MPowered Skrevet Mai 25, 2008 Skrevet Mai 25, 2008 Jeg har hørt at noen kobler ut sin vanos styring ved turbo/kompressortrimming. Jeg har en 3 liter som bikker 180.000km nå, og har enda ikke skiftet vanos. Jeg hører om veldig mange som må skifte den mellom 160 og 200 tusen km. Jeg tenker da å komme den litt i forkjøpet å bruke pengene på et kompressorkit å koble den av, da det faktisk ikke er så mye dyrere enn å sette bilen på versted for å få skiftet vanosen. Men dette kan jeg lite om.. Lurer da på hvordan den "slåes av" og hvordan dette vil påvirke bilen videre. Jeg ser for meg effektkurven vil forandre seg mye, og den vil bruke mer bensin. Tenker i lavtrykksenden, noe rundt 350hp. Noen utfordringer jeg vil møte på?
Dirty Skrevet Mai 25, 2008 Skrevet Mai 25, 2008 vis du ikke har kunnskaper om å bytte en vanos. tror jeg ikke det vil bli noe billigere å sette på en kompressor. å bytte vanos er ikke vanskelig, få med deg en som kan det, så tar det ikke mange minuttene faktisk. Meen vis den ikke lager noen ulyder, hadde jeg ikke gidda å tenkt på det enda
Jokkis Skrevet Mai 25, 2008 Skrevet Mai 25, 2008 noen minutter å bytte vanos? Min M3 skal på verksted for å bytte vanos på onsdag. Det kom til å ta hele dagen fikk eg beskjed om....
MPowered Skrevet Mai 26, 2008 Forfatter Skrevet Mai 26, 2008 Jeg også har fått intrykket av at dette er kostbart og krever litt tid. Hvordan hører jeg om den lager ulyder da? Og hvorfor lager den de lydene? Kan ikke høre noe unormalt i forhold til vanlig motorlyd jeg da. Aldri hørt en defekt vanos
Tommy Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Hvis vanosen skal byttes, så må du ha et spesialverktøy for å trykksette den, silk at du "låser" kammene i en spesiell posisjon. Men fordi om vanosen lager lyd, så trenger man ikke å bytte hele, det er som oftest en liten oljesil som er tett, og noen O-ringer på solenoidene som må skiftes. Dette trenger man ikke spesialverktøy til, å det er gjort på en times tid, å det er vel ca 150-200.- i deler. Dette sier / vet ikke verkstedene noe om, å skifter heller bare vanosen, som vel koster ca 20.000.-
Jokkis Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Jeg også har fått intrykket av at dette er kostbart og krever litt tid.Hvordan hører jeg om den lager ulyder da? Og hvorfor lager den de lydene? Kan ikke høre noe unormalt i forhold til vanlig motorlyd jeg da. Aldri hørt en defekt vanos Med defekt vanos kommer en rrr lyd på rundt 1000 omdr. Høres best når motor er varm. Hørers fælt ut. (På min bil fikk eg konstatert at vanos måtte byttes men kunne bruke bilen intil den skulle på verksted.)
Rogern Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Jeg hører den rrrrr lyden i vanos når jeg starter opp min m3 3.0 som om den bråker litt til den får oljetrykk for d varer kun noen sekunder.. er dette normalt? litt off topic kansje
Tommy Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Jeg hører den rrrrr lyden i vanos når jeg starter opp min m3 3.0 som om den bråker litt til den får oljetrykk for d varer kun noen sekunder.. er dette normalt? litt off topic kansje Ja, det er helt normalt, min er også slik.
R Andersen Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Tror det er mange vanoser som har blitt byttet, men som ikke har trengt det..
Glenno Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Link til video klipp på dr vanos hvordan defekt vanos kan høres ut. Forsjellige motorer.
MPowered Skrevet Mai 26, 2008 Forfatter Skrevet Mai 26, 2008 Se der ja, den linken var til stor hjelp. Er det slik at plutselig en dag blir det slik, eller går det gradvis over tid?
Glenno Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Nei det kan jeg ikke tro det vil gradvis gå over da det er vel noe som er slitt. Mulig en annan olje eller f,eks qmi motorrens eller noe kan dempe kalkingen litt. Pratet med en som bare hadde stramet kjeden (m50b20). På min m50b20 en bolt som er svakhet. Denne selges kun sammen med noen ekstra skiver de har funnet ut skal forsterke og dermed solgt som et kit. Bolten koster 37kr, men selges kun med de andre delene så prisen blir da ca 500kr for deler. Dette var en m50b20 så blir vel litt forsjell på andre motorer? Hørte noen rykter om at Koed solgte noe som skulle holde deler til rep av vanos i riktig posisjon men ikke sjekket dette opp. Det jeg fikk av tilbake mld fra bmwccn fora var at det ikke var farlig kjøre med den kaklingen men veldig irritterende høre på. Om det blir effekt tap vet jeg heller ikke. Ligger forøvrig noen tråder her på bimmers og bmwccn om du søker på vanos.
Rogern Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Jeg hører den rrrrr lyden i vanos når jeg starter opp min m3 3.0 som om den bråker litt til den får oljetrykk for d varer kun noen sekunder.. er dette normalt? litt off topic kansje Ja, det er helt normalt, min er også slik. Det var godt å høre! har liksom ingen å sammenligne med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå