Gå til innhold

E30 325i M50 Kompressor. Update s.32!


Steven
 Share

Anbefalte innlegg

Var faktisk ikke inge førland som gikk over bilen, det var Arne Bakkevik. Men Førland tok siste sjekk og godkjenning av dokumentasjon osv.. Tror de må være to om det ser du, slik at de ikke overser noe.

Men uansett, skikkelig fornuftige og greie folk! Hadde aldri trodd at det skulle gå så greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotrex kompressoren er egentlig en halv turbo også, sentrifugal kompressor med Holset turbohus og rotrex egen patent på giroverføring!

Hva er en turbo da? Blir vel litt galt å kalle en mekanisk drevet kompressor for en halv turbo... ;) En kompressor er jo en overlader.

En turbo er jo bare folkenavnet/begrepet på en sentrifugal kompressor (med impeller) som er drevet av en eksosturbin - er det ikke det da? (Turbo=TURbine BOoster, har jeg lest en plass engang). Du har jo også en sentrifugal kompressor, bare at den er reimdrevet istedenfor turbindrevet. Så det vil være feil å si Holset turbohus istedenfor Holset kompressorhus.

Amerikanerene er litt flinkere enn oss å spesifisere det. Turbocharger (turbolader) for norsk "turbo" samt Supercharger for norsk "kompressor", der de igjen deler Supercharger opp i feks Roots kompressor, TwinScrew kompressor og Sentrifugal kompressor... De 3 sistnevnte er alle normalt sett en overlader (kompressor) som er mekanisk drevet av reimoverføring. Alle 3 har en kompressordel, som er forskjellig bygget opp.

Bare for å være litt mer pinlig nøyaktig... ;) Correct me if I am wrong. Jeg er ikke no ekspert på dette, men jeg mener at det er vesentlige forskjeller - og det er lett å bruke feil betegnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk ikke inge førland som gikk over bilen, det var Arne Bakkevik. Men Førland tok siste sjekk og godkjenning av dokumentasjon osv.. Tror de må være to om det ser du, slik at de ikke overser noe.

Men uansett, skikkelig fornuftige og greie folk! Hadde aldri trodd at det skulle gå så greit :)

Eg har vist bil til bakkevigen for mange år siden, men i senere tid har det vært Førland jeg har hatt kontakt med. Ok å ha med å gjøre begge to hvertfall.

Bra det sklir rett igjennom, tegn på at ting er gjort skikkelig det da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Først av alt, gratulerer!

De sa ikke noe på at du har datasprut?

Hvorfor godkjente du ikke med 330hk? For små bremser?

Takker :)

Jeg søkte om å bruke datasprut. Det er tillatt så lenge bilen ikke ble levert med katalysator. Ble strengere avgasskrav etter katalysatorkravet kom i slutten av 88.

Det er ikke bare hk begrensning! Er maks 330hk og 350nm man kan godkjenne på Hartge H35 grunnlaget. Og det var nm som satte grensa for min del. Godkjente med 275hk og 335nm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått litt annen tilbakemelding fra biltilsynet i tønsberg angående datasprut. Her skal de se ann muligheten for å ta ut effekt av motoren. Så de ville etter hva jeg har skjønt ikke tillatt en overladet m50 med datasprut. Han sitter og i styret i SFOR. Han har riktignok godkjent min e30 med m10 motor og datasprut. Men der er det ikke så lett å ta ut så høye effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner 3 stykker som har levert søknad om å godkjenne ombygd e30, så blir spennende å se hva svara blir:-) Regner med at alle 3 går igjennom.

Det er rart at de ikke oppdaterer rubrikkene i alle vognkort. På min e30 så er ny effekt/motorstørrelse og felger lagt inn i rett rubrikk i vognkortet, så om man søker den opp på f.eks mekonomen, så kommer dette opp:

s85h00ezejaoeqlq9qyu.jpg

På din så kommer dette:

5nwl1yugpolgnb6tziix.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden ble det endret slik det er i din.. Er slik i mitt også

Men nå SKAL alle di opprinnelige verdiene stå, mens alle endringer skal føres inn i bunn

Min 83mod har feks 7x16" felg som standard størrelse etter ombygging i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Liten update :)

Det er jo vinter og det blir lite kjøring med E30en på de salta veiene. Så da er det ikke så mye annet å gjøre enn å oppgradere litt. Så da kjøpte jeg meg ny kompressor, igjen :roll: Men, denne gangen skal den holde til nok effekt. Det ble C38-71, som er den ant største modellen til Rotrex. Denne er oppgitt til maks 590hk, og det burde jo holde! Ikke at jeg hadde noe valg mtp. modell, da jeg vant en budrunde på ebay.de og fikk denne ganske billig.

Her ser man forskjell på C30-94 som jeg hadde fra før og den nye C38-71

9ctt3p81ogruq8ecs5o5.jpg

colmyzwgpbnqhxs2ajyw.jpg

Og denne gamle sliteren er en god venn i garasjen, 30kW på sekundet slår ikke feil!

qhnkcdsw5r1hiha3qrue.jpg

Utenom det har jeg tatt en makeover på kjølesystemet. Kjøpte ny radiator fra E28 535i som er veldig slank og monterte viskosevifte fra E30 324td. Bygget meg også trakt rundt vifta for best effekt. Tror ikke jeg kommer til å slite med kjøling fra nå av.

Legger ved noen bilder fra bygginga av trakta/kjølesystemet, som jeg ble veldig fornøyd

med.

vifta E30 324td

bbqhgv8d0lqhkrknj667.jpg

j988nieaewyk9sql51sp.jpg

98eycswzuh2vj6177m3o.jpg

jedno2btziz7vcvlxnpf.jpg

9zoqjhx0ideg3gcack7k.jpg

hbjdwf5ntj8jbnx5xbmr.jpg

tynn vifte!

gwayptbnyertk6yl8x15.jpg

all klaring er god klaring

x2l1aftxvzmmsixw6s38.jpg

7dbvu75nowexxwkcu98s.jpg

x58br0bkqkruj3bsctqj.jpg

bxl9gd2fd7vlpbz36o1e.jpg

rxqxsttszg3goavntlg7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...