Gå til innhold

Skifte av lyspære i gearindikator/programvelger E34

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Har en E34 med automat.

Regner ganske sikkert med at det skal være lys ved gear-spaken og bryter til programvelgeren. (S/E/*)

Er hvertfall ikke noe lys i min bil.

Trolig er panelet også bare klipset fast, men jeg tør ikke ta i så hardt siden jeg er usikker på hvordan den er festet.

Er helt sikkert noen her som har gjort dette, og hvordan??

Skrevet

Du må få lirket en lille krok ned i forkant (mot motoren) og løfte opp.

Er 2 plastikk hak som holder den fast der.

Samtidig som du da løfter må du få den fremover, da der er to plastikk slisser i bakkant.

Disse knekker hvis du bare løfter den rett opp.

Åssen du da bytter lys pære veit jeg ikke, men mener å ha lest at dette er dioder som er loddet fast, og man må kjøpe ny kontakt hvis lyset er gåent.

Skrevet

hmm. har samme problem med min e 34. aut. indikatoren virker ikke. Hele ruten/displayet er orange. Må hele innmaten skiftes eller holder det evnt. å skifte dioder som det blir nevnt her?

Skrevet

Tusen takk for tipsene :D

Under mitt forsøk med skrujern, så prøvde jeg meg på den siden mot håndbremsen...noe som da var feil :P

Og takk for linken, kostet "bare" kr.440,- hos GS.

Egentlig ikke så ille pris....hadde nemlig en -94.mod. Mazda 323F, der lyset i bryteren for varmeseter var gåent.

Mazda i Bergen skulle ha nesten 1200,- for en enkel liten bryter :shock:

Men skal gjøre et forsøk på å åpne bryteren først.

Har loddet en del brytere tidligere med dioder ifra www.dioder.no og med vellykket resultat :D

Skrevet
hmm. har samme problem med min e 34. aut. indikatoren virker ikke. Hele ruten/displayet er orange. Må hele innmaten skiftes eller holder det evnt. å skifte dioder som det blir nevnt her?

Du mener det displayet fremme i kombi-instrumentet??

Det fungerer hos meg, er kun belysningen nede ved gear-spaken som mangler i min bil.

Men det må vel være en slags signalfeil/ledningsfeil hos deg, for det er vel neppe at alle pixlene i displayet ditt som er gåen.

Skrevet

Jeg vil tro det er samme fremgangsmåte som ved skifte av lys pærer i El. heis bryter. Jeg har 525 iAT, 93, og jeg har lys i min bryter for gear program valg.

Se på:

http://www.autopower.se/ - Gör Det Själv-Mekartips- Byte av glödlampor i elhisskontakten E34.

Der finner du også en link til hvor man får kjøpt nye pærer.

Skrevet

Joda, er en E34 jeg har.

Merkelig om bryteren til programvelgeren ikke har lys.

Men skal hvertfall demontere bryteren, så skal jeg komme med en tilbakemelding her hva jeg finner ut.

Jobber turnus, så det blir ikke noe demontering før i slutten av neste uke...

Skrevet

ok, stemmer sikkert det. Trodde du tenkte på selve girvalgene som står loddrett langsmed spaken. Men viste forsåvidt ikke at det skulle være lys i programvelgeren heller så det va opplysende! Må vel se å få lys i programvelgeren min jeg også da!

Hadde vært supert å fått en oppdatering på hva du kommer fram til når du kommer så langt!

Skrevet
Overnevnte svar var ment fra meg, men kom ut på feil bruker. Sånn .....

Er fornøyd for svar uansett jeg :)

Regner med, og håper at det også skal være lys i den nummererings-platen (P-R-N-D-4-3-2) ved siden av gear-spaken.

Dette skal jeg jo demontere samtidig, så skal sjekke ut om det er ei ødelagt lyspære der.

Skrevet

Tror ikke det skal være lys i P-R-D-4-3-2 platen, på min er bokstavene og tallene malt i sølv farge, og ikke noe lys slipper gjennom der.

Kun lys i program bryteren.

Skrevet

Ja, såg på det idag.

Det skal ikke være lys i den indikator-platen, og det er sikkert derfor det er digital indikator fremme i kombi-instrumentet også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...