Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et problem med motoren nå....Er en M10B16 gasser fra 78.

Ny radiator og termostat.

Starter opp bilen og lar den stå til den når normal temperatur. Temperaturen holder seg så lenge den står stille! :)

Kjører pent en runde, temperaturen holder seg fint. :)

Kjører og plager den litt på turtall, temperaturen stiger og bilen koker! :evil:

Når jeg stopper kjenner jeg at slangen inn på radiator fra termostat er iskald, mens alle andre slanger er glovarme. :?

Noen som har noen tips til hva det kan være? Vifta funker flott, vannpumpa?

Takker for all hjelp :)

Skrevet

Dette termostat huset skal ikke være til og splitte (Termostaten til M10 er plassert i ett eget hus, rett etter ut-slangen på radiator.)

Kan med andre ord ikke montere termostat feil. Det må være eventuelt og snu hele på hodet, men da ser man med engang at dette er feil og retter det opp umiddelbart.

Er ikke slangen ut fra radiator (den i bunn) du tenker på altså, som er kald? Hørtes veldig snedig ut at denne er varm, mens slange inn på radiator er kald. Vannet kan ikke bli varmet opp i radiator, men kjøles ned. Om vannet som kommer inn på radiator så blir jo vannet som kommer ut av radiator enda kaldere eller samme temperatur som inn på radiator.

Edit; Ser jeg var litt sent ute med forklaringen om termostat huset : )

Skrevet

Var litt dårlig formulert av meg ja. Det er slangen ut fra radiator opp til termostat som er kald selvsagt. Termostathuset og slangene videre er glovarme.

Skrevet

Høres mer riktig ut :)

Varm/kald forhold på slangene dine er korrekt.

Er det trykk i slangene når du har driftstemperatur etter og ha kjørt den rolige turen? Er de stein harde så er det jo og noe og nevne.

Vanskelig og få skjekket om sirkluasjonen er i orden på denne motoren, annet enn og skjekke om det er trykk i slangene.

Radiator bytte, pågrunn av at denne feilen oppstod? Eller er den byttet, og du fikk da dette problemet? Mistenker at det kan være luft i systemet.

Noe annet er jo selvfølgelig topp pakning. Men ville nå ikke tatt sorgene på forskudd : )

Skrevet

hadde samme problem på¨ei daihatsu engang.. helt fin helt til du kjørte litt ..

der mangle halvparten av skovlene på vannpumpa.. fordi den går mye sakete på tomgang og lave turtall, så da fikk den tid til å ta med seg vannet.. ligger ud på høyt turtall så "skummer" den bare i vannet om du skjønner

Skrevet

Slangene er ikke harde, men fulle av vann :)

Radiatoren er byttet grunnet den forrige ble lekk, har ingenting å gjøre med denne feilen egentlig. :)

Har prøvd å lufta, men finner ingen lufteskrue?

Tviler på at det er toppaking, bruker hverken vann eller ryker :?

Skrevet
hadde samme problem på¨ei daihatsu engang.. helt fin helt til du kjørte litt ..

der mangle halvparten av skovlene på vannpumpa.. fordi den går mye sakete på tomgang og lave turtall, så da fikk den tid til å ta med seg vannet.. ligger ud på høyt turtall så "skummer" den bare i vannet om du skjønner

Var noe sånt jeg tenkte det kunne være...Får prøve å bytte pumpe i marra vel, om ikke Fliid har noen gode tips for lufting? :)

Skrevet

Denne er selvluftende. Finnes ingen lufteskrue. Ved fylling av vann, hjelp til med og pumpe på slanger for hånd. Fyller du for mye vil den bare spytte ut dette igjen og mere til ut lokket. Slangen har du nok observert, og denne går kun ut i friluft. Hold ett godt øye med vann nivå. Hjelper ikke dette, så ville jeg prøvd og byttet vannumpen. Siden de ikke er harde kan det tyde på dårlig sirkulasjon.

Skrevet
Denne er selvluftende. Finnes ingen lufteskrue. Ved fylling av vann, hjelp til med og pumpe på slanger for hånd. Fyller du for mye vil den bare spytte ut dette igjen og mere til ut lokket. Slangen har du nok observert, og denne går kun ut i friluft. Hold ett godt øye med vann nivå. Hjelper ikke dette, så ville jeg prøvd og byttet vannumpen. Siden de ikke er harde kan det tyde på dårlig sirkulasjon.

Det var det jeg trodde, at den er selvluftende. Har prøvd, men vil ikke. Prøver å bytte pumpa jeg da :)

Skrevet

kan godt være vannpumpen,men jeg hadde en e21 320 fire sylindret motor med samme problemet. problemet oppstod etter skifte av vannpumpen.løsningen da var ihvertfall å sette bilen i en bratt bakke slik att påfyllingen på radiatoren blir d høgste punktet(min hadde ihvertfall påfyllingen på radiatoren)fyllte radiatoren fullt opp og lot bilen stå på tomgang en stund slik att all luft kom seg ut!bilen ble helt fin etter dette!!

• 2 weeks later...
Skrevet

hmm

Vannpumpen har vært av og er helt strøken! Fått ny termostat. Fortsatt samme problem! Koker ved kjøring. Har også koblet ut slangene inn til varmeregisteret for å utelukke noe tull med det..

Noen som har peiling? Er helt blank her nå :?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...