Gå til innhold

E30 325i M50 Kompressor. Update s.32!


Steven
 Share

Anbefalte innlegg

Har skjedd mye i det siste :) Har hatt 2 uker fri og har vært i garasjen nesten hver dag, hele dagen :P Har begynt på det nye karrosseriet. Var selfølgelig litt rust som måtte tas, men ikke så mye og godt var det. Har satt gamlebilen på bukker å demontert alt av understell og styring fra denne. Alt er vaska og nymalt og er montert opp på det nye karosseriet. Har lagt opp nye bremserør foran og bak og montert opp nye Ireland Enginering stabstag :D

Men nå har jeg fått bilen på jorda igjen med felgene på. Så nå er det bare kosearbeid igjen, montere motor og interiør.

Har ikke hatt tid til å oppdatere underveis, men har tatt masse bilder. Så her kommer hele sullamitten. Tar litt forklaring underveis :)

hfz38s2zhj2mlcm09n69.jpg

Forrige eier hadde "tatt" rust. Så helt forjævelig ut så jeg måtte gjøre det på ny. FØR

w1ou4gk2cbs6rdgojuus.jpg

53cmehaw6qkdijbzsrd2.jpg

5nu1ea6t7rjzulrimpgv.jpg

ETTER

3leu5ns8elo0toxerwgu.jpg

7vmlvwoitpe4i6rt2luf.jpg

mc7codtrrc2qr2p01lu6.jpg

xi09fjray3ylbysf0n4h.jpg

Har også sveist inn camber/caster justeringsbraketter i bakstillingen

wo65dkuw846ykjnl5gv5.jpg

52m7cu6msnrt8ajdsjt1.jpg

cmnprvxoy2tj6mge79sq.jpg

Ireland stabstag, forsterka oppheng bak

0hhspkmq8vot5qcjo5y1.jpg

9o7ljmwlwhk2waggvplr.jpg

Gamle motoren som sto i, en M50B20 faktisk

j5e2dr9j0z6z5lfv061f.jpg

Tok hele sjiten ut under

wt3fanfr2pyqze28e83t.jpg

4obj1ll38x21j19j6a7f.jpg

Her står den gamle bilen på bukker. Bulkete å ganske ribba

2plk1u98kay43dq8ijh3.jpg

Ned med forstillingen

69aq0p36pts5h0qjj3wv.jpg

sdki7urrbcxy98t36r2b.jpg

Pussa litt rust i batterikassen og klatta på litt hammerlakk

8guys9geb10dfcogdrih.jpg

7ep45fe69kuaclkhausc.jpg

Lagt opp bremserør med justeringsventil på frambremsene

wpgk9a7ba9qeof3zw17t.jpg

55awyou6yz00i68gbl8j.jpg

2n9cd2guv6skvkn008n0.jpg

Bensinpumpa montert i tanken, Walbro 342, skal holde til 5-600hk.

gkpo2xqwpi9swwvdg3lf.jpg

Mer rust, jekkfeste og der hvor bensinpumpa hang før.

