Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her som har en veiledning til og bytte vannpumpe på 320i m52?

Jeg tenkte og bytte den etterpå, værtfall gjøre klart slik at det bare er til og bytte den.

Har hatt av radiator og byttet termostat på en 320 før og vet hvordan man gjør det men jeg vet ikke hvor på motoren vannpumpa sitter.

Trenger jeg ta av grillen feks? Det er crome fra gs og det tåler nok lite før det sprekker hvis jeg må av med den :)

Er det mye og gjøre og ta av for og bytte vannpumpen? Vil det bli mye mere jobb en og bytte termostatet?

Takker for svar

Skrevet

har gjort det på en 318 en gang...

vifta sitter på vannpumpa, så du må av med vifta, så er det vel 3/4 skruer som du må skru ut, og disse på inn i gjen i hullene ved siden av om jeg ikek husker feil... sa skrur du pumpa ut ;-)

Skrevet

hvor sitter den? bak den vifta? der sitter det jo bare et stort drev og bak der er jo lagrene..

Skjønte ikke helt hvor dere mener! jeg har jo ac så det er enda en radiator som sitter i veien.

Verkstedet har over 2 uker ventetid og da må jeg få fraktet den ditt uten kjøling, Er det noen her inne som kan komme til askim og fikse bilen min?

Send pm så blir vi enige!

Delene er bestilt, har ny vannpumpe og termostat nå, henter nye vannslanger i morgen også må jeg få tak i en ny radiator

Skrevet

ny vannpumpe ja, skal jeg skru av viftepropellen i plast også hele den greia som vifta sitter skrudd inn på selve den viftehjulet som drar plastvifta rundt?

Eller holder det med og skru av plastvifta som sitter i 4-5 umbrakoskruer?

Sitter vannpumpen på venstre side hvis du står forran bilen? Da sitter den under der hvor termostatet sitter? Må jeg ha av reimer på motoren for og få byttet pumpa?

Jeg tittet på linken men fant ikke noe info om vannpumpe bytte på e36 selvom jeg så igjennom alle 3 sidene..

Fint hvis noen har et bilde av motoren med hvor pumpa sitter..

Jeg har ac på bilen og har da enda en radiator helt forran på bilen, må jeg ha ut den også grillen min for og komme til?

Har også et spm til ang vannslangebytte, den lange tynne vannslangen som sitter festet nederst til høyre på radiatoren sitter stripset fast langs metallet på bilen, Går det an og ta opp disse uten og ødelegge dem eller kan man bruke vanlige svarte strips som fåes på bilxtra eller biltema? eller vil ikke dem holde på varmen som blir i slangen?

Jeg har også enda et spm :) Når jeg spylte inn i radiatoren så kom det ut små lyse lyse brune mini partikler innimellom (ikke mye) hva kan det være? Kan det være lyslys møkk fra systemet?

Jeg spør fordi jeg hadde en mercedes c280 en gang og der var topp pakningen gåen og alle vannslanger og ekspasjonstank så ut som en kjele med brun grøt!

Kan jeg ha begynnelse på gåen topp pakning eller er det normalt at det er litt skitt i systemet?

Det var ikke noe olje på papiret når jeg tok papir rundt en pinne og stakk i bunnen på radiator også var det heller ikke noe olje og se i slangene annet at den ene slangen var litt lysebrun flekkete ytterst, lokket til radiator var heller ikke oljete.. Alt ser bra ut utenatt at det var mikro partikler som kom ut da jeg spylte radiator tanken..

Skrevet

Skitt i systemet er veldig vanlig. Rust vann kaller noen, deriblandt jeg det. Er det f.eks ikke byttet kjølevæske på en stund, da forekommer dette veldig ofte. : )

Så til vannpumpe bytte ditt. Din "vanlige" radiator må ut. Denne "propellen". viften med andre ord må av. 32 mm fastnøkkel gjør da susen (husk at dette er links gjenget, slik som nevnt tidligere) for og løsne så skrur du den veien du normalt gjør for og stramme en mutter. Denne pleier og sitte godt og du må da mest sannsynlig kile fast reimen på ett eller annet vis (nb. ikke hold fast osv i reimhjulet som sitter rett bak viften, det går mest sannsynlig i knas). Finnes også ett spesial verktøy for denne operasjonen, men å kile fast reimen fungerer det og. Kan være en fordel og være to. Og gi 32mm fastnøkkelen ett par kakk istede for og "skru" kan være lurt slik at det løsner.

Da er viften av.

Nå må multireimen av.

Nå må reimhjulet som er festet med 4 stk. 8 mm skruer (10mm 6 kant hode) av.

Da ser du rett på vannpumpen. Skru ut diverse skruer som holder denne fast.

Ta ut pumpen 8høres enkelt ut, men noen ganger sitter pumpen noe inn i helsike) .

Egentlig tror jeg ikke at jeg trenger og fortelle så mye mer. Alt må på igjen. luft systemet. tut og kjør.

Edit; Ser jeg var litt tregt ute : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...