E30_Dale Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Pianotråd, hva er det? Og hva er det godt for? Hvor brukes dette?
Morten01 Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Det er en type tråd, eller kall det streng som er spent opp inne i piaonet, og er spent opp med en bestemet lengde og styrke for å få få en bestmet tone. Tråden består av herdet karbonstål med 0,85 % karbon og en nominell hardhet på 45 Rockwell. Den anvendes blant annet i musikkinstrumenter og noen typer fjærer. Tonen fremkalles ved att evt en tangent som er koblet til en såkalt "hammer" blir slått ned på den så den begynner å vibrere, og skape trykk bølger i lufta som ørene våre kan oppfatte
joacim Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 og i bil sammenheng brukes den i motorer. Det freses et spor rund sylinderen (i blokka) i dette sporet legges det en piano tråd som er forma med perfekt passform. Tråden vil ha ligge littegran høyere en selve planet på blokka, og presse topp pakningen ekstra hard opp mot toppen, og ta i mot kreftene som presser utover fra sylinderen. Dermed minsker risikoen for at topp pakingen ryker av for høyt trykk i sylinderen. jeg er ikke flink til å forklare hehe
Bmw-power85 Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 pianotråd er d som brukes til og o-ringe en blokk. d freses et spor rundt sylinderne og og nedi der legger du pianotråd. eller rustfri sveisetråd. disse skal freses 0,7mm ned i blokka og slik at stålringene på topppakningen presses mot pianotråden og gjør motoren holder bedre på trykket. dette gjøres somregel bare av folk som har planer om og kjøre MASSE trykk. Mvh
Brasan Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Har også hørt om at folk bruker pianotråd til å skjære ut frontruta. fjerner lister og alt sånt, så trer man tråden igjennom limet, fester tråden til en pinne eller skrutrekker eller noe sånt, også drar man bare tråden langs ruta. riktignok en mann på utsida og en på innsida for å få gjort det da. Sikkert ikke i den sammenhengen du lurte på, men jeg har ihvertfall hørt at man kan bruke den til det.
Es-brusv Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 kallenavn på sånn tråd hitman (hvis du vet hvem det er) bruker når han skal kvele noen. sikkert ikke det du var ute etter men...
yxrkt Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 kallenavn på sånn tråd hitman (hvis du vet hvem det er) bruker når han skal kvele noen. sikkert ikke det du var ute etter men... tror hitman bruker nylon streng.. siden han slipper gjennom sikkerhetskontroller med den.
Brasan Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 kallenavn på sånn tråd hitman (hvis du vet hvem det er) bruker når han skal kvele noen. sikkert ikke det du var ute etter men... tror hitman bruker nylon streng.. siden han slipper gjennom sikkerhetskontroller med den. Det heter forøvrig "Garrote" på engelsk ihvertfall.
JoCCe Posted June 3, 2008 Posted June 3, 2008 Men vil tro det er "o-ringen" mellom blokk og topp det er snakk om i dette tilfelle? hehe
Ostnes Posted June 3, 2008 Posted June 3, 2008 Mange dansker som kjører Scania med rakrør bruker ofte å stramme opp gitarstrenger inne i røra for å få finere lyd vistnokk..
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now