Gå til innhold

"Dunke/klunke" lyd girkasse/mellomaksling e36

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Har plutselig fått en "dunke" lyd i bilen, Merker den mest når jeg har holdt litt høy gass og slipper opp. Da kommer den når turtallet har sunket litt. Og når jeg går på gassen igjen til jeg får litt turtall. Kan hende den er der på turtall og, men det merker jeg ikke mye til hvertfall. Virker som den kommer fra girkasse/mellomaksling et sted. Noen som har peiling på hva dette kan være kanskje?

Har vært ned og opp igjen til Våler i dag, og merket ikke noe til dette da, kanskje en liten anntydning til noe siste milene men når jeg var ute å kjørte med den nå senere i kveld kom den plutselig.

Mvh Vegard

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Høres ut som hardykoblingen. Legg merke til om du får samme lyd når du girer.

Samme lyd når jeg girer?

Skrevet

Ja, om du hører samme dunkelyd når du girer i fart. Er plaget med det samme, men jeg har det også når jeg setter bilen i gir.

Skrevet

Hehe, ikke greit!! Ja, kommer når jeg girer også, når jeg trykker in clutchen og skal skifte gir kommer akkurat samme lyd til jeg har fått byttet gir da blir den borti litt så kommer den på lavt turtall.. Merker ikke noe særlig på høyere turtall, men det er fordi jeg bare hører motoren og ikke klunkinga kanskje.

Skrevet

Stemmer det. Nøyaktig det samme jeg har. Lyden er såpass lav at du merker det ikke med stereoen på, så ikke så enkelt å høre hvis du ikke er oppmerksom på det.

Har allerede kjøpt hardyskive, og skal få den på mens jeg får tatt oljeservice. Blir skikkelig tight og fin i girene etterpå :)

Skrevet

Et godt kjennetegn på at hardyskiva er gåen er at bilen rykker ved lavt turall i 1 og 2 gir. Merker det litt i de høyere gira også, men ikke på langt nær så godt. Rykkinga oppstår når du slipper opp eller gir gass uten å skifte gir. Den klunkelyden du beskriver høres mer ut som gåen eller løs mellomaksling. Da hardyskiva mi var utslitt hørte jeg ikke noe klunkelyd hvertfall. Men det kan sikkert være den for det da. Er hvertfall billigere å bytte hardyskive enn mellomaksling.

Skrevet

Ja, den rykker litt ved lavt turtall... hvis jeg kjører bortover å har 50 og slipper opp gassen så den kommer ned mot 30 begynner den rykke litt av og til.. Kommer helt ann på dagen. Hmm, kanskje ikke helt klunkelyd, men er hvertfall en v4eldig svak lyd som kommer.. Litt sånn dunk aktig, hvet ikke hva jeg skal sammenligne den med..

Men hvordan ser jeg/ finner jeg ut om hardyskiva er gåen, biler står i lufta nå, og var under å titta, men hvet ikke helt hva jeg skal se etter på skiva,..

Skrevet

Nå hvet ikke jeg helt hva du mener er tydelige sprekker... Men var under nå, å jeg ser sprekker rundt noen av boltene og under den ene bolten mot kanten av gummien på den ene hadde det gått av et lite skall. Kan vel ikke si de var veldig store de sprekkene med hadde ikke noe problem å se dem ved bare å lyse på skiva med en lommelykt når jeg lå under der.

Skrevet

Det jeg mente med tydelig var at det er lett å se at det er sprekker, ikke bare ujevn overflate. Sprekkene blir ikke store pga at det er veldig kompakt gummi. Er hvertfall helt sikkert at du bør bytte hardyskiva da.

Den skal ikke ha noen form for sprekker når den er ok.

Skrevet

Okey... Skjønner! Får få bestilt meg en sånn da, også bytte den og se. Siden det ikke har vært så mange andre forslag enn hardyskive her, så er det vel bare å skifte og se om det blir bedre istede for å skal ligge under å lete etter andre feil også vel. Hva annet kan det være da? har likssom bare kommet når jeg har kjørt ganske rolig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...