Gå til innhold

Dårlig drag før 4000 omdreininger.. Trenger tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettop byttet fra Mercedes E300 til 98 523iA og er fornøyd med det.

Men det er uvanlig dårlig drag før jeg når 4000 omdreininger... Da merker jeg at motoren kvikner til og drar skikkelig ut..

Merket dårligere drag enn vanlig idag, mens bilen 2 timer senere var litt bedre... Motoren går meget pent og jevnt på tomgang. Eneste er litt rasling i Vanos når man høyner turtallet...

Usikker på om dette kan skyldes feil plugger, dårlig bensintilførsel etc???

Luftfilter er bra, olja ser grei ut og bilen starter og går jevnt og fint på tomgang.

Har merket litt fusk på høyt turtall et par ganger, men som regel drar bilen fint hele veien ut...

Noen som har tips om de første tingene jeg bør sjekke?

En fersk BMW eier setter stor pris på tips fra de mer erfarne :)

Skrevet

Usikker på hvordan det er på din men kan jo være at det fungerer noe likt i prinsippet kansje. Grunnet Vanos kjennes det ut som det skjeer noe mere etter ca 3500-4000 på min m50b20. Kamene vrir stilling/grader etter et antall omr på turtallet. Tar jeg ikke helt feil har du kansje dobbel vanos eller kom den litt senere?

Raslingen høres ut som kan være vanos.

http://www.drvanos.com/videos.html

Prøv søk her på bimmers så finner du en tråd om vanos og din motor. Mener huske var noe rundt den biten med vanos på din motor også.

Det at forsjellen på draget du nevner (2t) , kan det ha sammmenheng med ute temp gjøre tro?

Skrevet

Hadde det vært en M50 520 hadde jeg skjønt det. Det er en ubrukelig motor i den bilen. 47Nm under 5000rpm.

Tror ikke det er noe galt med motoren din, det er bare at den gamle stjernebilen din har MYE mer moment i kjelleren. Det er ikke sammenlignbart.

Skrevet

Det sitter en M52B25 i bilen din. den har enkel VANOS, altså bare på eksos-siden.

Dårlig bunndrag i den i forhold til når den får litt turtall. I 1999 kom M52TUB25. Den har dobbel VANOS og betydelig mer bunndrag! :)

Skrevet

Men du har ikke vanos vel Astri? har ikke du m20 også da? Vanos kom vel i midten av 93 med vanos på m50 motoren som overtok etter m20 motoren, korriger meg om jeg har feil her.

Skrevet
Men du har ikke vanos vel Astri? har ikke du m20 også da? Vanos kom vel i midten av 93 med vanos på m50 motoren som overtok etter m20 motoren, korriger meg om jeg har feil her.

Nei eg har ikkje vanos. skreiv at eg hadde m20b20 maskin jo. Men det e kje så bra drag før over 3500 omdreiniger...

• 2 weeks later...
Skrevet

Takker for alle innspill... Hatt pc krasj siden sist, men merket enorm forskjell når bilen fikk et nytt bensinfilter som ikke hadde sittet der i 10 år, sammen med nye plugger og sportfilter for mer luft... Men stjernebilen gikk bedre ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...