9fw1na8m4gs3c4ugymbq.jpg

mvut3bgwbgmqmcen3deo.jpg

faebbu7lqcl9i3q69s3x.jpg

ntlhg3eoelwh8nxxhqqc.jpg

3cnrn2d7phr7l3gj1nu3.jpg

h9o4412s3fypyrc6ihr7.jpg

d0kn8r7rxcvif6hwgu0n.jpg

w6cwv4cneszreyfu32ay.jpg

4jwwbsfoejtv6yrx06x9.jpg

Tok litt overflaterust rundtom i bagasjen

2ffwf3t5s81bhgjn79h6.jpg

jhkaqhnalzke0ylnvpe1.jpg

vab0hkcqf85dn1e2a0uy.jpg

Det som er demontert fra det nye karosseriet

bnll67newkbhgk117bce.jpg

Bakstilling klar

0u081wbl01r45qdw6v9x.jpg

s5gegsnnsyb7pidze6lr.jpg

Pussa og vaska traversen foran, og så malt opp med hammerlakk

zl18br0q8vw0gq3hx3c6.jpg

s67o7shj9hn9vt4bhgwp.jpg

Forstilling vaska og montert

dj30px06es0fqbnjs722.jpg

28oct29ks2st5pep2955.jpg

vnrf4z3ro61mgoe118s6.jpg

Ny foring i styrestag, fra ireland engineering

flsq2udx7xifwvgit02g.jpg

Servosnekke fra E36 montert

f80nc2bcpvf4snrfjgoj.jpg

På bakken igjen

r2ojidbv9oz1g0wx0gro.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det at jeg kanskje kunne ha forklart mer om hva jeg gjorde/tenkte ang den diff-jobben.. Men men, skitt au...

Men hvorfor har du lagt inn en reduseringsventil på forbremsene Steven, og ikke bak? I mitt hode er det som regel bakbremsene som må "strupes" litt - og det i sammenheng med store calipere foran lixom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedi: ser at du har gjort en tipp topp jobb, stussa bare litt på at du ikke nevnte noe om hvordan man sjekker kontaktpunkt i "DIY" posten din.

Steven: Se her ja, prøve og være klar til sommern du el?

Skal være klar lenge før sommeren mister :) Er vel heller svar på søknaden om godkjenning som stopper meg. Den har jeg ikke fått surra meg til å sende enda. Men den blir nok sendt i løpet av uka.

Ser det at jeg kanskje kunne ha forklart mer om hva jeg gjorde/tenkte ang den diff-jobben.. Men men, skitt au...

Men hvorfor har du lagt inn en reduseringsventil på forbremsene Steven, og ikke bak? I mitt hode er det som regel bakbremsene som må "strupes" litt - og det i sammenheng med store calipere foran lixom?

Bak har jeg den originale reduseringventilen. Så bakbremsene får den bremseeffekten de skal ha. Men foran må det strupes litt for å få et bra bremseforhold. Skivene er mye større foran og bremseeffekten blir kraftigere. Så hvis jeg kjører uten ventil vil forhjulene låse seg lenge før bakhjulene får noe bremseeffekt. Kjører også med større hovedsylinder hvis du ikke har fått med deg det. Fra E34 540 med 25,4mm stempel mot 20,6mm som er originalt.

Følger med her, dette blir bra!:)

:headbang:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta blir jo jättekult! Var dette p.g.a velten at du bytta kaross? Planer om å flytta over M-techen eller blir det sleeper?

Takker :) ja, bilen fikk en stygg skade på c-stolpen, ene kanalen og hele taket som gjorde at jeg valgte kjøpe nytt karosseri. Blir i første omgang å få den kjørbar og godkjent før jeg legger i noe mer penger. Men stylingen har jeg jo liggende, så får se hva det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kan ta en liten update. Er reist på jobb igjen så bildene får komme senere :)

Men har hvertfall gjort ganske mye. Alt interiør er montert, det meste elektriske er ferdig. Mangler litt på den ekstra instrumenteringen.

Motor er på plass. Her mangler jeg bare å koble opp sprutet og montere det inn over hanskerom.

Har også ordna meg nytt svinghjul og clutch. 240mm letta svinghjul, og Sachs performance trykkplate, typ 722 for å være nøyaktig. Men mangla lamell. Så den er bestilt og ligger på posten. Ble 6 puck sinter med fjærer.

Så da blir det montering av girkasse og oppstart når jeg kommer hjem igjen.

Planen er å starte og kjøre inn motoren på Biltema 10W-40 mineralolje. Noen som har noen innspill for hvor lenge jeg bør kjøre på denne før jeg bytter over til Castrol Edge Sport 0W-40?

Jeg har også styrt endel med coupevifta. Får den ikke til å gå!

Virker ikke på noen av hakka på bryteren, heller ikke nr 4 som skal være direkte kobling fra batteri til motor.

Det som jeg har gjort er:

- Sjekka sikringer - OK

- Byttet avlastningsrelè(K7) - Men er usikker på om det er ok, siden det ikke klikker når jeg vrir på bryteren.

- Byttet trinnbryteren i coupe fra den andre bilen som jeg vet virket. OK

- Byttet viftemotoren, og sjekka at den går med direkte strøm fra batteri. - OK

- Byttet motstanden fra den andre bilen. I tillegg pussa og gjort den ren.

Og etter hva jeg har fått med meg da er det ikke så mye mer enn ledninger igjen? Mistenker at det kan være kabelbrudd en plass. Det kommer hvertfall ikke strøm frem til motor. Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta en liten update. Er reist på jobb igjen så bildene får komme senere :)

Men har hvertfall gjort ganske mye. Alt interiør er montert, det meste elektriske er ferdig. Mangler litt på den ekstra instrumenteringen.

Motor er på plass. Her mangler jeg bare å koble opp sprutet og montere det inn over hanskerom.

Har også ordna meg nytt svinghjul og clutch. 240mm letta svinghjul, og Sachs performance trykkplate, typ 722 for å være nøyaktig. Men mangla lamell. Så den er bestilt og ligger på posten. Ble 6 puck sinter med fjærer.

Så da blir det montering av girkasse og oppstart når jeg kommer hjem igjen.

Planen er å starte og kjøre inn motoren på Biltema 10W-40 mineralolje. Noen som har noen innspill for hvor lenge jeg bør kjøre på denne før jeg bytter over til Castrol Edge Sport 0W-40?

Jeg har også styrt endel med coupevifta. Får den ikke til å gå!

Virker ikke på noen av hakka på bryteren, heller ikke nr 4 som skal være direkte kobling fra batteri til motor.

Det som jeg har gjort er:

- Sjekka sikringer - OK

- Byttet avlastningsrelè(K7) - Men er usikker på om det er ok, siden det ikke klikker når jeg vrir på bryteren.

- Byttet trinnbryteren i coupe fra den andre bilen som jeg vet virket. OK

- Byttet viftemotoren, og sjekka at den går med direkte strøm fra batteri. - OK

- Byttet motstanden fra den andre bilen. I tillegg pussa og gjort den ren.

Og etter hva jeg har fått med meg da er det ikke så mye mer enn ledninger igjen? Mistenker at det kan være kabelbrudd en plass. Det kommer hvertfall ikke strøm frem til motor. Noen som har tips?

Har du prøvd å brokoble avlaster releet?, bare ta en ledning fra 30 til 87.

Sjekka du at det var strøm inn på bryter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta en liten update. Er reist på jobb igjen så bildene får komme senere :)

Men har hvertfall gjort ganske mye. Alt interiør er montert, det meste elektriske er ferdig. Mangler litt på den ekstra instrumenteringen.

Motor er på plass. Her mangler jeg bare å koble opp sprutet og montere det inn over hanskerom.

Har også ordna meg nytt svinghjul og clutch. 240mm letta svinghjul, og Sachs performance trykkplate, typ 722 for å være nøyaktig. Men mangla lamell. Så den er bestilt og ligger på posten. Ble 6 puck sinter med fjærer.

Så da blir det montering av girkasse og oppstart når jeg kommer hjem igjen.

Planen er å starte og kjøre inn motoren på Biltema 10W-40 mineralolje. Noen som har noen innspill for hvor lenge jeg bør kjøre på denne før jeg bytter over til Castrol Edge Sport 0W-40?

Jeg har også styrt endel med coupevifta. Får den ikke til å gå!

Virker ikke på noen av hakka på bryteren, heller ikke nr 4 som skal være direkte kobling fra batteri til motor.

Det som jeg har gjort er:

- Sjekka sikringer - OK

- Byttet avlastningsrelè(K7) - Men er usikker på om det er ok, siden det ikke klikker når jeg vrir på bryteren.

- Byttet trinnbryteren i coupe fra den andre bilen som jeg vet virket. OK

- Byttet viftemotoren, og sjekka at den går med direkte strøm fra batteri. - OK

- Byttet motstanden fra den andre bilen. I tillegg pussa og gjort den ren.

Og etter hva jeg har fått med meg da er det ikke så mye mer enn ledninger igjen? Mistenker at det kan være kabelbrudd en plass. Det kommer hvertfall ikke strøm frem til motor. Noen som har tips?

Har du prøvd å brokoble avlaster releet?, bare ta en ledning fra 30 til 87.

Sjekka du at det var strøm inn på bryter?

Nei, har ikke prøvd noen av delene. Men releet ble tatt fra gamlebilen som alt fungerte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta en liten update. Er reist på jobb igjen så bildene får komme senere :)

Men har hvertfall gjort ganske mye. Alt interiør er montert, det meste elektriske er ferdig. Mangler litt på den ekstra instrumenteringen.

Motor er på plass. Her mangler jeg bare å koble opp sprutet og montere det inn over hanskerom.

Har også ordna meg nytt svinghjul og clutch. 240mm letta svinghjul, og Sachs performance trykkplate, typ 722 for å være nøyaktig. Men mangla lamell. Så den er bestilt og ligger på posten. Ble 6 puck sinter med fjærer.

Så da blir det montering av girkasse og oppstart når jeg kommer hjem igjen.

Planen er å starte og kjøre inn motoren på Biltema 10W-40 mineralolje. Noen som har noen innspill for hvor lenge jeg bør kjøre på denne før jeg bytter over til Castrol Edge Sport 0W-40?

Jeg har også styrt endel med coupevifta. Får den ikke til å gå!

Virker ikke på noen av hakka på bryteren, heller ikke nr 4 som skal være direkte kobling fra batteri til motor.

Det som jeg har gjort er:

- Sjekka sikringer - OK

- Byttet avlastningsrelè(K7) - Men er usikker på om det er ok, siden det ikke klikker når jeg vrir på bryteren.

- Byttet trinnbryteren i coupe fra den andre bilen som jeg vet virket. OK

- Byttet viftemotoren, og sjekka at den går med direkte strøm fra batteri. - OK

- Byttet motstanden fra den andre bilen. I tillegg pussa og gjort den ren.

Og etter hva jeg har fått med meg da er det ikke så mye mer enn ledninger igjen? Mistenker at det kan være kabelbrudd en plass. Det kommer hvertfall ikke strøm frem til motor. Noen som har tips?

Har du prøvd å brokoble avlaster releet?, bare ta en ledning fra 30 til 87.

Sjekka du at det var strøm inn på bryter?

Nei, har ikke prøvd noen av delene. Men releet ble tatt fra gamlebilen som alt fungerte på.

Spørs om du har kobla feil på starter da slik at releet ikke slår inn som det skal. Prøv å brokoble det så finner du ut av den saken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.wedophones.com/Manuals/BMW/1 ... Manual.pdf

Hvis man ser på side 110 her i denne manualen. Så står det "hot in run only from unloader relay K7". Vil det si at motoren må gå for coupevifta skal fungere? Vifta gikk nå hvertfall på gamlebilen med bare tenninga på.

Ser dette er for biler med A/C, men strømmen går jo gjennom samme relee hos meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å brokoble avlaster releet?, bare ta en ledning fra 30 til 87.

Sjekka du at det var strøm inn på bryter?

Nei, har ikke prøvd noen av delene. Men releet ble tatt fra gamlebilen som alt fungerte på.

Spørs om du har kobla feil på starter da slik at releet ikke slår inn som det skal. Prøv å brokoble det så finner du ut av den saken..

:oops: Starteren er ikke kobla opp enda, koble den av når jeg skulle montere ledningsnettet da jeg syns den bare var i veien. Har ikke montert girkassen enda serdu. Men den må være kobla opp altså? Dynamoen er heller ikke kobla opp. Men har jordinga fra motor til chassi. Og alt ellers fungerer elektrisk inne i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bra dette her! Kjekt og se du fant et ganske greit karross :)

Du kjøpte ikke den på sandnes altså? trodde den bilen forsvant samme dag som dere var der å så på den? hehe

Jess, det ordna seg til slutt :) Joda vi kjøpte den bilen i sandnes. Men den var full av rust. Så plukka den i deler og skrota den når skroteprisen var 2500,-. Understellet var jo veldig bra, med nye powerflex foringer, sperrediff og alu bærearmer foran. Bare bærearmene koster jo flesk nye. Så han andre tok de delene. Vi solgte motoren og kom ganske bra utav det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...