhane Skrevet Mai 22, 2008 Skrevet Mai 22, 2008 Jeg sitter igjen med ett intrykk av at 530d faktisk bruker mindre enn 525d når det gjelder drivstoff. Dette ut i fra mine egne forbrukstall sett opp imot hva folk jeg kjenner har i forbruk på 525d. Når det gjelder kjøp av E34 525tds så hadde jeg kjøpt med manuell da jeg overhodet ikke blir klok på automatkassene i disse bilene. Girer mye opp og ned i rundt 80km/t. Sinnsykt irriterende etter min mening. Men de var kanskje levert med forskjellige typer, der noen var bedre?
Tore Diesel Skrevet Mai 22, 2008 Skrevet Mai 22, 2008 Jeg sitter igjen med ett intrykk av at 530d faktisk bruker mindre enn 525d når det gjelder drivstoff. Dette ut i fra mine egne forbrukstall sett opp imot hva folk jeg kjenner har i forbruk på 525d. Min næværende 2002 530D touring med manuellkasse, bruker litt mindre diesel enn min forrige E39. ( 2001 525 DAT) Mulig det har litt med automat mot manuell å gjøre også, men det skiller omtrent 0,1-0,15 liter pr mil de 2 bilene i mellom på blandet kjøring. Tror ikke jeg har forandret noe særlig kjørestil siden jeg hadde 525'n
mhane Skrevet Mai 22, 2008 Skrevet Mai 22, 2008 Det er omtrent de samme tall jeg hører, men da med automat mot automat. Har noen teorier om hvorfor det er slik men det er bare synsing.
rottert Skrevet Mai 23, 2008 Skrevet Mai 23, 2008 Siste tds kom vel i 99? Og jeg støtter ikke akkurat det forslaget om å heller kjøpe skropel ass! Tds funker bra den, men er nok en vesentlig forskjell på tds og neste generasjon diesel ja.
knut_olestad Skrevet Mai 23, 2008 Skrevet Mai 23, 2008 Gå heller for en E46 320d Går godt og er enda billigere i bruk, og de koster ikke skjorta lenger heller.
mhane Skrevet Mai 23, 2008 Skrevet Mai 23, 2008 Har vurdert E46 selv (330xd), men mener bilen blir for liten. Men hvis størrelsen ikke betyr noe så er jo en 320d en mye nyere konstruksjon med de fordeler det betyr både innen sikkerhet og motor teknologi.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 24, 2008 Skrevet Mai 24, 2008 Ikke nødvendigvis en bedre konstruksjon da turbo og dieselpumpe på de bilene er svært utsatt. Tenker da på f.eks 320d, da med tanke på hvor mange som har måtte overhalt sine fra 120000km og opppover. Må bare si at vår gamle sliter 525TDSa har brakt mye kjøreglede til vår familie. Den har rullet nå 350 000 km uten noen særlig nevneverdige problemer bortsett fra vanlige slitedeler og den velkjente M50 feilen om vannpumpe som svikter, siste element er fødepumpa i dieseltanken. Har hørt om flere som har måtte overhalt sine dieselpumper, noe vi enda ikke har trengt, hvorfor vet jeg ikke. Men har hørt løse rykter om at disse motorene ikke tåler daukjøring Om det er sikkert vet jeg ikke, men vår motor har aldri vært daukjørt. Tenker da på alle våre ferieturer med campingvogn på 2000 kg og stappfull bil der vogntogvekt er opp mot bilens tilatte vogntogvekt og turtallet har vært på nesten konstant 3000 i flere hundre mil. Både girkasse og motor funker eksepsjonellt! Giringen er bare fantastisk myk og fin, merker nesten ikke giringene. Eneste minuset er at girkassen slurer litt mye, noe som gir litt treg start og dårlig akselerasjon. Ut over det er oljebruket nesten ikke tilstedeværende, da vi aldri må fylle etter. Oljeskiftintervallene følger oljeskiftindikatoren på intstrumentpanel. Så får bare ønske deg lykke til på bilvalg! Tror du uansett vil bli fornøyd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå