conzoz Skrevet Juni 7, 2008 Skrevet Juni 7, 2008 Heisann alle sammen Jeg merker nå at clutchen begynner å ta kvelden. Det rykker en del når jeg setter i gang på første gir, samt at jeg har enorm vandring på clutchpedalen før den begynner å ta. Regner med at dette er symptomer for slitt clutch. Jeg har planer om å bytte selv, selvom jeg aldri har gjort dette før. Hva må egentlig kjøpes inn og hvor er slikt utstyr billigst? Alle tips og anbefalinger tas i mot med stor takk! Hvilken torxpipe må jeg ha for å få av girkassen? Har ringt til GS og de sa at det er M10 x 65 -bolter. Vil https://verktoybutikken.netbox.no/butikk/catalog/product_info.php/cPath/21_214/products_id/642 virke? MVH Olav
Glenno Skrevet Juni 7, 2008 Skrevet Juni 7, 2008 Bumper denne for deg jeg Vet ærlig talt ikke men tror det er omfattende jobb da verkstedet jeg bruker tror jeg brukte 7 timer på denne jobben. Om det er vansklig vet jeg ikke men sikkert mye som må skrues vil jeg tro. Husk montere shorte shift når du først er igang også da Mvh Glenn
NiFtY Skrevet Juni 7, 2008 Skrevet Juni 7, 2008 du trenger iallefall torx piper til skruene rundt kløtsjhuset. har du bukk, er dette rimelig plankekjøring. clutch sentreringsverktøy lurt å skifte olje på kassa, og sjekke giroverføring/hardykobling når du først har det nede. finner alt du trenger på www.schmiedmann.no eller gsbildeler.no
conzoz Skrevet Juni 7, 2008 Forfatter Skrevet Juni 7, 2008 Takk for svar! Jeg tenker å sette bilen opp på bukker en stund for så å skifte clutch. Torx-piper skal jeg nok få handlet meg. CityBeat: hva mener du med sentreringsverktøy? Regner med at det er noe som gjør at noe blir sentrert, men jeg har ikke anelse hva dette "noe" er. Hvor får man kjøpt dette? Ser at Schmiedmann har clutch til M50 motoren. Riktignok står det 525i M50 årg. -09/90, men jeg har 520i M50B20 1990. Vil dette være riktig clutch. Det står også at det ikke er en orginal vare, og jeg er litt skeptisk til dette etter at to muttere som følte med et stag jeg handlet der var av elendig kvalitet. Glenno: Shortshift kan jeg vel montere innenfra? altså bare ta av kula og løsne spaken. Eller har jeg misforstått? MVH Olav
conzoz Skrevet Juni 7, 2008 Forfatter Skrevet Juni 7, 2008 Noen som vet hvilken TORX-størrelse jeg skal bruke for å bytte clutchen min? Altså 90' 520 24v, dersom dette er nødvendig informasjon.
Glenno Skrevet Juni 7, 2008 Skrevet Juni 7, 2008 Jeg handlet clutch på Gs bildeler men sjekk mekonomen, koed etc.. sachs eller hva det staves er det også f,eks tronerud bil bl. a bruker. Om du er medlem av bmwccn har du også rabatt men du må da fremlegge og opplyse om at du er medlem. Shortshift finner du egen tråd på under DIY bl.a. Må nok ta noe under bilen også. Kjøpte selv z3 shortshift på gs. Men som sagt sjekk priser rundt om da dette varier med u/moms og sende kostnader.
Glenno Skrevet Juni 7, 2008 Skrevet Juni 7, 2008 Noen som vet hvilken TORX-størrelse jeg skal bruke for å bytte clutchen min? Altså 90' 520 24v, dersom dette er nødvendig informasjon. Haynes eller bently rep håndbok er kjekt ha. Angående verktøy så kommer du langt om du kjøper store verktøy sett de har på biltema.
Bimmerlars Skrevet Juni 7, 2008 Skrevet Juni 7, 2008 Det du trenger er clutchsett (lamell og trykkplate) og evnt. utløserlager om det ikke følger med i settet.
Glenno Skrevet Juni 7, 2008 Skrevet Juni 7, 2008 Bare be om komplett det. Måtte bytte noen simringer på min, så kansje greit kjøpe disse også?
Bimmerlars Skrevet Juni 7, 2008 Skrevet Juni 7, 2008 Ja, kan godt skifte simringen bak på veiva, og evnt. på inngående/utgående aksel på kassa om det skulle lekke der. Se nøye på svinghjulet etter varmeflekker og evnt. sprekker. Vibrerende clutch kan bli resultatet om ikke det blir fjernet. Dreier svinhjulet om det holder, hvis det er ille må det slipes i tillegg. Ser det greit ut kan du gå over det med fiberskive på en drill og montere den nye clutchen. Pass på å få lamellen i senter, hvis ikke får du problemer når du skal tre på girkassa etterpå.
Sir Hofstad Skrevet Juni 7, 2008 Skrevet Juni 7, 2008 Glemt noe vesentlig her og det er å sjekke svinghjul og moment og tiltrekkingsrekkefølge på bolter.
conzoz Skrevet Juni 8, 2008 Forfatter Skrevet Juni 8, 2008 Her har det skjedd litt i løpet av natta ja! Takker for alle svar sålangt. Jeg får vel gå til innkjøp av et sånn stort verktøysett på biltema tenker jeg da, selvom jeg er en Bacho-fan. Nå åpner jo koed avdeling i norge også så da kan jeg høre litt der om de har en god pris på det jeg skal ha. Fant også sentreringsverktøy hos schmiedmann, så det bør vel gå. Angående moment og rekkefølge, hvor finner jeg dette?
Dirty Skrevet Juni 8, 2008 Skrevet Juni 8, 2008 sentreringsverktøy er for pyser. klarer deg fint uten det. byttet kasse på min forje uke. + har byttet på andre biler og, ikke vits en plass, bare ekstra kostnad
berntsen Skrevet Juni 8, 2008 Skrevet Juni 8, 2008 sentreringsverktøy er for pyser. klarer deg fint uten det. byttet kasse på min forje uke. + har byttet på andre biler og, ikke vits en plass, bare ekstra kostnad Bytta du clutch også da eller bare kasse? Lamellen må være i senter når trykkplata monteres men kan bruke en pipe eller et rør ol. uten å koste seg ekstra på sentreringsverktøy. Men sentreres må den.
conzoz Skrevet Juni 29, 2008 Forfatter Skrevet Juni 29, 2008 Noen som vet og moment og tiltrekkingsrekkefølge på boltene til clutchen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå